actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2017, 14:36
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Belgische moeders krijgen eerste kind steeds later

Belgische moeders kregen hun eerste kind in 2015 gemiddeld op een leeftijd van 28,7 jaar. Dat is iets later dan twee jaar eerder, toen het gemiddelde nog 28,5 jaar was. Dat blijkt uit een studie van het Europese statistiekbureau Eurostat.

Bij de geboorte van hun tweede kind zijn Belgische vrouwen gemiddeld 30,9 jaar en bij het derde 32,4 jaar, zo blijkt nog uit de statistieken. In 2015 werden in ons land 122.274 baby’s geboren.

Vrouwen beginnen het snelst aan kinderen in Bulgarije (26 jaar), Roemenië (26,3 jaar) en Letland (26,5 jaar). De gemiddelde leeftijd bij het eerste kind ligt het hoogst in Italië (30,8 jaar) en Spanje (30,7 jaar).

In de hele EU zijn in 2015 ruim 5 miljoen baby's geboren. Gemiddeld zijn vrouwen bij hun eerste kind 29 jaar. In Frankrijk werden de meeste baby's geboren (799.700). Dan volgt het Verenigd Koninkrijk (776.700), Duitsland (737.600), Italië (485.800), Spanje (418.400) en Polen (369.300).

Tussen 2001 en 2015 is de fertiliteitsratio - het gemiddeld aantal kinderen per vrouw in een bepaalde bevolking - in de EU toegenomen van 1,46 per vrouw tot 1,58. In ons land steeg de ratio in die periode van 1,67 naar 1,70.

Om een bevolking constant te houden is een fertiliteitsratio van 2,1 nodig. Frankrijk (1,96) en Ierland (1,92) benaderen dat getal het meest, gevolgd door Zweden (1,85) en het Verenigd Koninkrijk (1,80). Portugal, Cyprus, Polen, Griekenland, Spanje en Portugal bengelen onderaan de rangschikking.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170308_02768979

Mening: Dit komt volgens mij doordat meer vrouwen ook carrière willen maken en eerst zeker willen zijn van hun inkomen en woonst. Ook ik zou dit persoonlijk eerst willen doen, eerst een goede en vaste job vinden, een woonst hebben en dan pas op een latere leeftijd aan kinderen denken. Het is wel opvallend dat België het hoogste 'scoort' van leeftijd tegenover de andere landen die hier beschreven staan. Ik denk dat dit komt doordat in Bulgarije bijvoorbeeld vrouwen minder aan een carrière denken in dit land, de tijd staat daar ook wat stil en ze staan misschien wat achter op ons. Dit is daarom niet slecht omdat de beste leeftijd om kinderen te krijgen is tussen 17 jaar en 25 jaar. Vanaf 35 jaar kom je in de risicogroep en zo verhoogt de kans om een kind met handicap te krijgen.

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 8th March 2017 om 14:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2017, 16:30
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening: Ik ben van dezelfde mening omdat ik ook zekerheid wil hebben in mijn leven voor ik aan kinderen begin. Graag zou ik er nog aan willen toevoegen dat elke ouder zou moeten nadenken aan de financiële zekerheid van het kind. Met andere woorden, een kind zou niet de dupe mogen zijn van de beslissing van ouders.
Tot slot vind ik het positief dat vrouwen ook carrière willen maken.
Het is een hele evolutie tegenover vroeger. Toen moesten de vrouwen thuis blijven en alleen maar voor hun kinderen zorgen terwijl de man ging werken.
Tijden veranderen en ik ben van mening dat vrouwen carrière mogen maken.
Full-time mama zijn is heel vermoeiend. Daarom kan het geen kwaad dat vrouwen nu en dan eens kunnen ontsnappen aan het moederschap.
Dit is uiteraard ook alleen maar mogelijk door de vele opvangen die bestaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2017, 22:20
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Mening:
Ik ben van mening dat deze leeftijd een goede leeftijd is om een kind te krijgen. Toch ben ik er van overtuigd dat ook jongere mama's zeker een goede toekomst aan hun kind kunnen bieden. Hiervoor zijn een aantal criteria die ik belangrijk vind: heb je de middelen om je kind op te voeden in goede omstandigheden? Heb je een stabiel leven? Er komen enorm veel kosten bij kijken, daarom is het toch heel belangrijk om financiële stabiliteit in je leven te hebben. Wat ik ook belangrijk vind, is dat je genoeg tijd kan doorbrengen met je kind. Toch is het ook belangrijk om nog een leven te hebben naast het moederschap, door te gaan werken. Je hebt sociaal contact, je bent bezig met iets dat je graag doet...Zelf lijkt me de ideale leeftijd 28 à 30 jaar, maar dit is ook afhankelijk van situatie tot situatie. Beter te jong dan te oud, want hoe ouder je bent, hoe meer risico's er gepaard gaan met een zwangerschap.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.