actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2013, 20:04
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Jong VLD: ‘We lose some, we win some’

Jong VLD: ‘We lose some, we win some’

De jongerenvereniging van Open VLD blikt zondag met gemengde gevoelens terug op het Toekomstcongres van de Vlaamse liberalen. 'We lose some, we win some', klinkt het bij voorzitter Bert Schelfhout.

De jongeren hadden een pak amendementen ingediend op de congrestekst en poogden van vrijdagavond tot zaterdagavond enkele slagen thuis te halen. Samen met Kamerfractieleider Patrick Dewael konden ze de zaal ervan overtuigen een amendement goed te keuren dat stelt dat privacy 'een grondrecht van de burger' is. 'Als steeds meer vrijheden opgeofferd worden in de naam van veiligheid, zullen we eindigen met geen van beide', zegt Schelfhout.

Wat ook werd goedgekeurd, is de afschaffing van de lijststem bij verkiezingen. Jong VLD had een amendement in die zin ingediend. Overigens: in de beginselverklaring van Open VLD staat voortaan ook dat burgemeesters rechtstreeks verkozen moeten worden en dat het systeem van opvolgers moet worden afgeschaft.

Verschillende andere, meer controversiële strijdpunten haalde Jong VLD niet binnen. Zo bevestigde het congres de vereenvoudiging van de personenbelasting maar wilde ze geen vlaktaks en moet het overheidsbeslag onder de 50 procent dalen, in plaats van onder de 40 procent zoals de jongeren bepleitten. 'Onze visie op fiscaliteit moet haalbaar en realistisch zijn, ook al is dit een visiecongres', zei Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten daarover.

De afschaffing van de index en van de woonbonus haalde Jong VLD evenmin binnen. In de eis voor een meer flexibele arbeidsmarkt werden de jongeren wel gevolgd, in de vraag voor een soepeler ontslagrecht dan weer niet.

Bron: DS, 24 november 2013

Mening:
De jonge garde van Open VLD laat zich niet snel uit het veld slagen. Ze zijn blij met de voorstellen die werden goedgekeurd maar zijn niet enorm teleurgesteld door hun voorstellen die werden afgekeurd. Ik vind het goed dat politieke partijen hun jongere partijleden heel wat inspraak geven, hun frisse visie doet de verkiezingsprogramma's alvast geen kwaad.

Zo vind ik het hier een goede zet van de jonge garde van Open VLD om duidelijk te maken dat privacy een basisrecht is voor ieder van ons. Met hun idee om de woonbonus af te schaffen ben ik het echter niet eens, je zou namelijk verwachten dat zij daar als jongere generatie achter zouden staan i.p.v. het tegen te werken. Ook over de vraag naar een flexibelere arbeidsmarkt ben ik niet enthousiast, hierdoor kan de innovatie namelijk geschaad worden.

CD&V had onlangs ook een driedaags congres waarbij de jonge CD&V'ers hun ideeën konden verdedigen. Eén van hun voorstellen dat werd geaccepteerd was de woonbonus. Hun basis voor het verkiezingsprogramma lijkt me tot nu toe veelbelovend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.