actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 09:03
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Nog nooit zo weinig huwelijken de voorbije tien jaar

In België zijn in 2011 maar 41.001 burgerlijke huwelijken voltrokken. Dat is het op een na laagste aantal sinds de Tweede Wereldoorlog. Limburg vormt hierop de uitzondering. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS), schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

In 2011 werden 24.464 huwelijken gesloten in Vlaanderen, 12.241 in Wallonië en 4.296 in Brussel. Een totaal dus van 41.001. Dat zijn er 1.158 (2,8 procent) minder dan in 2010, en liefst een derde minder dan in 1990, toen 64.554 koppels mekaar plechtig trouw beloofden. Sinds de Tweede Wereldoorlog werden enkel in 2002 nog minder huwelijken voltrokken (40.343).

Wie de cijfers per provincie analyseert, ziet dat Limburg de grote uitzondering op de regel is. Als grootste steden hebben Hasselt (321) en Genk (246) het hoogst aantal huwelijken. Beringen (177) vervolledigt de top drie.

De gemiddelde leeftijd van de 82.002 gehuwden was 35 jaar en drie maanden. Voor zij die de eerste keer trouwden, bedroeg de gemiddelde leeftijd 30 jaar en vijf maanden.

Bron:
De Standaard
15/05/2013

Mening:
Ik denk dat mensen in België de dag van vandaag niet meer in het huwelijk treden doordat de kerk minder populair geworden is. Vroeger was je geen goed mens wanneer je niet wekelijks een bezoek aan de kerk bracht en niet in het huwelijk trad, maar dat is al lang verleden tijd. Veel mensen zijn van mening dat je elkaar even zeer graag kan zien zonder dat dit "op een papier bevestigd staat". Ook zouden de kerkschandalen die de afgelopen jaren aan het licht gekomen zijn hierin een rol kunnen spelen.

De gemiddelde leeftijd waarop mensen de dag van vandaag in het huwelijk treden, is aanzienlijk hoger dan vroeger. Ik denk dat het feit dat men vandaag de dag veel minder werkzekerheid en dergelijke heeft, hierin een belangrijk rol speelt.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 15th May 2013 om 09:19.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2013, 09:49
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik denk dat deze kwestie niet enkel te maken heeft met de kerk. Tegenwoordig kan je ook vrijzinnige vieringen hebben en bij het stadhuis moet je sowieso eerst passeren. Ik denk vooral dat mensen minder willig zijn om zichzelf officieel te verbinden. Zoveel scheidingen vandaag de dag en die kosten wel wat. Ook trouwen op zich kost veel geld en daar hebben jonge koppels vaak het geld niet voor. De prioriteiten zijn ook aan het verschuiven. Vroeger was het zo dat je eerst trouwde, een huis kocht dan kinderen kreeg en zo voort .... Nu kijkt niemand meer raar op dat je kinderen hebt wanneer je nog niet getrouwd bent. Tegenwoordig wordt samenwonen al als genoeg aanschouwd voor velen mensen en de waarde van het huwelijk is al bijlange na niet meer wat het vroeger was. Het probleem ligt misschien deels aan de kerk maar ik denk vooral een groot deel aan de verschuiving van mentaliteit in de maatschappij en voor enkelen zal geld ook wel een rol spelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2013, 12:00
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Zoals in het artikel beschreven staat, zijn er in 2002 nog minder koppels getrouwd dan in 2011. Het lijkt me sterk dat de kerk die nu in een negatief daglicht staat, toen al zo'n impact had. Ik denk dat Nikki een punt heeft als ze zegt dat de wil en de nood om te trouwen ontbreekt bij de jonge koppels van deze tijd. Jonge mensen willen eerst het huis uit en samen gaan wonen. Carrière maken, is tegenwoordig ook een van de hoofdzaken waarop ze zich wat meer gaan focussen. Ook de kinderwens wordt steeds vaker uitgesteld en de moeders worden ouder. Dit zijn allemaal factoren waarmee men nu meer bezig is dan 50 jaar geleden. Ik zou het erbij houden dat 2002 gewoon geen vruchtbaar jaar is geweest op vlak van trouwen en dat dat voor het jaar 2011 toevallig ook geldt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.