actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st September 2015, 17:38
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Crèche met twee ingangen: een voor 'gewone' kindjes en een voor luxecrèche

Crèche met twee ingangen: een voor 'gewone' kindjes en een voor luxecrèche

Een crèche in Roeselare werkt met twee ingangen: één voor de luxe-opvang, één voor ouders die betalen volgens inkomen. Noodgedwongen, zegt die crèche, verwijzend naar de regelgeving die een opsplitsing eist. "Dit is niet de bedoeling", zegt Kind en Gezin.

Kinderdagverblijf Snoezel is gevestigd in een fraai pand in Roeselare. De crèche heeft twee ingangen: één voor de ouders die betalen volgens hun inkomen, de andere is voor Snoezel XL, dat gepromoot wordt als luxecrèche met een vaste dagprijs en nieuw speelgoed en materiaal.

De kinderen zitten in afzonderlijke ruimtes en komen in principe niet met elkaar in contact. Ook de verzorgers zijn toegewezen aan één van de twee crèches.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/c...reche-a2441634/
1 september 2015

Commentaar: "Waauw!" was mijn eerste gedachte, "Wat is hier de bedoeling van?" Ik kan me voorstellen dat ouders die 'meer' betalen 'meer' verwachten (ik denk dan aan nieuw speelgoed, speciaal materiaal, verzorgers die hun kind meer aandacht geven, betere verzorgingsproducten...) voor hun geld, maar dit vind ik absurd.
Nu proberen we overal de tussenschotten eruit te halen, iedereen moet gelijk behandeld worden: op school, in de winkel, op het werk, op straat... en hier benadrukken ze de ongelijkheid. De kinderen gaan langs een andere ingang de crèche binnen en mogen zelfs niet met elkaar spelen. Als deze kinderen hier van zo jong aan blootgesteld worden, dan vraag ik mij af hoe zij met (on)gelijkheid gaan omgaan op volwassen leeftijd.

De crèche schept ook een negatief beeld door het woord 'luxecrèche' in dezelfde zin als de woorden 'nieuw speelgoed' te gebruiken. De ouders die niet de vaste prijs kunnen betalen en hun kind ook naar deze crèche sturen vinden deze bewoording vast niet optimaal en zullen zich gestigmatiseerd voelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd September 2015, 14:53
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Net zoals T*ssa begrijp ik niet wat het voordeel kan zijn van de twee verschillende ingangen. Ik heb dit item zien verschijnen op het VTM Nieuws, daar werd gezegd dat er geen enkel verschil is tussen de ruimtes waar de kinderen kunnen slapen en spelen. Ze hebben hetzelfde speelgoed en krijgen exact dezelfde verzorging. Het verschil is enkel te merken in wat de ouders betalen. De ene betaalt het volledige bedrag, de andere krijgt steun van het OCMW. Wat ik nog het ergste vind aan dit verhaal, is dat het zo voorgeschreven staat in de wet. Nu wordt kinderen onbewust aangeleerd dat er een onderscheid is tussen elkaar. En dat terwijl ongelijkheid net tegengegaan moet worden. Wat is dan het voordeel dat men hieruit kan halen? En dan spreek ik nog niet over het onderscheid dat tussen ouders ontstaat. Vroeg of laat komen de kinderen bij elkaar in de klas te zitten, of spelen ze in dezelfde voetbalploeg. Er zal al snel gesproken worden over 'de mama die de andere ingang nam bij de crèche omdat ze steun kreeg van het OCMW'. Naar mijn mening hebben de aparte ingangen geen enkele meerwaarde en mogen ze verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.