actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2017, 14:19
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
"Bedankt. Je hebt hier veel verwoest"

MOEDER SCHRIJFT NA 16 JAAR OPEN BRIEF AAN TEMPTATION ISLAND-DEELNEMER DIE HAAR ZOON IN COMA SLOEG

Liliane De Troy heeft op Facebook een open brief geschreven aan Jürgen De Gelaen, oud-deelnemer aan Temptation Island. Die sloeg haar zoon Ulrik Boon (42) in 2001 in coma. "Hoe meer de tijd vooruitgaat, hoe kwader ik op je word."

Die bewuste avond in 2001 was Dilbekenaar Ulrik aan de slag als security-medewerker op een chirofuif in zijn thuisgemeente. Hij kreeg het aan de stok met Jürgen De Gelaen, die hem een rake klap verkocht. Boon - die tot dan spoedverpleegkundige, ambulancier en brandweerman was - belandde in een coma. Hij ontwaakte, maar ook bijna zestien jaar later zijn de gevolgen nog altijd pijnlijk duidelijk.


Vrijheid kwijt
En dat wilde zijn moeder Liliane duidelijk maken aan Jürgen De Gelaen, met een open brief op Facebook. "Aan J.D., en aan alle vechtersbazen van deze wereld", schrijft ze. "Maandag trok ik met mijn zoon naar de neurologe, omdat hij regelmatig viel. Hij mag nu een jaar lang niet meer met de auto rijden. Ik moet je niet vertellen, J.D., dat wij alle twee verslagen huiswaarts keerden. Zijn auto is voor hem zijn vrijheid. Het is keihard. Niet alleen voor hem, maar ook voor zijn vriendin, zijn vader en voor mij. Wij zijn nu de chauffeurs van dienst. In plaats van een hoge schadevergoeding, zou het gerecht daders beter verplichten om chauffeur te spelen voor slachtoffers, of om te helpen in een revalidatiecentrum."


"Denk na"
"Ik weet niet of jij nog aan ons denkt, J.D.", vervolgt ze. "Maar wij denken dagelijks aan jou. In het begin nogal op de achtergrond, want ik had al mijn kracht nodig om mijn zoon te helpen revalideren. Jij hebt kinderen. Wel, hij heeft ook een dochtertje - een lief en vinnig ding. Zij houdt veel van haar papa, maar ze verdient ook een papa die nog alles kan, zoals vroeger. Hoe meer de tijd vooruitgaat en er complicaties blijven komen, hoe kwader ik op je word. Bedankt J.D. Je hebt hier veel verwoest. En aan alle vechtersbazen: denk eens na voor je aan 'zinloos geweld' begint."

Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...woest-a3105124/

Eigen mening:
Dit artikel lijkt op het eerste zicht 'boecht'. Toch haalt het artikel een belangrijke problematiek aan: vechtpartijen zijn schering en inslag op de meeste lokale feestjes. Overmatig alcohol- of drugsgebruik, haantjesgedrag, ... Banale aanleidingen die vaak kunnen leiden tot een vechtpartij. Vaak zien jongeren er geen probleem in, men denkt niet aan de gevolgen van hun acties. Deze gevolgen kunnen desastreus zijn en (zoals in dit artikel) een mensenleven verwoesten. Het is belangrijk dat jongeren geconfronteerd worden met de gevolgen van zo'n incidenten. Enkel wanneer ze op voorhand de mogelijke gevolgen kennen en die gevolgen een gezicht krijgen, dringen ze echt door. Preventie is erg belangrijk en het is de taak van de maatschappij, zowel ouders als school, om de jongeren te informeren over de gevaren en gevolgen van hun acties. Het is voor mij ook een goed idee om de straffen aan te passen. Een schadevergoeding is niet altijd de oplossing: combineer een (lichtere) schadevergoeding met een taakstraf. Werken in een revalidatiecentrum is voor mij een zeer nuttige taakstraf, in dat geval wordt de dader rechtstreeks geconfronteerd met zijn daden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.