actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2015, 15:33
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Twee mensensmokkelaars gearresteerd in West-Vlaanderen

Twee mensensmokkelaars gearresteerd in West-Vlaanderen

De federale en lokale politiediensten hebben in de nacht van woensdag op donderdag twee mensensmokkelaars onderschept op de E40-snelweg. Dat gebeurde in aanwezigheid van minister Geens. In Luik was minister Jambon dan weer getuige van het optreden van de politie.

Afgelopen nacht hield een gemengd team van de lokale en federale politie de parking van Jabbeke en Mannekensvere en de omgeving rond de E40-autosnelweg in het oog. Dat gebeurde in opdracht van het parket van West-Vlaanderen. Minister van Justitie Koen Geens was getuige van die actie.

Omstreeks 1 uur merkten ze diensten een personenwagen op op de parking van Jabbeke. Twee inzittenden waren duidelijk op zoek naar een geschikte vrachtwagen om mensen te smokkelen. Later deden ze hetzelfde in Mannekensvere, waar ze probeerden een vrachtwagen binnen te dringen.

‘Ze vluchtten vervolgens via de E40 richting Frankrijk. Het voertuig werd onderschept door de leden van de Wegpolitie van West-Vlaanderen, en werden gearresteerd’, meldt het parket. Het gaat om twee mannen, een van 23 en een van 26 jaar, van Albanese nationaliteit. In hun voertuig zaten nog drie Albanezen, waaronder een minderjarige.

Actieplan

Naar aanleiding van de actie kwam minister van Justitie Koen Geens (CD&V) langs. ‘Ik heb vandaag met mijn eigen ogen kunnen zien hoe professioneel, geïntegreerd en efficiënt acties worden aangepakt, en ik vond het belangrijk dit te kunnen bijwonen. De aanpak van mensensmokkel is vandaag belangrijker dan ooit. Ik wil dat parket en politie verder de krachten bundelen om dit zwaar misdrijf verder op te sporen en te vervolgen. Daarom werk ik aan een actieplan’, vertelde Geens.

Ook voor de provinciegouverneur Carl Decaluwé is de aanpak prioritair. ‘Naast deze discrete gerechtelijke Hastaparkacties (gecoördineerde acties aan haven, station en parking) treden de politiediensten binnen de provincie West-Vlaanderen op mijn vraag op frequente basis ook ontradend op. De bestuurlijke aanpak van mensensmokkel prijkt immers bovenaan mijn lijstje van prioriteiten’, aldus gouverneur Decaluwé.

Controles in Luik

Ook op de E40 in de richting van Luik werden acties op het getouw gezet, met name op de parking ter hoogte van Thimister-Clermont. In aanwezigheid van minister Jambon werden ongeveer twintig politieagenten gemobiliseerd.

Dergelijke controles zullen voor onbepaalde duur regelmatig worden uitgevoerd in de oostelijke provincies. Niet enkel op autowegen, maar ook op luchthavens en treinen, aldus VTM Nieuws.

De controles verloopt op twee manieren: er worden lukraak een vijftiental voertuigen van de autoweg gehaald, of er gebeurt een selectieve controle van voertuigen zoals vrachtwagens en bestelwagens. ‘We hebben vastgesteld dat het routes betreft die door mensensmokkelaars worden gebruikt’, zegt Michaël Jonniaux, directeur van de federale wegpolitie. ‘De doelstelling van de acties is enerzijds de strijd aangaan met mensensmokkel en anderzijds een betere registratie van asielzoekers.’

Bron: De Standaard

Mening:
De politie doet met deze acties zeer goed werk. Mensensmokkel is een probleem waar we vandaag steeds meer mee in contact komen. Dit komt door de toevlucht van de vele vluchtelingen uit probleemgebieden. Het is belangrijk dat de vluchtelingen geholpen worden. Enkel denk ik niet dat mensen smokkelaars hier goed aan doen. Ze zijn enkel bezig met het inwinnen van geld door deze mensen verder te smokkelen. Ze houden echter geen rekening met de mensen die ze vervoeren. Deze mensen hebben verschillende noden waar de mensensmokkelaars hoogst waarschijnlijk niet aan voldoen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.