actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 16:29
Elien V*rhaegen Elien V*rhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: turnhout
Posts: 40
Nederlandse cipiers geven sleutel aan gevangenen.

Nederlandse cipiers geven gevangenen hun eigen sleutel: “Meer voordelen dan nadelen”

Een gevangene de sleutel van zijn eigen cel geven. Het klinkt misschien bizar, maar in Nederland loopt er al enkele jaren een proefproject in 19 gevangenissen om de gedetineerde zelf zeggenschap te geven over hun deur. “Tegenover de voordelen staat maar een relatief klein aantal incidenten tegenover”, zo klinkt het nu bij persagentschap ANP.

Zo’n sleutel gaat met heel wat verantwoordelijkheid gepaard. Gedetineerden krijgen zelf de beslissing in handen of ze hun cel vanuit de buitenkant afsluiten of openen. Dat wil zeggen dat cipiers geen toegang meer moeten geven wanneer iemand even in zijn cel wil. Ook kunnen de gevangenen zelf hun plek afsluiten als ze bang zijn dat iemand hun spullen gaat stelen of als er onrust is door vermoedens van diefstal.

Het is niet mogelijk om de cel langs de binnenkant te openen om te ontsnappen, noch om hem af te sluiten zodat er geen cipier meer in kan.

Tijd versus misbruik

Nu evalueren de instanties het proefproject. Dat gedetineerden hun cel zelf kunnen afsluiten, scheelt heel wat werk voor de cipiers. “Er is meer tijd voor ander belangrijk werk”, zegt de Nederlandse Centrale Ondernemingsraad van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), die in het algemeen positief is over de testfase. Volgens hen is dit systeem een grote verlichting voor de hoge werkdruk in de Nederlandse gevangenissen. Bovendien is het positief voor het gevoel van eigenwaarde bij de gedetineerden, die wat meer verantwoordelijkheid krijgen.

Het systeem gaat gepaard met “relatief weinig incidenten”, zo schrijft ANP. In Lelystad kon één van de gevangene zijn sleutel zo manipuleren dat het voor hem mogelijk was om het nachtslot van de deur te halen. Hij zou op die manier in de cel van andere gedetineerden kunnen snappen, maar de cipiers konden tijdig ingrijpen. Ook in andere gevangenissen in Arnhem, Leeuwarden en Middelburg zijn er sleutels verdwenen of sloten gesaboteerd. Die werden meteen vervangen.

Bron: 8 oktober 15:30
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171008_03118924

Mijn mening

Ik vind het langs de ene kant wel goed dat gevangenen een sleutel krijgen van hun cel. Het geeft hen toch wat meer vertrouwen. Ik denk dat dat toch een thuis gevoel kan geven. Zo kunnen ze hun cel afsluiten zoals ze buiten de gevangenis hun huis zouden afsluiten. Langs de andere kant heb ik er ook mijn bedenkingen bij. Ik denk dat gevangenen sneller zouden willen ontsnappen omdat ze controle hebben over hun cel. In het artikel staat dat het niet mogelijk is om de cel van binnenuit open te maken maar hier heb ik toch mijn bedenkingen bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.