actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2011, 10:24
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Elk jaar 1.700 klachten over pestende buschauffeurs

De Lijn heeft vorig jaar 1.700 pestklachten gekregen. Eén op de drie klachten komt uit de provincie Antwerpen. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.
Het betreft 1.700 meldingen van klantonvriendelijke situaties, aldus Koen Peeters, woordvoerder van De Lijn. Dat gaat om onbeschofte uitlatingen, gas geven om reizigers te laten vallen, het niet aannemen van bepaalde muntstukken, enz.

Elke klacht die bij De Lijn binnenkomt, wordt behandeld. Binnen 14 dagen krijgen de klagers een reactie op hun klacht. Bij zware feiten, moet de chauffeur op gesprek bij de regiomanager. Ernstige fouten kunnen leiden tot ontslag. Dat gebeurt soms, aldus Peeters.

De reizigers zijn overigens geen heilige boontjes. Controleurs van De Lijn hebben vorig jaar 38.835 pv's opgemaakt voor overlast en zwartrijden, of meer dan honderd per dag. De beveiligingscamera's beginnen hun nut te bewijzen. Voor het eerste is het aantal pv's voor overlast gedaald, met liefst 15 procent.

Bron: maandag 17 oktober 2011
www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik vind dit wel een bizar bericht. In het middelbaar heb ik zelf altijd met de Lijn naar school gereden en zelf heb ik hier nooit iets van gemerkt. Natuurlijk kan ik wel begrijpen dat niet alle passagiers altijd even vriendelijk zijn en dat deze frustratie soms ook wel terecht is, vind ik. De bus is dikwijls te laat en of zit prop vol en je moet wachten op de volgende bus, maar die is dan pas enkele minuten laten. Wanneer je een aansluiting moet halen is dit een zeer vervelende zaak. Maar natuurlijk het is de buschauffeur zijn werk, dus hij zou zijn rust en kalmte moeten kunnen bewaren. Spijtig genoeg komt pesten in elke bedrijfssector wel voor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2011, 10:50
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Zelf heb ik ook reeds te maken gehad met 'pesterijen' van buschauffeurs.
Zo heb ik ooit te maken gehad met een buschauffeur die het leutig vond te stoppen voor een reiziger, en dan toch maar weer door te rijden zodat deze niet kon opstappen. De vrouw was zwart, en ik citeer letterlijk: 'zij dacht toch niet dat zij kon meerijden?'
Dit is al een vrij extreem geval, maar ik heb nog een aantal ervaringen met buschauffeurs die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Zo heb ik het aangehaalde feit ook meegemaakt; het versnellen over verkeersdrempels zodat de halve bus zijn evenwicht verliest. Niet grappig als je dan de chauffeur ziet grinniken vanuit zijn spiegel.

Ook heb ik reeds verscheidene keren mijn beklag gedaan tegen de instanties van de lijn, er is echter nooit iets van gekomen. Aan de telefoon wordt enkel gezegd: 'belt u nog maar een keer als het meer dan 3 keer is voorgevallen'. De buschauffeurs in kwestie wisselen echter meerdere keren per week van rit, dus is het vrijwel onmogelijk om dit op een aanvaardbare tijdspanne opnieuw te melden.

Ik geef grif toe dat het beroep van buschauffeurs dezer dagen niet altijd een lachertje is, ik heb namelijk ook al verscheidene keren het omgekeerde gezien, reizigers die denken dat de chauffeur hun persoonlijke knecht is. Dat is uiteraard ook meer dan aanvaardbaar.

Ik weet dus niet exact wat we moeten doen om een gezond evenwicht te vinden. Maar in de eerste plaats moeten klachten (van reizigers én chauffeurs) meer au serieux genomen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.