actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2012, 08:47
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Meer controle op fraude in thuisverpleging

Woensdag is er overleg gepland tussen het Riziv, de ziekenfondsen en de beroepsorganisaties van de thuisverpleegkunde. Zij gaan een taskforce oprichten om de sociale fraude in de thuisverpleging aan te pakken.


De jaarlijkse fraude in de thuisverpleging werd al eerder geschat op 25 miljoen euro per jaar. Het is een van de weinige sectoren waar de patiënt geen enkel zicht heeft op het bedrag dat voor hem bij het ziekenfonds wordt geïnd. In de fraudegevoelige sector worden prestaties aangerekend die nooit plaatsvinden of worden foute prestaties ingebracht.

Riziv-voorzitter Ludwig Moens bevestigt dat er voor miljoenen euro’s onterechte vergoedingen worden uitgekeerd: “Overmorgen starten we het overleg om hiertegen maatregelen te nemen.”


Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1298564/jacht-op-fraudeurs-in-thuisverpleging.aspx

Mening: ik heb hier natuurlijk een postieve mening over, omdat vaak de oudere mensen of degene die zich niet goed kunnen behelpen, in zak worden gezet. Daarom vind ik dit idee wel positief. Men verschiet telkens ook, dat deze bevolkingscategorie snel in de armoede terecht komt. Maar als men hier leest, om hoeveel geld het jaarlijks gaat. Dan is dat in mijn ogen, toch een pak geld. Dus ik verschiet dan ook niet van, dat deze categorie snel in de armoede zone komt. Degene die al minder hebben, moeten steeds meer betalen. Tegenwoordig merk je, dat je nergens nog veilig bent met uw geld. Als ze van uw geld kunnen gebruik maken of profiteren, dan zal iedereen dit direct doen. Dus wees op uw hoede en al een geluk, dat er een begin is. Hiermee bedoel ik, dat ze bij thuisverpleging al gaan opletten of ze fraude plegen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2012, 13:48
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Jacht op fraude in de thuisverpleging geopend

Deze week gaat een werkgroep van start om misbruiken in de thuisverpleegkunde aan te pakken, dat schrijft de Gazet van Antwerpen. Thuisverplegers werken met een scoresysteem om aan te geven hoe afhankelijk een patiënt is, de fraude hiermee zou 25 miljoen euro bedragen.

In de thuisverpleegkunde wordt, net zoals in rust- en verzorgingshuizen, gewerkt met de zogenoemde Katz-schaal om de zorgbehoevendheid van de patiënten te meten. Daarbij wordt aangegeven of een patiënt zichzelf zelfstandig kan wassen, zich kan kleden, zich kan verplaatsen, zelf met of zonder hulp naar het toilet kan, incontinent is en nog zelfstandig kan eten. Per activiteit wordt aangegeven hoeveel hulp iemand daarbij nodig heeft.

Hoe "hoger" een patiënt scoort, hoe meer huisbezoeken kunnen worden aangerekend en dus hoe meer geld een thuisverpleger kan aanrekenen. Het systeem is verouderd en lokt misbruik uit. "We stellen vast dat de scores soms te hoog worden ingeschat en er te weinig controle is op die scores", klinkt het bij Ludwig Moens van het Riziv. "Of er effectief op grote schaal gefraudeerd is en hoe groot die fraude dan precies is, daar kan ik nog geen uitspraken over doen."

Het Riziv, de ziekenfondsen en de beroepsorganisaties hebben daarom een werkgroep opgestart om te onderzoeken of het misbruik er is, hoe groot het is en om het dan aan te pakken. "We willen een aantal richtlijnen uitwerken voor een correctere toepassing van de Katz-scores en meer controle er op", klinkt het. Volgens de Gazet van Antwerpen wordt de fraude in de thuisverpleging op zo'n 25 miljoen euro per jaar geschat.

Bron: De redactie, ma 17/12/2012 - 11:25, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...thuisverpleging

Mening: In het vorige artikel was het me niet volledig duidelijk hoe de fraude juist plaats vond. Bij mijn eigen grootmoeder komt er ook een thuisverpleegster langs. Daar 'verdween' regelmatig geld, zonder dat we er een verklaring voor vonden. Het geheugen van mijn grootmoeder was echter niet meer zo goed, dat ze dit zelf kon verklaren. We hebben dus een tijd lang de thuisverpleging hiervan verdacht, maar zijn hier nooit zeker van geweest. Gelijkaardige situaties had ik zelf ook gezien onder sociale fraude. Dit lijkt me toch regelmatig te kunnen voorkomen, omdat oudere mensen in een kwetsbare situatie zitten.
Hier blijkt het echter om het systeem zelf te gaan dat niet sluitend is. Het invullen van de Katz-schaal gebeurd door de behandelende geneesheer. (http://martinevangaver.wordpress.co...en-katz-schaal/) Dit invullen lijkt mij wel vrij subjectief. Het is afhankelijk van de arts zelf en hoe vaak hij contact heeft met de patiënt. Enerzijds zou het document door verschillende personen ingevuld moeten worden, zodat er een breder beeld is. Anderzijds is ook een goede verantwoording en brede observatie nodig van elke arts of verpleegkundige, zodat het invullen van de schaal niet enkelzijdig is.
Verplegers in de thuiszorg doen vaak fantastisch werk, maar door sociale fraude kan het vertrouwen verloren gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2012, 20:34
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Net zoals Jasmien al zei, denk ik dat deze berichten het vertrouwen dat er in thuisverpleging is mogelijk kan schaden. Zelf hoop ik natuurlijk dat dit niet het geval is. Thuisverpleging is namelijk iets dat we echt wel nodig hebben. Voor mensen die het niet zien zitten om naar een rusthuis te gaan is dit de ideale oplossing. Wel vind ik het jammer dat er sprake is van fraude in deze sector. Je zorgt voor mensen en hebt dus echt wel een taak in de maatschappij. Mensen vertrouwen je ook hun eigen gezondheid toe en dan is het jammer dat er misbruik van gemaakt zou worden.
Het systeem dat aangehaald wordt, lijkt me zoals gezegd aan vervanging toe. Men zou een systeem moeten opstellen waarin er zo goed als geen ruimte is voor subjectiviteit. Het gaat hier niet over het meeste geld verdienen, maar over mensen die moeilijkheden hebben helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.