actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 15:13
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Werkgevers hebben geen al te hoge pet op van allochtonen

Slechts iets meer dan de helft van de Belgische bedrijven (57 procent) stelt allochtonen tewerk. Ook andere kansengroepen, zoals langdurig werklozen (37 procent) en andersvaliden (28 procent), worden in beperkte mate aangeworven. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van hr-dienstverlener Tempo-Team.

Nochtans schatten werkgevers de recruteringskansen voor kansengroepen hoog in. Zo vindt 41 procent dat allochtonen veel kans maken om te worden aangeworven, 19 procent geeft toe dat dat moeilijk ligt. Bij de werknemers klinkt evenwel een ander geluid. Daar zegt slechts 10 procent dat allochtonen gemakkelijk worden aangeworven.

Werkgevers blijken volgens het onderzoek geen al te hoge pet op te hebben van de arbeidsethiek van allochtonen. Slechts drie op de tien werkgevers zijn van mening dat allochtonen genoeg inzet en motivatie tonen. Bij werknemers leven de vooroordelen zelfs nog sterker.

Om de diversiteit van ondernemingen aan te wakkeren, zijn werkgevers vooral voorstander van financiële stimuli, zoals een tussenkomst in de opleidingen (72 procent), of structurele loonlastverminderingen (63 procent). Slechts zeven procent is te vinden voor quota.

Tempo-Team heeft nu een diversiteitscharter gelanceerd om dat probleem aan te pakken. Het roept al zijn klanten op dat te ondertekenen.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20111117_069

Eigen mening:
Ik denk dat dit onderwerp een beetje taboe is voor vele bedrijfsleiders. Vele werkgevers zullen niet willen toegeven dat ze liever geen allochtonen in dienst nemen, maar zullen het wel denken. Volgens mij is er ook een groot verschil van sector tot sector. Er zijn waarschijnlijk in verhouding meer buitenlandse bouwvakkers dan bankbedienden. Ik vind het een zeer goed initiatief van Tempo-Team om het probleem op te lossen, maar ik vraag me wel sterk af of het effect zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 18:38
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Er zijn heel veel vooroordelen over allochtonen en hierdoor kan ik wel begrijpen dat er werkgevers zijn die liever geen buitenlanders aannemen. Er wordt vaak gezegd dat ze onbetrouwbaar zijn, dat ze niet gemotiveerd genoeg zijn om te werken,... Allochtonen hebben een heel andere cultuur en wij gaan ze dan vaak als 'lui en onbetrouwbaar' bestempelen, terwijl dat in hun cultuur misschien de normale gang van zaken is?
Het is jammer genoeg wel zo dat een groot deel van de criminele feiten in België wordt gepleegd door allochtonen. Uiteraard zijn er ook buitenlanders die wél heel betrouwbaar zijn en die wél heel graag willen werken, maar deze worden dan niet aangenomen o.w.v. hun afkomst. Heel oneerlijk allemaal, maar ook onder de Belgen verloopt het niet allemaal even vlot. Er zijn de dag van vandaag nog altijd mensen die niet worden aangenomen o.w.v. geaardheid, geslacht, leeftijd,... Ik begrijp niet waarom werkgevers hier zo moeilijk over doen. Je moet vaak gewoon 'in het rijtje passen' om ergens te mogen beginnen werken. Redelijk absurd, want waarom niemand aanpakken die geweldig is in zijn/haar job, maar die toevallig niet in het zogezegd 'goede rijtje' past?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 19:45
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Werkgevers hebben geen al te hoge pet op van allochtonen

Ik vind dit zeker onterecht. Oke er zijn wel allochtonen die slechte bedoelingen hebben, maar daardoor mogen ze zeker de allochtonen die hun best proberen te doen om in de maatschappij aanvaard te worden toch niet benadelen. Als ze naar België komen met slechte bedoelingen mogen ze voor mij part terug naar hun land vertrekken. Maar het merendeel van de allochtonen die ik ken willen aanvaard worden. Meestal zit het probleem bij de belgische bevolking zelf.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2011, 19:54
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik vind het zeer goed dat Tempo Team ook onderzoek heeft gevoerd bij de werknemers. Want zoals Tinne al zei, vele werkgevers gaan niet willen toegeven dat ze niet zo'n voorstander zijn van allochtone werkkrachten. Nu zien we de 'echte cijfers'. De vooroordelen blijven toch een grote rol spelen. De eisen zijn tegenwoordig enorm hoog. Je moet tegenwoordig voor alles een diploma of attest hebben. Als de allochtone bevolking er gewoon voor zorgt dat ze over een diploma of attest beschikken, dan merkt de werkgever dat ze zich willen inzetten. Zo zal men eerder geneigd zijn om iemand aan te nemen ook al is die persoon van vreemde afkomst.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th November 2011, 16:47
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het staat als een paal boven water dat er een verschillende sociale achtergrond is bij autochtonen en allochtonen en dat dit zich uit in het dagelijks leven. Beiden bekijken het leven op een andere manier en stellen afwijkende prioriteiten. Bij de allochtonen laat zich dit duidelijk merken op de werkvloer waar de dagelijkse beleving van de job meer een noodzakelijk (financieel), kwaad is terwijl het bij de autochtonen toch eerder ook nog te maken heeft met een zekere ambitie en streven naar erkenning. Als werkgever kan men echter geen job creëren die dit onderscheid ongedaan maakt. Een bedrijf zal dus blijven kampen met cultuurverschillen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th November 2011, 18:02
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Persoonlijk vind ik dat dit niet kan. Iedereen verdient dezelfde kansen om geld te verdienen. Werkgevers zouden niet mogen zien van waar je komt, hoe je eruit ziet, welke leeftijd,... Allochtonen krijgen geen kans in onze maatschappij terwijl zij ook gestudeerd hebben en hun diploma hebben gehaald. Onze maatschappij heeft een beeld van allochtonen dat niet juist is. Zij kunnen evengoed hard werkende mensen zijn zoals onze huidige inwoners. Waarom krijgen zij zelfs geen kans om zich te bewijzen? Ik vind een vorm van discriminatie. Men mag niet je niet beoordelen op je uiterlijk of van waar je komt maar de werkgevers zouden moeten kijken naar wat je zou kunnen en je een kans geven om je te bewijzen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st November 2011, 15:18
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Ik vind persoonlijk dat huidskleur en afkomst geen reden mag zijn om iemand al dan niet aan te nemen.
Het is nog altijd geen aanwijzing of iemand een job goed of slecht zal doen.
Er zijn zeker ook veel Belgen waarvan de werkgever niet tevreden is.
Ik vind dat iedereen een kans verdiend om zich te te bewijzen.
Zo krijgen deze mensen ook de kans om geld te verdienen en hun gezin te onderhouden en moeten ze geen of minder sociale hulp vragen.
Veel mensen hebben kritiek als ze een allochtoon naar het OCMW zien stappen. Zo zien we dat dit vaak voorkomt omdat werkgevers allochtonen liever niet tewerkstellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.