actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2016, 15:55
Ellen.v*nsantvliet Ellen.v*nsantvliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oelegem
Posts: 65
Mogelijkheid om te onterven wordt uitgebreid

Mogelijkheid om te onterven wordt uitgebreid

De federale regering wil de erfwet te moderniseren en onderhandelt over een nieuwe regeling. Open VLD diende al een wetsvoorstel in, en daar zou nu ook een meerderheid voor zijn.


‘Om iedereen zijn belangen te vrijwaren, gaan we voor een middenweg. Kinderen volledig onterven zal niet gaan, maar we willen de ouders een groter vrij beschikbaar deel geven’, vertelt initiatiefneemster Carina Van Cauter (Open VLD). ‘De bedoeling is dat dit in alle gevallen de helft van de totale erfenis wordt, en dat het dus niet meer afhangt van hoeveel kinderen je hebt.’

Ook voor wie geen kinderen heeft, zal de nieuwe regeling voordelen hebben. ‘Normaal gaat je erfenis dan automatisch naar je ouders als je eerder sterft dan zij, maar dat zal afgeschaft worden. Je zal het geld kunnen schenken aan wie je wil.’

Voor een volledige onterving van kinderen is er momenteel geen draagvlak, blijkt uit een enquête die de notarisfederatie recent uitvoerde. Tegen het einde van dit jaar moet de regeling rond zijn.

Bron: De Standaard - http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02572359

Datum: 15/11/16

Eigen mening: Ik vind het goed dat kinderen onterven niet helemaal gaat. Ik heb er dubbele gevoelens bij maar toch blijft het je kinderen. Als je nu ruzie hebt met één van je kinderen, mag je zeker geen overhaaste beslissingen nemen om je kind te onterven. Daarom vind ik het goed dat het niet volledig kan. Maar als je kind dan juist iets heel ernstigs heeft gedaan, waardoor je er niet meer mee kunt omgaan en nooit meer zal zien, begrijp ik wel dat je nadenkt over onterven. De nieuwe regeling heeft ook wel een voordeel. Voor wie geen kinderen heeft, en je sterft eerder als je ouders, kan je het geld schenken aan wie je wil. Ook daarover moet goed nagedacht worden. Maar het is wel zeker een goede regeling. Zo ligt de beslissing bij jezelf en kan je het niemand kwalijk nemen.

Laatst aangepast door Ellen.v*nsantvliet : 15th November 2016 om 16:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.