actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th January 2013, 20:32
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
NASA gaat ruimteafval samenpersen tot schijfjes

NASA gaat ruimteafval samenpersen tot schijfjes

Het afvalprobleem bestaat niet enkel op Aarde. Wetenschappers van NASA vragen zich af wat ze moeten doen met afval dat gegenereerd wordt in ruimteschepen. Een mogelijke oplossing lijkt het samenpersen tot afvalschijfjes.
Van plastieken waterflesjes over aluminium drinkzakjes tot oude kledij, NASA wil het afval dat in ruimteschepen ontstaat graag een nieuw doel geven. Wetenschappers van het Ames Research Center in Californië hebben een machine ontwikkeld die afval kan smelten, zonder het te verbranden. Het afval van 1 dag kan op die manier worden samengeperst tot een soort discus met een diameter van 20,32 centimeter.

"Omgaan met afval is om veel redenen belangrijk voor de NASA-wetenschappers en de astronauten", aldus de NASA in een rapport. "Niemand wil dat de sowieso al benepen ruimtetuigen vol afval komen te zitten. Bovendien kunnen ruimtecrews het afval niet zomaar lozen, omdat het zou kunnen landen op een planeet of een maan. Op die manier zou die andere wereld besmet kunnen worden en dat is tegen ons beleid."

NASA bestudeert nog of de afvalschijfjes volledig gesteriliseerd worden tijdens het verhittingsproces. Het zou immers geen goed idee zijn om discussen vol bacteriën te bewaren in een afgesloten ruimte. Ook wordt bestudeerd of er water uit het afval kan worden gehaald wat dan gebruikt kan worden als drinkwater. In de ruimte is drinkwater immers een zeer schaars goedje.

Datum: 07/01/2013

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...schijfjes.dhtml

Mening:

Zelf durf ik zeggen dat ik erg milieubewust ben, maar eerlijk gezegd had ik nog nooit stilgestaan, laat staan nagedacht over het afvalprobleem in ruimteschepen. Nu dit artikel mij er wel bij doet stilstaan, vind ik het zeer positief en ook nodig, stel maar eens dat andere planeten ook nog eens vervuild geraken, dat wetenschappers naar een oplossing zoeken voor dit probleem en dat ze toch al een eind op de goede weg zijn. Hopelijk vinden ze nu ook nog een manier waarop de afvalschijfjes volledig gesteriliseerd kunnen worden tijdens het smelten. Het zou helemaal geweldig zijn moesten ze er ook nog eens water uit kunnen halen. Persoonlijk vind ik dat dit een hoopvolle ontdekking is voor de wetenschap. Wie weet kunnen ze aan de hand hiervan ook voor het afvalprobleem op aarde betere oplossingen vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.