actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2018, 11:25
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
WWF: Klimaatverandering bedreigt helft planten- en diersoorten tegen eeuwwisseling

De helft van alle planten- en diersoorten in de belangrijkste natuurgebieden ter wereld, kunnen rond de eeuwwisseling te maken krijgen met plaatselijke uitsterving. Oorzaak daarvoor is de klimaatverandering als de koolstofuitstoot ongecontroleerd blijft stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van East Anglia, de James Cook University en natuurbehoudsorganisatie WWF.
De helft van alle planten- en diersoorten in de belangrijkste natuurgebieden ter wereld, kunnen rond de eeuwwisseling te maken krijgen met plaatselijke uitsterving. Oorzaak daarvoor is de klimaatverandering als de koolstofuitstoot ongecontroleerd blijft stijgen.

Zelfs als de bovengrens van 2 graden uit het klimaatakkoord van Parijs wordt gehaald, zouden die natuurgebieden een kwart van hun soorten kunnen verliezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van East Anglia, de James Cook University en natuurbehoudsorganisatie WWF.

De wetenschappers onderzochten de impact van klimaatverandering op bijna 80.000 planten- en diersoorten in 35 van de meest diverse natuurgebieden ter wereld. Ze bestudeerden daarbij een aantal scenario's, van een stijging van 2 graden Celsius tot een scenario met 'business as usual' waarin de mondiale gemiddelde temperaturen stijgen met 4,5 graden Celsius. Het rapport is gepubliceerd in het tijdschrift 'Climatic Change.'

Het rapport concludeert dat onder andere de Guyana-Amazone- en de Miombo-bossen de meest getroffen gebieden zijn.
Als er een wereldwijde gemiddelde temperatuurstijging van 4,5 graden Celsius zou zijn, worden de klimaten in deze gebieden naar verwachting ongeschikt voor veel van de planten en dieren die daar momenteel leven', klinkt het.

Dat betekent dat tot 90 procent van de amfibieën, 86 procent van de vogels en 80 procent van de zoogdieren mogelijk lokaal kunnen uitsterven in de Miombo-bossen in Afrika en dat 69 procent van de plantensoorten van de Amazone is bedreigd.

In het Middellandse Zeegebied komt bij een temperatuurstijging van 2 graden al 30 procent van de dier- en plantensoorten onder druk te staan. De klimaatverandering beïnvloedt de reproductie van sommige soorten, maar veroorzaakt ook het verlies van de habitat en voedseltekorten.

Bron: Knack,https://www.knack.be/nieuws/wetensc...mal-976639.html

Eigen mening: Dat de helft van alle planten- en diersoorten in de belangrijkste natuurgebieden ter wereld rond de eeuwwisseling te maken kunnen krijgen met een plaatselijke uitsterving, verbaast mij eerlijk gezegd niet. Ik denk dat er de voorbije jaren al enorm veel artikels de wereld in zijn gestuurd om de mensen te waarschuwen wat die verschrikkelijke gevolgen van de klimaatverandering zijn. Het probleem is volgens mij dat we niet meer langer geshockeerd zijn door zulke nieuwsberichten, we vinden het al normaal dat er een immense klimaatverandering zal komen (en al aan de gang is), omdat er al zo veel over in de media is gekomen en er nog altijd geen goede vooruitzichten zijn. Het lijkt wel alsof we ons er al bij hebben neergelegd. Zien wij de ernst in van de gevolgen? Ik denk het niet. Ik denk dat veel mensen niet beseffen welke gevolgen dat heeft als er opeens 50% minder dieren en planten zijn. Wij beseffen niet hoe belangrijk planten en dieren voor ons zijn en dat vind ik heel jammer. Na dit grote onderzoek werd een rapport gepubliceerd in het tijdschrift Climatic Change. In dat rapport stond dat de Guyana-Amazone en de Miombo-bossen het meest getroffen zullen zijn door die klimaatsverandering. Voor ons, Belgen, is dat natuurlijk de ver-van-mijn-bedshow, dus we laten het nieuws maar passeren. Ik vind dat er dringend actie moet ondernomen worden op dit vlak in België. Om de koolstofuitstoot te doen zakken, hebben we de hulp van iedereen nodig. Dat kan je niet alleen verwezenlijken. Ik hoop dat we hier als Belgen stilaan voor gaan openstaan en de verschrikkelijke gevolgen van die klimaatverandering ook willen voorkomen.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 14th March 2018 om 11:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.