actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 07:08
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Gedaan met snelheidsjojo op gewestwegen

Negentig, vijftig en verderop zeventig: de maximumsnelheid langs gewestwegen varieert constant. Een screening van de wegen moet daar verandering in brengen.
Twee gewestwegen zijn uitverkoren om de komende weken de doeltreffendheid van snelheidsborden te testen: de N370 tussen Beernem en Lichtervelde en de N19 van Aarschot naar Geel.

'De snelheidsregimes volgen elkaar daar snel op en wisselen vaak. Het is niet altijd even duidelijk waarom een bepaalde maximumsnelheid op een wegvak van toepassing is', klinkt het bij het kabinet van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Er is ook voor die wegen gekozen omdat de N370 een voorbeeld is van een weg in een landelijk gebied en de andere door verstedelijkt gebied loopt. Omdat ze in verschillende provincies liggen, kunnen de onderzoeksresultaten beter met elkaar worden vergeleken.

Verwarring wegwerken

Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gaan na wat precies de problemen zijn. Nodigt de toestand van de weg uit om negentig te rijden terwijl er een bord van vijftig staat? Moeten bestuurders vertragen omdat er dwarswegen zijn, en staan er borden om dat diets te maken?

Een ander vaak voorkomend probleem is de verschillende visie die Vlaamse gemeentes er over één en dezelfde gewestweg op nahouden. Bij het overschrijden van de grens tussen de gemeentes gaat de maximumsnelheid plots omhoog of omlaag. Voor wie daar niet elke dag passeert, kan dat verwarrend zijn.

Tegen het einde van dit jaar wil Crevits op basis van de vaststellingen langs die twee stukken weg en een meer theoretisch onderzoek bij het Steunpunt Mobiliteit en Openbare werken een plan van aanpak ontwikkelen. Op basis daarvan zal ze de snelheidsregimes op alle gewestwegen op elkaar afstemmen.

'De bedoeling is om een aantal vaste criteria te ontwikkelen om de snelheid op aan te passen', zegt de woordvoerster van Crevits. 'Op die manier willen we komen tot een wegennet dat zorgvuldig en slim is. Iedereen ziet dat er veel borden staan, maar ze zijn niet altijd herkenbaar. Je moet merken dat je in een bebouwde kom bent om vijftig te rijden, net zoals het gepast is negentig kilometer per uur te rijden op een verbindingsweg waar niemand woont en de zwakke weggebruikers veilig zijn afgescheiden.'

http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GKU3HF82V, gevonden op maandag 24/10/2011

Commentaar:
Eindelijk, in Brussel hebben ze ontdekt dat ze al jaren teveel verschillende snelheidborden vlak na elkaar zetten en op plaatsen waar er zouden moeten staan, zijn er geen te bespeuren. Misschien kunnen ze dit laatste ineens aanpakken. Er zijn zo wel meer gewest-, provincie- en gemeentewegen waar men dringend eens kritisch moet bekijken welke verkeersborden er nodig zijn en welke er echt staan. O ja, eerst kunnen ze misschien een item in de nieuwsberichten maken waarin de verkeersregels worden uitgelegd, want ook daar schort er wat bij de bevolking. Voorrang van rechts, wat is dat nu weer voor iets? Jawel, ook waar géén verkeersborden staan!
Dus minister Crevits: rij maar eens zelf langs onze vlaamse wegen en tracht maar eens elk bord te bekijken dat je tegenkomt en te denken over degene die je niet tegenkomt. En bedenk dan maar eens hoeveel zuurverdiende belgische centjes de firma's die de borden maken al in hun dure zakken gestoken hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2011, 12:13
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
Reactie

Het is inderdaad een zeer goede zaak als er eindelijk duidelijkheid geschept wordt over de snelheden. Ik heb nu pas een rijbewijs, maar ik weet hoe moeilijk ik het vond om altijd te weten waar ik hoe snel mocht rijden, of om niet te versnellen als de baan daarvoor uitnodigde. Ik heb toen vaak gedacht dat ik nooit mijn rijbewijs zou kunnen halen omdat de snelheden hier niet goed afgestemd zijn op de baan. Ik ben dus blij dat er misschien in de toekomst meer duidelijkheid zal ontstaan over waar je hoe snel mag rijden. Misschien dat zo dan ook veel minder snelheidsovertredingen zullen bestaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2011, 12:24
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
reactie op ''Gedaan met snelheidsjojo op gewestwegen''

Uiteindelijk hebben ze het door dat er dringend naar de borden moet gekeken worden. Zowel van de verschillende snelheden op kleine afstanden (bijvoorbeeld in een naburig dorp van mij een bord van 70 zetten 20meter voor een bord van de bebouwde kom nuttig? Nee! Laat dat bord dan weg van 70 of hadden ze er nog een over dat in de weg stond bij de technische dienst ? ) als op lange afstanden ik denk net zoals Suzy de gewest-, provincie- en gemeentewegen is mogen nagekeken worden en over de plaats waar ze deze borden plaatsen want dit is ook vaak niet goed zichtbaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2011, 11:34
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: gedaan met snelheidsjojo op gewestwegen

Proficiat, ze gaan eindelijk tegen het eind van dit jaar een theoretisch onderzoek uitvoeren ivm de borden naast de gewestwegen! Ik hoop wel dat het resultaat niet lang op zich laat wachten en dat de aanpassing (ik geloof wel dat iedereen het erover eens is dat dit aangepast moet worden) dan ook snel gebeuren.

Ik ga helemaal akkoord met de mening van Suzy en Jaan dat ook naar de gewest-, provincie- en gemeentewegen moet gekeken worden. Jaan geeft ook aan dat de borden niet altijd op een zichtbare plaats staan, daarbij wil ik nog zeggen dat er ook borden zijn, die wel op een zichtbare plaats staan, maar gewoon niet meer leesbaar zijn. Dit komt door graffiti, slijtage, afgegaan van de zon enzovoort en dus zou ik zeggen, kijk ook dit eens goed na.

In het voorstel van Suzy om een item in de nieuwsberichten te maken over de verkeersregels kan ik mij helemaal vinden. Ik rijd nu al 3 jaar met de auto en heb al bijna 2 jaar mijn rijbewijs, maar toch kom ik af en toe nog een bord tegen, waarvan ik de betekenis niet onmiddellijk meer weet. Meestal weet ik deze wel als ik even tijd heb gehad om erover na te denken, maar in het verkeer heb je hiervoor nu eenmaal geen tijd. Daarom is een opfrissing van alle regels zeker geen slecht idee voor alle bestuurders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.