actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2012, 15:46
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
272.281 Vlaamse kinderen zeggen "nee" tegen pesten

272.281 Vlaamse kinderen zeggen "nee" tegen pesten

do 16/02/2012 - 07:07 Update: do 16/02/2012 - 14:16

Ketnet heeft vanmiddag samen met 272.281 Vlaamse leerlingen getoond dat pesten niet door de beugel kan. In scholen in heel Vlaanderen hebben kinderen gedanst en gezongen op het nummer "Move tegen pesten" van Brahim en Ketnet-wrapster Charlotte.

De "Move tegen pesten" werd vanmiddag om 13.30 uur live uitgezonden vanuit de vrije basisschool De Waaier in Bertem. De "Move" is een initatief van Ketnet, het scholierentijdschrift Yeti en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten in het kader van de Vlaamse week tegen pesten.

De boodschap van de actie is: pesten is stom, pesten is klein. Je hoeft niet pesten om cool te zijn, zoals Charlotte en Brahim het zingen in het campagnelied. Tijdens de live-uitzending op Ketnet vanmiddag waren er beelden te zien van kinderen uit alle uithoeken van Vlaanderen en onthulden Brahim en Charlotte hoeveel kinderen de "Move tegen pesten" uiteindelijk gedaan hebben.

Brahim, die zelf in zijn jeugd ook met pesters te maken heeft gehad, noemt "Move tegen pesten" zoveel meer dan gewoon maar een lied. "Het is verschrikkelijk wat pesten met kinderen doet. Pesters beseffen soms zelf niet echt dat ze met hun gedrag iemand kwetsen. Daarom is het heel belangrijk dat we opkomen voor elkaar. Want samen zijn we sterker dan alleen."

"Ketnet draagt het hele jaar door de boodschap uit dat pesten niet kan", zegt netmanager Catherine Castille. "Maar naar aanleiding van de Vlaamse week tegen pesten schakelen we naar een hogere versnelling. We geven niet alleen het signaal dat pesten fout is. We laten de slachtoffers zien (en horen) dat ze niet alleen staan in hun strijd tegen pestgedrag."


Pesten op school: de cijfers

•In Vlaamse scholen wordt gemiddeld 1 kind op 5 gepest
•Bijna 1 kind op 20 heeft er dagelijks mee te maken
•minstens 200.000 leerlingen in 1.500 scholen zeggen vandaag nee tegen pesten

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Movetegenpesten

De desbetreffende videoclip: http://www.youtube.com/watch?v=yVnHiPNqS8M

EIGEN MENING: Pesten is een algemeen gekend sociaal probleem. Het komt bij alle leeftijdsklassen en in alle sociale klassen voor, zoals de laatste jaren duidelijk gebleken is (pesten op het werk en dergelijke). Over de hele wereld wordt er gepest en dit hoort streng aangepakt te worden. Anti-pestpolitiek op zich verbetert de sfeer waarin je dagelijks hoort te leven en te werken. Op school is er bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen plaatsen waar men zich wel of niet inspant tegen pesters. Scholen waar een anti-pestpolitiek heerst zijn doorgaans beter in sfeer en onderlinge omgang. In scholen waar duidelijk gepest wordt, is de sfeer veel slechter. Je voelt de spanning gewoon hangen met momenten. Zo was dat althans in mijn persoonlijke ervaring door de jaren heen.
Het is dan ook geweldig dat Ketnet zich inspant om te laten zien dat pesten niet iets is wat getolereerd kan worden en opkomt voor kinderen die gepest worden. Nog beter is dat ze hierbij kinderen en BV's inschakelen (Charlotte en Brahim). BV's trekken zowiso de aandacht, maar kinderen mag men ook niet onderschatten. Ook zij zullen de aandacht trekken, men mag de kracht van hun stem niet onderschatten. Hierdoor zullen (hopelijk) bepaalde kinderen en volwassen ook beginnen nadenken over wat ze doen.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 16th February 2012 om 16:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2012, 18:46
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Eigen mening: Net zoals Joëlle vind ik dit een schitterend initiatief van Ketnet! Dat scholen hierin meestappen vind ik nog geweldiger. Joëlle zei al dat pesten een groot probleem is binnen onze samenleving en dat dit moet aangepakt worden, hier ben ik het volledig mee eens. Dat Ketnet kinderen aanzet om niet te pesten door een lied en een dansje is geweldig. Op deze manier wordt kinderen al van kleins af duidelijk gemaakt dat pesten niet hoort en hierdoor gaan ze het volgens mij ook niet zo snel doen later. Vorige week zag ik mijn kleine nichtjes van 5 en 7 jaar, zei spraken vol lof over het liedje en het dansje van Ketnet en ze toonden me dan ook heel erg trots hun kunstjes. Dit is volgens mij een perfect voorbeeld van de impact die deze actie heeft op kinderen. Acties als deze kan ik alleen maar aanmoedigen en ik hoop dat er in de toekomst meer acties als deze zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th February 2012, 13:36
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
272.281 Vlaamse kinderen zeggen "nee" tegen pesten

