actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 12:28
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Regering versoepelt maatregelen rond brugpensioen en tijdskrediet

De regering-Michel verstrengt de regels rond het brugpensioen en tijdskrediet iets later. Het kernkabinet heeft vanochtend de aanpassingen van minister van Werk Kris Peeters (CD&V) goedgekeurd.

Onder meer de brugpensioenregeling bij herstructurering en bedrijven in moeilijkheden wordt bijgestuurd. Normaal gezien zou de minimumleeftijd daarvan worden opgetrokken van 53,5 jaar nu naar 60 jaar in 2016. Nu gebeurt de invoering stapsgewijs om pas tegen 2019 de minimumleeftijd van 60 te bereiken.

Ook op het vlak van de landingsbanen toont de regering clementie. Deze vorm van tijdskrediet voor oudere werknemers wordt volgens het regeerakkoord pas mogelijk vanaf 60 jaar, in plaats van 55 jaar nu. Peeters voorziet nu dat werknemers jonger dan 60 die nu al aanspraak maken op dit systeem, hun rechten niet verliezen. De invoering wordt met andere woorden meer trapsgewijs ingevoerd. De hervorming van de inschakelingsuitkering voor schoolverlaters wordt (deels) uitgesteld naar de zomer.

Sociale partners
De regering-Michel bepaalde dat wie geen diploma heeft en jonger is dan 21 niet langer recht heeft op overheidsgeld. Met de invoering van de maatregel wordt nu enkele maanden gewacht, allicht tot het einde van het schooljaar. Tot slot voorziet de regering ook overgangsmaatregelen voor de speciale brugpensioenregeling in de bouw.

De definitieve teksten, waar tot op het laatste moment werd gesleuteld, zijn nu doorgestuurd naar het beheerscomité van de RVA. Daar overleggen de sociale partners om een gezamenlijk advies te formuleren over de maatregelen. Als ze er niet uit geraken, zal de regering allicht de maatregelen zelf invoeren.

Bron: De Morgen 04/12/2014
http://www.demorgen.be/binnenland/r...ediet-a2141366/

Eigen Mening:
Wel het blijkt dat de betoging toch enige vorm van nut gekend hebben. Het is goed dat ze dit doen denk ik. Ze zullen op deze manier hopelijk het volk terug achter zich krijgen. Er is natuurlijk geen veranderen aan, de pensioenleeftijd moet omhoog, maar ik vind het goed dat dit geleidelijker zal gebeuren. Ik denk wel dat het gevolgen met zich zal meedragen en dat vind ik dan weer niet zo goed. Er is geen groot verschil tussen 2016 en 2019 maar er zou gedurende deze twee jaren toch al wat gespaard kunnen worden. Al de besparingen schuiven ook op. De werkende bevolking vindt dit misschien goed, maar persoonlijk vind ik dit als student minder goed. Ik hoop later ook nog op goede toekomst, maar als de toekomst bestaat uit de pensioenen uitbetalen sta ik hier niet achter.

Laatst aangepast door Lisse.A*rts : 4th December 2014 om 12:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.