actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2008, 15:12
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Jongeren vinden vriendschap belangrijker dan liefde

Jongeren hechten erg veel belang aan vriendschap. Negen op de tien jongeren laten verstaan dat vriendschap erg belangrijk is voor hen, zestig procent vindt vriendschap zelfs belangrijker dan liefde. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse jeugddienst In Petto bij jongeren tussen 14 en 20 jaar.

De definitie van een vriend is bij deze jongeren samen te vatten in drie kernwoorden: vertrouwen, amuseren en praten. Vlaamse jongeren zeggen zelf over erg veel vrienden te beschikken, gemiddeld 43. Maar niet al deze vrienden worden beschouwd als 'echte vrienden', waar je alles aan kwijt kan. Jongeren beschikken gemiddeld over dertien echte vrienden.

Vriendschappen worden ook opgesplitst in verschillende categorieën. Zo zijn er de langdurige vriendschappen, die al vele jaren standhouden. Daarnaast is er de kortstondige vriendschap, bijvoorbeeld tijdens een evenement of een vakantie.

Jongeren erkennen ook het bestaan van foute vrienden, mensen die hen op het slechte pad (kunnen) brengen doordat ze verkeerde dingen doen. Ten slotte zijn er ook de internetvriendschappen. Internetvrienden ken je enkel via het internet en ontmoet je nooit in levende lijve.

Ondanks het belang dat ze hechten aan vriendschap, komt ruzie bij jongeren vrij frequent voor. Meer dan tachtig procent zegt dat ze soms ruzie hebben met een van hun vrienden. Bij meisjes (85 procent) ligt dit percentage hoger dan bij jongens (75 procent).

Zeventig procent van de jongeren geeft toe dat hun vrienden een invloed op hen uitoefenen. Dat uit zich vooral bij het maken van keuzes en het nemen van beslissingen. Op het vlak van kleding en muziek is de invloed van vrienden niet zo groot.

Voor het onderzoek van In Petto kregen 894 Vlaamse jongeren tussen 14 en 20 jaar een vragenlijst over vriendschap. Daarnaast werden meer dan vijftig jongeren mondeling bevraagd. vdy

BRON:
DS
dinsdag 04 november 2008 | Bron: belga
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2008, 20:29
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Ik kan dit artikel zeker niet ontkennen. Vrienden hebben is belangrijk, en zelf hecht ik ook veel belang aan vrienden. Zelf probeer
ik ook zoveel mogelijk voor mijn vrienden klaar te staan, ik wil altijd luisteren als één van mijn vrienden een probleem heeft. Maar
dat vriendschap belangrijker is dan liefde, dat vind ik toch wel moeilijk te begrijpen.

Een relatie: dat wil toch ook zeggen, vertrouwen, praten en amuseren. Je hebt toch een relatie met iemand die je vertrouwd en
waarmee je kan praten. En hopelijk kan je met die persoon ook plezier maken. Oké, dat je met vrienden soms meer plezier kan
maken dan met je partner, daar kan ik heel goed inkomen. En daar is ook niets mis mee. Vrienden zijn er om plezier te maken,
en om je vrije tijd mee door te brengen. Maar voor een relatie moet je toch ook vrije tijd hebben.

En dat je over vertrouwenspersonen beschikt waar je alles tegen kan vertellen, dat is ook normaal. Soms kan je het wel eens
gebruiken om je hart te luchten bij vrienden. Of om goede raad te vragen. Daar zijn vrienden toch voor.

Foute vrienden: hopelijk moet niemand dat meemaken. Hopelijk kan iedereen voor zich uitmaken wie hij als vriend beschouwt en
wie als kennis. Foute vrienden tijdig ontwijken is belangrijk, want deze mensen kunnen soms heel snel een invloed hebben.
En voor je het weet is het te laat om met deze vriendschap te stoppen.

Dan werd er ook iets gezegd over ruzies. Is het woord RUZIE misschien niet een beetje overdreven? Zou het niet eerder gaan
over meningsverschillen of discussies? Ruzie tussen vrienden, dat kan ik me toch moeilijk voorstellen. Echte vrienden maken toch
geen ruzie, die accepteren elkaar zoals ze zijn. En dat daar soms een discussie of een meningsverschil aan te pas komt, daar kan
ik wel inkomen. Maar ruzie, nee, dan kan je niet spreken over vrienden? En de percentages die gegeven worden, 85% voor meisjes
en 75% voor jongens, dat het percentage van conflicten bij meisjes hoger is dan bij jongens. Daar kan ik best inkomen. Jongens gaan
minder snel in discussie treden, zij laten hun vrienden gewoon hun ding doen, zonder al te veel commentaar. Bij meisjes ligt dat anders,
zij zijn misschien vlugger jaloers en dat durft zeker voor de nodige discussies zorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2008, 14:21
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik kan mij wel vinden in deze uitleg. Ik heb jaren geleden zelf ook een vriend gehad waarbij ik steeds terecht kon en dat was ook omgekeerd zo.
Hij had geen vriendin en ik geen vriend, we hadden elkaar en meer was er niet nodig. Verder zijn we ook nooit verliefd geworden op elkaar, want onze vriendschap wilden we niet op het spel zetten. Het was zo dat we buiten school elkaar dagelijks zagen, was hij niet bij mij, dan zat ik wel bij hem.
We vertelden elkaar alles. En dat geeft ook het artikel weer, vrienden hebben is vertrouwen hebben in iemand, zich amuseren en ook kunnen praten wanneer dit nodig is.
Onze vriendschap is jammer genoeg verloren gegaan toen we ouder werden en relaties begonnen, want dan worden die weer jaloers natuurlijk.
Dus nu hoor ik niet zo vaak iets van hem, wat ik persoonlijk wel jammer vind.

