actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2016, 13:45
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Kwart meer oproepen voor Zelfmoordlijn

In 2015 beantwoordde de Zelfmoordlijn 18.283 oproepen. Het gaat om een stijging van 26 procent tegenover 2014 en een verdubbeling op vijf jaar tijd, zo staat te lezen in het jaarverslag van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ).


Wie met vragen zit over zelfdoding, kan al jaren via telefoon, chat en e-mail terecht bij de Zelfmoordlijn. Uit nieuwe cijfers blijkt evenwel dat het merendeel van de gesprekken in 2015 nog steeds over de telefoon (14.509 gesprekken) verliep. Het aantal oproepen via chat (2.218 gesprekken) en via e-mail (1.556 oproepen) zit evenwel ook in de lift. Alles samen werden in 2015 18.283 oproepen beantwoord, een verdubbeling tegenover vijf jaar geleden.

Vooral vrouwen blijken op zoek naar een luisterend oor. Zij maakten 59 procent uit van de telefonische hulpzoekers. Via chat en via e-mail liep dat respectievelijk op tot 73 en 79 procent. Weinig verwonderlijk ligt de leeftijd bij die twee laatste kanalen een stuk lager: gemiddeld 23,5 jaar tegenover 44 jaar aan de telefoon.

Vrijwilligers blijken vooral verhalen over eenzaamheid te horen, of ze krijgen mensen aan de lijn die zich niet begrepen voelen. Ook een relatiebreuk, het overlijden van een naaste of financiële problemen maken vaak onderwerp uit van gesprek.

Meer vrijwilligers
Kirsten Pauwels, directeur van het CPZ, verklaart de stijging in het aantal oproepen door de uitbreiding van het vrijwilligersbestand. ‘Eind 2013 kregen wij een schenking om een professionele rekruteringscampagne op te zetten.’ Het doel was om vier keer 30 nieuwe vrijwilligers op te leiden, met eind 2015 een voorlopige balans van 75 nieuwe vrijwilligers.

Pauwels hoopt te kunnen blijven uitbreiden de komende jaren. ‘We weten dat we nog altijd niet alle oproepen beantwoorden. Daarom blijven we op zoek naar vrijwilligers, maar zeker ook naar financiële middelen.’

‘Van groot belang’
’Mijn appreciatie voor het werk van de vrijwilligers van Zelfmoordlijn 1813 is groot’, laat Vlaams CD&V-minister van Welzijn Jo Vandeurzen alvast weten. ‘Uit de stijging van het aantal oproepen kunnen we afleiden dat hun werk van groot belang is voor zij die steun nodig hebben en hun omgeving. Dankzij een doorgedreven traject zijn zij opgeleid om mensen in een suïcidale crisis een luisterend oor aan te bieden.’

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20160315_02183627

Eigen mening:
Ik denk dat het positief is dat er een stijging is in het aantal oproepen voor de zelfmoordlijn.
Wat ik hiermee bedoel is dat ik het positief vind dat mensen die zelfmoord overwegen steeds comfortabeler zijn met het spreken over hun gedachtes en problemen.
Voor zover ik weet is deze stijging niet verbonden aan een stijging in het aantal mensen die aan zelfmoord denken.
Het is in mijn ogen goed dat zelfmoord minder een taboe wordt.
Het is ook zeer goed dat de capaciteiten van de zelfmoordlijn groter worden.
Ik weet niet hoeveel levens de zelfmoordlijn effectief red, maar ik denk dat het veilig is om te zeggen dat de zelfmoordlijn een service is die onze maatschappij nodig heeft.

Laatst aangepast door Stefan.V*ndeputte : 15th March 2016 om 13:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2016, 22:41
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Kwart meer oproepen voor Zelfmoordlijn

Kwart meer oproepen voor Zelfmoordlijn

Stefan bekijkt dit artikel positief. Ik daarentegen weet niet goed of dit artikel een positief of negatief signaal geeft.
Zoals Stefan zegt, kunnen we uit het artikel afleiden dat zelfmoordgedachten meer besproken worden en meer uit de taboesfeer komen.
Langs de andere kant kan het artikel ook een negatief signaal geven. Krijgt de zelfmoordlijn meer oproepen omdat mensen er makkelijker over praten of omdat meerdere mensen kampen met zelfmoordgedachten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.