actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2009, 12:54
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Religieuze symbolen ja, vrouwonvriendelijke hoofddoek nee

De recente vragen om religieuze symbolen te weren, hebben niets te maken met het neutraliteitsprincipe of een plotse afkeer van religieuze symbolen, maar draaien allemaal om de discriminatie van de vrouw in de islam. Dat stelt Michael Freilich, de hoofdredacteur van Joods Actueel. Een ban op alle religieuze uitingen komt volgens hem neer op het kind met het badwater weggooien.

"Noem een kat een kat, zeg ja tegen religieuze symbolen in het openbaar - er is heus niets mis met een kerststal op de Meir - en zeg tegelijkertijd krachtig neen tegen middeleeuwse, discriminerende en vrouwonvriendelijke praktijken", besluit de hoofdredacteur van het joodse magazine zijn opiniebijdrage over het hoofddoekendebat - een discussie waarover de joodse gemeenschap zich tot nu toe op de vlakte had gehouden.

"Zoeken naar pragmatische oplossing"
Freilich maakt van de gelegenheid gebruik om de verschillen uit te leggen tussen de islamitische hoofddoek enerzijds en joodse symbolen zoals het keppeltje en de pruik anderzijds. Hij merkt daarbij ook op dat, "wat moslims in ons land kunnen leren van de Joodse gemeenschap, is dat het debat op de spits drijven nooit de gewenste resultaten zal opleveren. Men moet steeds op zoek gaan naar een pragmatische oplossing", luidt het.

Hij geeft toe dat er ook Joodse scholen in België zijn, maar dat is volgens hem historisch gegroeid. "Het allerbelangrijkste is echter dat wij er ons, als minderheidsgroep, terdege van bewust zijn dat de Joodse wetten en leefregels er zijn voor onze gemeenschap. En die dienen niet te worden opgedrongen aan anderen", aldus Freilich. (belga/sps)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...ddoek-nee.dhtml

Laatst aangepast door lisa.dens : 22nd October 2009 om 12:57. Reden: bronvermelding vergeten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2009, 20:25
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Waarom geen symbolen?

Symbolen moeten volgens mij zeker kunnen in de maatschappij van vandaag, hoofddoeken horen daar ook bij. De reden waarom ze dit absoluut niet wensen is volgens mij terug te herleiden naar een bepaalde angst, of afgunst van hun cultuur of religie. Als iedereen zich zou beschouwen als een wereldburger in plaats van een burger van een bepaald land, zouden deze "banale" discussies zelfs niet eens in hun denkwereld opkomen. De vraag die ik me steeds stel is, waarom houden sommige mensen zich nog zo sterk vast aan vastgeroeste ideeën, stiekem heb ik wel een vermoeden waarom, maar dat is een ander verhaal.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2009, 14:19
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Lisa,
Goed dat je de bronvermelding nog hebt toegevoegd!
Vergeet niet een korte verantwoording te geven bij je artikels. Een 3-tal regels is voldoende.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2009, 18:49
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Bedenking artikel :

De bedenking die ik bij dit artikel had is eigenlijk wat Dean geformuleerd heeft :
Symbolen moet in een maatschappij als de onze de dag van vandaag zeker. We vinden deze ook overal op, in de meest banale dingen. Het logo van apple bv, verwijst naar de verboden vrucht. Als je 1 symbool in het openbaar wil verbannen, probeer dan consequent te zijn en verban ze allemaal. Volgens mij zijn sommige mensen ook gewoon bang van het symbool hoofddoeken. Ze snappen gewoon niet dat hoofddoeken voor de joodse cultuur even belangrijk zijn als bv het kruis bij ons.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.