actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2011, 12:51
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
80% van de Belgen maakt zich zorgen over zijn cholesterol

Ruim 8 op de 10 Belgen maakt zich zorgen over zijn cholesterol en ruim 57% probeert dan ook allerlei middeltjes uit om zijn cholesterolniveau onder controle te houden. Dat blijkt uit een rondvraag van Benecol.

Een te hoge, slechte cholesterol kan leiden tot hart- en vaatziekten. Die boodschap werd de afgelopen jaren wijd en zijd verspreid, en niet zonder effect. Zo blijkt ruim 80% zich zorgen te maken om zijn cholesterol en doet 57% er ook effectief iets aan. De meesten, 79%, passen hun voedingspatroon aan, en 70% kiest daarenboven ook nog voor cholesterolverlagende voedingsmiddelen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het vooral de vrouwen zijn, die snel actie ondernemen om hun cholesterol terug onder controle te krijgen. 56% vat spontaan een dieet aan, tegenover 42% van de mannen en 66% vermijdt voeding die rijk is aan slechte vetten, ten opzichte van 50% bij de mannen.

80% van de dames kiest bovendien voor meer natuurlijke producten zoals fruit en groenten, vis rijk aan omega 3 enz., terwijl dit aantal bij mannen slechts 53% bedraagt.

www.hbvl.be
04/02/2011

Ik vind de cijfers persoonlijk wel vrij hoog, maar terwijl ook wel te begrijpen.
Wij leven in een goed land met een goede welvaart en welzijn. Ook is het zo dat wij Belgen graag op restaurant gaan en in het algemeen ook graag eten.
Dan weet je dat de kans op een te hoge cholesterol alleen maar groter word.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th February 2011, 14:22
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk heb ik mijn twijfels over deze resultaten. Ik zou het eerder geloofd hebben als dit onderzoek was gebeurd door een onafhankelijke organisatie en niet door Benecol.

Het is positief wanneer mensen bewust bezig zijn met hun gezondheid, maar ik ken personen die zeer gezond leven (weinig vetten, weinig suikers, veel bewegen enz.) en die toch nog een te hoog cholesterolgehalte hebben. Volgens onze arts spelen er nog een aantal andere factoren mee.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat ik mij vooral niet laat opjutten door de berichten in de media. We moeten zo gezond mogelijk proberen te leven. Daar ga ik volledig mee akkoord. Dat wil echter nog niet zeggen dat we constant moeten lopen piekeren en ongerust moeten zijn over wat zou kunnen misgaan met onze gezondheid.

Wanneer je de reclame op tv bekijkt, dan zijn er een heel aantal produkten die onmisbaar zijn voor een uitgebalanceerde voeding: margarine van merk X, ontbijtgranen van een merk Y, omega-3 produkten, enz. Baat het niet, het zal waarschijnlijk niet schaden en er zijn bijvoorbeeld margarines die aanbevolen worden door artsen, maar dat betekent nog niet dat het wondermiddelen zijn. De cijfers van de enquête van Benecol neem ik bijgevolg met een korreltje zout. Ik denk eerder dat het, in de eerste plaats, reclame is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.