actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2010, 17:41
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Kwart meer studenten aan unief

De laatste vijf jaar is het aantal studenten aan Vlaamse universiteiten met bijna een kwart gestegen: van 59.000 naar bijna 73.000.

Dat meldt de VRT donderdag op basis van cijfers van het departement Onderwijs. Volgens de universiteiten kan die grote toevloed niet zonder problematische gevolgen blijven.

Volgens Paul Van Cauwenberghe, rector van de Universiteit Gent, is de nieuwe aangeboden flexibiliteit door de hervorming van het hoger onderwijs aanlokkelijk voor heel wat studenten, omdat ze meer respijt krijgen. De toename zorgt echter voor heel wat problemen met de infrastructuur en ook het werken in kleine groepen wordt moeilijker.

Om het probleem te tackelen willen de rectoren een vorm van selectie doorvoeren voor de aanvang van de studies, zegt de VRT. 'Verloren studiejaren zijn erg voor de gemeenschap maar ook voor de familie en de persoon in kwestie. Wij zijn voorstander van een vrijblijvende oriënteringsproef waardoor de student misschien een andere richting kan aanbevolen worden of het advies krijgt om beter niet naar de unief te gaan', verklaart Paul Van Cauwenberghe.

Pascal Smet, Vlaams minister van onderwijs, is gekant tegen het voorstel. 'Zo’n proef is een momentopname. Heel veel mensen die op achttienjarige leeftijd zo’n test zouden gedaan hebben zouden er misschien als ongeschikt uitgekomen zijn. In werkelijkheid hebben ze vaak, zonder al te veel problemen, hun diploma behaald', zegt Smet.

Datum: 25/03/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik denk dat er nu meer studenten aan de universiteit studeren omdat in deze maatschappij de ouders hun kinderen dit kunnen bieden. Jongeren hebben de kans om iets te studeren dat ze zelf kiezen. Vroeger was verder studeren niet zo evident, enkel de zonen van dokters en advocaten kregen deze kans. De oriënteringsproef waarover er in dit artikel gesproken wordt vind ik absoluut belachelijk. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen of je wil verder studeren aan een universiteit. Een test kan niet bepalen of je bekwaam bent of niet. Ikzelf heb in het secundair onderwijs eens een test moeten afleggen over interesses om een studierichting te kiezen. Het resultaat dat ik uitkwam was absoluut niet de richting die ik zou willen doen. En ik ben heel blij dat ik een andere richting heb gekozen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2010, 20:03
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik steun Eva's standpunt volledig.
Een oriënteringstest kan misschien helemaal tot iets anders leiden, dan dat waar je eigenlijk in bent geïnteresseerd.
Als je iets echt wil behalen, en je bent er 100% zeker van, dan kan je je er veel gemakkelijker voor inzetten. Als je ergens moet aan beginnen, waar je eigenlijk zelf niet volledig achter staat, dan zal het veel moeilijker zijn om vol te houden...
Studeren aan unief gebeurt vaak in zeer grote groepen, als je gaat kijken naar universiteiten als in Gent en Leuven. In Antwerpen zijn heel wat richtingen (vooral de wetenschappelijke richtingen) minder 'bezaaid' dan in de andere universiteiten, waardoor je je niet 'verloren' voelt in de grote massa. Individueel contact opnemen met professoren verloopt daar dan ook heel wat gemakkelijker en ook de minder grote groepen waarin lessen gegeven worden, zijn in sommige gevallen bevorderend voor de studieprestaties. Ik denk dat de grote toeloop dit misschien binnenkort wel zal ondervinden, dat aan de drukke, overbevolkte universiteiten tegen dan geen persoonlijk contact meer mogelijk is...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2010, 10:31
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Vakbonden en studenten betogen voor meer middelen hoger onderwijs

LEUVEN - Ongeveer 300 onderzoekers en studenten hebben dinsdagmiddag in de Leuvense binnenstad betoogd voor meer middelen voor het hoger onderwijs. De betogers hekelden het feit dat de Vlaamse overheid bespaart in onderwijs en onderzoek, terwijl in het regeerakkoord een budgetverhoging van 10 procent in het vooruitzicht wordt gesteld voor hoger onderwijs.
De manifestatie was een initiatief van vakbonden en diverse studentenorganisaties. De Vlaamse regering dient volgens hen onmiddellijk werk te maken van die 10 procent. Het BBP-percentage voor onderwijs moet stijgen van 4,5 tot 7 procent, zoals in de jaren '80, waarvan 2 procent voor hoger onderwijs.

In toespraken werd erop gewezen dat personeel en studenten de gevolgen ondervinden van het gebrek aan voldoende middelen. Het personeel wordt geconfronteerd met stijgende werkdruk en werkonzekerheid. Bij de Katholieke Hogeschool Leuven zouden zelfs 25 banen op de tocht staan. De financiering van de instellingen moet minder nadruk leggen op outputcriteria zoals aantal publicaties, citaten en doctoraten en meer op reële noden.

Jonas Boonen, voorzitter van de Leuvense Overkoepelende Kringorganisatie, hekelde in zijn toespraak het feit dat de sterke stijging van het aantal studenten in het hoger onderwijs niet gepaard is gegaan met meer middelen voor studentenbegeleiding en -voorzieningen wat ten koste gaat van de kwaliteit van deze diensten.

Ook het inschrijvingsgeld voor studenten werd de afgelopen jaren geleidelijk verhoogd en de studiebeurzen verder uitgehold. De betogers eisen in dit verband bijkomende inspanningen om de toegang van kansengroepen tot het hoger onderwijs te verhogen en meer middelen voor studentenvoorzieningen.


Bron: De Standaard
Datum: 23/03/2010


Eigen mening:
Ik denk dat het stijgend aantal studenten aan het Hoger Onderwijs inderdaad het gevolg zou kunnen zijn van de nieuwe hervorming, waardoor er een hogere flexibiliteit is voor de studenten. Ze krijgen inderdaad meer respijt, je kan verschillende jaren gaan combineren en je moet nooit nog een heel jaar volledig terug opnieuw doen. Dit kan misschien positief zijn, maar er zijn waarschijnlijk ook enkele nefaste gevolgen (zoals in het eerste artikel vermeld staat).
Maar ook voor de Hoge Scholen en Universiteiten heeft dit gevolgen.
De laatste jaren is het aantal studenten sterk gestegen, maar de middelen die ze van de overheid krijgen zijn gelijk gebleven, ondanks een beloofde budgetverhoging. Ook hier zou er naar een oplossing gezocht moeten worden. Ik vind dat wanneer jongeren de keuze maken om iets verder te studeren, dat ze deze kans moeten grijpen en moeten krijgen. Als er dan meerdere studenten zich inschrijven in het Hoger Onderwijs, dan is het ergens logisch dat de middelen hiervoor ook toenemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.