|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
107 proffen weigeren verplichte taaltest Engels.
107 proffen weigeren verplichte taaltest Engels
Liefst 107 professoren hebben niet deelgenomen aan een verplichte taaltest. Het kan de weigeraars duur komen te staan. Waarschijnlijk zullen zij dit academiejaar geen les meer mogen geven in het Engels. Van de 1.933 docenten die moesten deelnemen aan een taaltest Engels zijn er 107 niet opgedaagd. Dat blijkt uit een rondvraag van De Morgen bij de vijf Vlaamse universiteiten. Het aantal professoren dat niet deelnam schommelt tussen de 0,1 procent (KU Leuven) en 12 procent (Vrije Universiteit Brussel) van het totale aantal te testen academici. Hun weigering kan verregaande gevolgen hebben. Volgens het kabinet van minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wordt de kwestie vandaag besproken op de ministerraad. Vlaams Parlementslid Fientje Moerman (Open Vld) meldde op basis van bronnen dicht bij de regering al dat professoren die niet deelnamen dit academiejaar geen les meer mogen geven in het Engels. De professoren die de taaltest wel aflegden en faalden, zouden op clementie kunnen rekenen. De universiteiten zitten verveeld met de weigeraars. De Universiteit Gent gaat hen nogmaals oproepen. "Het is een chaotische situatie", zegt directeur onderwijs Kristiaan Versluys. "Ik begrijp dat onze academici zich geviseerd voelen, maar we kunnen niet weten of zij niet hebben deelgenomen uit onvrede. Simpelweg omdat we helemaal niets van hen hebben vernomen." Bron: De morgen − 27/09/13 (Remy Amkreutz) Mening: Ik vraag me af of de docenten die de eerste maal niet naar de taaltest gingen: "Waarom gingen ze niet en gaan ze nu wel gaan?". Ik vind het wel goed dat ze een tweede kans krijgen. Maar wat gaan ze met de docenten doen die er niet door zijn? |