actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2008, 11:43
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Bijna elke maand een overlijden door wiegendood in opvang

Bijna elke maand een overlijden door wiegendood in opvang

BRUSSEL - In 2006 en 2007 werd in de kinderopvang ongeveer maandelijks een overlijden door wiegendood gemeld. Dat is een stijging tegenover de voorafgaande jaren. Met de campagne ’Open je ogen’ wil Kind & Gezin de kinderopvang daarom extra wijzen op het belang van een veilige slaapomgeving.

De campagne is ook gericht tegen ongevallen tijdens het slapen (bv. klem raken, vallen), want ook die kunnen ernstige gevolgen hebben, luidt het.

Belangrijk daarvoor is de toepassing van zes preventiemaatregelen in de kinderopvang en thuis. Die maatregelen houden in dat een baby altijd op de rug te slapen wordt gelegd, dat er niet wordt gerookt in de omgeving en dat de baby het niet te warm krijgt. Daarnaast moet het bed en het bedmateriaal veilig zijn en mogen geneesmiddelen enkel op doktersadvies worden toegediend. Een geregeld toezicht op de slapende baby wordt ook sterk aangeraden.

De campagne vraagt echter ook aandacht voor de uitbreiding van die preventieaanbevelingen voor veilig slapen. Zo veroorzaakt een verandering van omgeving stress bij een baby, wat het risico op wiegendood verhoogt. Een geleidelijke aanpassing aan de omgeving wordt dan ook aangeraden. Bovendien is een verhoogd toezicht nodig tijdens de eerste dagen in de opvang of na een langere afwezigheid van de baby.

Het personeel van de kinderopvang en de kinderverzorgsters in opleiding worden in de komende weken geïnformeerd over deze thema’s. De onthaalouders krijgen een extra financiële ondersteuning van 105 euro.

Meer informatie over de campagne is terug te vinden op www.openjeogen.be BELGA

Bron: www.destandaard.be

Mijn reactie:

Ik snap niet dat er zoveel gevallen van wiegendood kunnen zijn bij de opvang. Volgens mij kan men al veel voorkomen door een juiste preventie. Volgende site legt heel goed uit wat wiegendood is en wat men kan doen om het te voorkomen. http://www.gezondheid.be/index.cfm?...n=art&art_id=96
Ik hoop dat onthaalouders de financiële ondersteuning ook écht gaan gebruiken voor de veiligheid van deze baby's.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2008, 19:53
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
wiegendood

Ik vind dat het aantal gevallen van wiegendood bij kinderopvang heel hoog ligt. Wiegendood blijft natuurlijk een probleem waar niet heel veel aan te doen is, je kan enkel de richtlijnen nauwkeurig opvolgen en zien dat al het materiaal in orde is zodat andere kleine ongevallen uitgesloten kunnen worden. Ik vind het wel goed dat er extra budget voor wordt gemaakt, maar nu is het de vraag of de mensen bij de kinderopvang dit ook correct gaan besteden om de situatie te optimaliseren. Dit is natuurlijk iets dat heel moeilijk te controleren is. Hopelijk daalt het aantal gevallen van wiegendood nu hier extra maatregelen voor komen, maar enkel tijd zal raad brengen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2008, 23:08
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Dit is inderdaad best wel schokkend... Het moet jouw kindje maar overkomen. Men spreekt in de titel enkel nog maar van wiegendood in kinderopvangcentra, maar het kan evengoed thuis voorkomen.
Mijn mama is verpleegster en ze zegt dat je vaak opvoorhand al aan kindjes ziet dat ze risico lopen op wiegendood. Als dit effectief zo is, vind ik dat er zeker extra zorg moet zijn voor deze gevalletjes!
De financiële steun die naar opvangcentra gaat, moet zeker en vast goed gebruikt worden, maar dan nog is wiegendood vaak niet te voorkomen.
En welke ouder zou niet razend kwaad zijn op een opvangcentrum, als zijn kindje dood wordt teruggevonden in bed, na het middagdutje?!?? Dit is natuurlijk een impulsieve, maar terechte reactie. Het is echter niet zo dat dit de schuld is van deze opvangcentra.
Een tijdje geleden is er toch een baby'tje (de helft van een tweeling) gestorven in een crèche? De papa reageerde toen ook heel impulsief, en iedereen vond het schandalig dat de crèche niet voor onbepaalde tijd moest sluiten. Het was wel zo dat het personeel even met de handen in het haar had gestaan, en niet wist hoe de situatie te redden. Pas toen de papa zijn kinderen ging ophalen, kwam er schot in de zaak. Alle hulp kwam toen te laat. Men vermoedde eerst dat de baby gestikt was in de fruitpap, wat nadien niet zo bleek te zijn. De crèche werd niet schuldig bevonden.

Anne

Anne
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.