actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2015, 16:31
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Nieuw meetsysteem in bus doet chauffeurs De Lijn Vlaams-Brabant ecologischer rijden

Sinds De Lijn Vlaams-Brabant in maart 2014 door middel van een toestel in bussen de rijstijl van haar circa duizend chauffeurs opvolgt, is het percentage chauffeurs met een goede ecoscore (kleiner dan 25 op een schaal van 0 tot 100) gestegen van 37 tot 53. Dat heeft Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, dinsdagmiddag in Leuven bekendgemaakt.

De ecoscore wordt onder meer bepaald door de snelheid waarmee de chauffeur optrekt of remt, of hij de motor afzet als de bus stilstaat en of hij defensief rijdt. Bij de beoordeling worden ook ongevallen en verkeersovertredingen in rekening gebracht. De Lijn beloont chauffeurs die het goed doen. Zo worden per stelplaats maandelijks prijzen uitgereikt. Voor anderen is extra coaching en/of bijscholing in de rijschool voorzien.

Van Looy benadrukte dinsdag dat een anticiperende en rustige rijstijl niets dan voordelen heeft. ‘Op een jaar tijd hebben we hierdoor circa 70.000 liter diesel minder verbruikt, een vermindering van het totale brandstofverbruik met 4 procent. Dit is niet alleen goed voor onze financiën, maar ook voor de CO2-uitstoot, die met 179,3 ton verminderde. Daarnaast verhoogt dergelijke rijstijl het reiscomfort zowel van reizigers als van chauffeurs en vermindert bovendien ook het risico op verkeersongevallen’, aldus Van Looy.

Bron:
De Standaard - 12 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01678017

Eigen mening:
Ik vind het positief dat er steeds meer busschauffeurs ecologischer rijden. Dit niet alleen voor het milieu, maar ook voor de passagiers. Als een bus ecologischer rijdt, dan wil dit zeggen dat de bus minder hard optrekt en zachter remt. Dit kan alleen maar in het voordeel spreken van de passagiers, ze worden niet meer door de bus gekatapulteerd omdat de busschauffeur zo onveilig rijdt.
Verder vind ik het ook positief dat De Lijn prijzen uitdeelt aan diegene die het meest ecologisch hebben gereden gedurende een bepaalde tijd. Dit motiveert de busschauffers om dat ook effectief te doen. Ze krijgen dan niet enkel positieve commentaar van de reizigers, maar ook van hun baas/ploegleiders ... Ik zou zelfs voor degene die het meest ecologisch heeft gereden tijdens een bepaalde periode een hoger loon uitkeren. Dit is misschien niet relevant omdat niet elke busschauffeur even veel uren klopt. Daarom vind ik het goed dat ze dit per regio doen. Voor degene dat niet voldoende ecologisch rijden zijn er bijscholingen en dat vind ik ook niet meer als normaal. Zij beseffen niet altijd hoe ze met de bus rijden en zouden niet weten hoe ze het beter moeten doen, daarvoor is de cursus om hen nog eens bij te scholen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.