Toen ik donderdag in mijn tuin eens een fris luchtje schepte hoorde ik - doordat de wind in de goede richting stond - de directrice van de basisschool 'De knipoog' de 'move tegen pesten' uitschreeuwen. Waarna ik daarna vele kinderen het lied - dat gecreëerd werd door ketnet - hoorde zingen door de microfoon. Toen viel mijn euro dat er inderdaad iets tegen pesten werd georganiseerd. Uiteraard is dit gewoon een mooi gebaar. Maar ik durf ervoor te wedden dat die vele pesters die dag gewoon schijnheilig hebben meegedaan met die 272.281 Vlaamse kinderen. Ik ga zulke acties helemaal niet afketsen, maar ik vraag me wel af of ze effectief is?
Allemaal mooie slogans, mooie liedjes, iedereen vriend van elkaar,....
En volgende week? Zou er dan nog gepest worden? Zou de gepeste als argument gebruiken tegen de pester dat we allemaal vriend van elkaar moeten zijn en dat jij mij niet mag pesten? Pesten blijft een groot probleem en het is misschien goed dat het eens bespreekbaar word, maar diegenen die zulke acties als ' de move tegen pesten' als oplossing zien zijn volgens mij echt verkeerd. Pesten vraagt meer aandacht dan liedjes zingen enzovoort.
Natuurlijk is het een zeer mooie dag voor vele scholen en als leerlingen zich hier volledig achter zetten is dat des te mooier. Hierbij alvast toch een pluim voor scholen die zich hiervoor inzette!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st February 2012, 08:45
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Ketnet heeft met deze actie zeker een goed initiatief genomen. Door het zo aangenaam te maken (liedje met een bijhorend dansje), trekt het veel kinderen aan. De kinderen zullen ergens wel beseffen dat pesten iets is dat echt niet kan. Deze actie zal het pesten zeker niet stoppen, maar als het al iets teweeg brengt bij de mensen zijn we op de goede weg. Door het feit dat Ketnet met een liedje gewerkt heeft, zal het bij de kinderen ook blijven hangen. Jammer genoeg zullen de meeste pesters dit liedje gewoon meezingen en toch verder gaan met pesten. Maar als er 1 pester is die zich bewust wordt van zijn/haar pestgedrag, zijn we al een stapje verder in de goede richting.
Deze actie is goed voor het pesten op school, maar er moet ook zeker nog iets gedaan worden tegen het pesten op het werk. Ik denk dat het pesten op het werk net zo'n groot probleem is als pesten op school.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st February 2012, 12:39
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Dat pesten overal voorkomt is algemeen geweten. Het initiatief dat ketnet genomen heeft is prachtig, het zijn immers de kinderen van nu die later op de werkvloer terecht komen. De pesterijen op de werkvloer die de laatste tijd in de media komen zijn verschrikkelijk. Ik begrijp ook niet dat volwassenen zich schuldig maken aan zulk misgedrag.
Door de kinderen van nu te sensibiliseren komt er op termijn hopelijk een verandering in de mentaliteit van de mensen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st February 2012, 14:59
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Net zoals de meningen hieronder vind ik het een nuttig initiatief van Ketnet, maar vooral een nodig initiatief.
Het is natuurlijk zo, zoals Bart Mortelmans aanhaalt, dat pesten niet opgelost kan worden door enkel te zingen en te dansen. Toch geeft dit initiatief weer dat er oog is voor de bestaande pestproblematiek en dat in de eerste plaats hier scholen er niet blind voor zijn.
Eline Martens geeft inderdaad dan mooi weer dat als zelfs maar één pester stopt met het pesten, dan krijgt tenminste één kind dat gepest wordt (of zelfs meerdere) de kans om weer gelukkig te zijn.
Ik hoop van harte dat het hier niet bij blijft en dat deze initiatieven verder worden gezet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st February 2012, 15:44
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik vind jullie meningen allemaal zeer goed geformuleerd. Ook ik sluit me aan bij jullie meningen. Dit voeg ik er nog graag aan toe:

Volgens mij moeten leerkrachten -en dan verwijs ik naar deze in het kleuter, lager -en middelbaar onderwijs- nog meer begaan zijn met de leerlingen. Ze moeten niet vlug hun uren komen vullen en dan lekker naar huis gaan genieten. Nee! Ik vind dat de leerkrachten zich nog beter moeten proberen in te leven in de jongeren. Vooral in het middelbaar. Ze moeten echt nagaan wat er in de jongeren omgaat. Volgens mij worden sommige personen te snel als pester bestempeld. Er wordt nooit eens gezegd dat de fout bij de gekwetste ligt. Mag men nu werkelijk zomaar uitsluiten dat sommige personen er gewoon om vragen? Deze laatste zin is uiteraard hard geformuleerd, maar volgens mij zijn er sommige gevallen waarin mensen zulk gedrag vertonen waarbij het normaal is dat ze geplaagd of gepest worden. Bijgevolg gaat men te vlug de schuld bij de pester zoeken. Het komt vaak van twee kanten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.