Maar ik kan mij heus wel vinden in de gedachte dat vriendschap belangrijker is dan liefde.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th November 2008, 14:36
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Dit vind ik langs de ene kant ook wel waar, ik zou niet kunnen leven zonder vriendschap maar ik zou ook niet kunnen leven zonder liefde. Ik heb een allerbeste vriend, hij betekent veel voor mij. Ik kan er altijd bij terecht, en ik weet dat ik hem iets vertel, ik vertrouw hem dat het bij hem blijft. Maar ik denk dat vriendschap bijna hetzelfde is als liefde, enkel dat liefde meer intiem is, zoals kusjes geven en knuffelen. Nu waar ik wel van verschoot was dat elke jongeren 13 goede vrienden heeft en 43 gewone vrienden. 43 vind ik persoonlijk weinig, maar 13 goede vrienden vind ik dan weer veel. 13 goede vrienden waar je alles aan verteld, nee dat vind ik nogal veel precies. Waar ik niet van verschiet is dat er meer meisjes 'ruzie' hebben dan jongens, ik denk bij meisjes heerst er meer jaloezie wat vaak de oorzaak is van een conflict. En dat vrienden een invloed uitoefenen op u, is normaal langs de ene kant. Maar langs de andere kant, ben je elk nog een apart individu en zonder vrienden moet je ook een keuze kunnen maken, maar het kan een bepalende factor zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th November 2008, 16:37
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Laat het ons zo stellen dat een mogelijke 'afweging' betreffende vriendschap en liefde een uiterst delicate onderneming is. Elk bëinvloeden ze dusdanig sterk de persoonlijkheid van iemand, waardoor het enorm moeilijk te bepalen valt het welke van deze 2 begrippen het meest fundamentele is.
Vriendschap zorgt ervoor dat een persoon zicht sociaal expressief kan uiten (hobbies; uitgaan; diepgaande en gemoedelijke gesprekken;...).
Liefde zorgt voor genegenheid, intimiteit en geeft je (hopelijk) het gevoel dat JIJ voor 1 iemand het allerbelangrijkste op deze planeet bent.
Sommigen vinden de nodige hoeveelheid genegenheid en intimiteit bij goede vrienden. Voor anderen is een liefdesrelatie noodzakelijk om de diepste gedachten gekoppeld aan de diepste geheimen in hun bewustzijn te kunnen bloodgeven.
Vriendschap en liefde kunnen voor een erg lange tijd invloed uitoefenen op het levensverloop van een persoon. Maar helaas zijn ze dusdanig breekbaar dat ze in vele gevallen even snel verdwijnen dan dat ze zijn ontstaan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th November 2008, 21:12
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Ik denk dat we vooral moeten stellen dat bij iedereen de begrippen " vriendschap" en "liefde" anders geïnterpreteerd en ingevuld worden. Niet iedereen heeft hetzelfde beeld over wat nu vriendschap en wat nu liefde is.
Daarom vind ik ook de vaststellingen toch enigszins relatief.

Ik was wel verbaasd over het grote aantal vrienden dat jongeren aangeven, gemiddeld 43. Als ik eens rond zou horen bij mijn vrienden, krijg ik zeer veel de reactie: mijn echte vrienden kan ik op een half hand tellen. In het artikel zegt men dat het onderscheid met echte vrienden wel gemaakt wordt, maar toch vind ik dit nog best een groot getal.

Ik ben ook verrast te lezen dat "foute" vrienden erkend worden. Dit vind ik een zeer positief gegeven. Ik heb altijd het idee gehad, dat mensen met fouten vrienden dit nooit zouden inzien.

Het is een artikel dat mij in vele zaken toch wel verbaasd, zowel in de positieve als negatieve zin.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th November 2008, 23:41
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Ik begrijp de tekst volkomen. Vriendschap is ook belangrijker dan liefde.
Liefde kan uiteindelijk overgaan, echte vrienden blijf je houden.
Je kan toch niet alles kwijt aan je vriend/vriendin.

Dat jongeren tegenwoordig 13 echte vrienden hebben is een beetje overdreven volgens mij. Je kan je hart toch niet luchten tegen 13 verschillende personen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.