actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2012, 08:51
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
België heeft slechtst werkende arbeidsmarkt

Dries De Smet

BRUSSEL - In geen enkel ander Europees land zijn vacatures en werklozen zo slecht op elkaar afgestemd.

België kent vooral laaggeschoolde werklozen, terwijl werkgevers vooral op zoek zijn hooggeschoolden. Daardoor blijven veel vacatures openstaan, terwijl ook veel mensen werkloos blijven. In geen enkel ander West-Europees land is die afstemming zo slecht, concludeert de Nationale Bank in een nieuwe studie.

Ook in de regionale verschillen in werkloosheidscijfers is België een kampioen. Hoewel onze werkloosheid lager is dan het Europese gemiddelde, wijzen beide vaststellingen erop dat de arbeidsmarkt in België slecht functioneert. Door de economische crisis is de afstemming tussen vacatures en werklozen – net als in andere Europese landen – nog verder achteruitgegaan.

Een slechte arbeidsmarkt is problematisch, omdat bedrijven daardoor geen geschikte werknemers vinden. En werklozen raken maar moeilijk aan een job.

Fons Leroy, de topman van de Vlaamse tewerkstellingsdienst VDAB, ziet verschillende verklaringen voor de slechte Belgische score. ‘Zeventien procent van de jongeren verlaat het onderwijs zonder diploma. Dat is een enorm verlies voor de arbeidsmarkt.'

Bovendien is het onderwijs niet goed afgestemd op de arbeidsmarkt. ‘Het nijverheidsonderwijs zit in dalende lijn, terwijl de vraag naar die jobs hoog is.'

Minister van Werk Monica De Coninck (SP.A) wil de diplomaloze jongeren opvissen door stages aantrekkelijker te maken voor werkgevers. ‘Zo zetten jongeren eerste stappen op een vaak moeilijk toegankelijke arbeidsmarkt.'

Leroy wijst ook op een probleem bij ouderen. ‘We hebben de laagste werkgelegenheidsgraad in België voor 55-plussers. Ons systeem stoot die werknemers uit, terwijl de industrie die ervaren werknemers goed kan gebruiken.'

Bron: De Standaard
Datum: 11/10/2012

Mening: Ik sluit me aan bij wat Fons Leroy zegt. Volgens mij is het probleem vooral gelegen in die 17% van de jongeren die het onderwijs verlaten zonder diploma. In deze moderne tijden geraak je bijna nergens meer zonder diploma, maar meer en meer jongeren lijken dit niet te snappen. Een uitkering krijgen betekent voor hen evengoed ‘verdienen’.

Het onderwijs moet dan ook meer gepromoot worden, zodat het jongeren duidelijk wordt dat ‘je diploma halen’ wel degelijk zin heeft (zeker voor de jobs die jongeren op het oog hebben). Ze hanteren immers andere normen dan jongeren 20 jaar geleden. Jongeren zullen bijvoorbeeld niet meer eender welke job nemen. Ze willen een job die aanzien/prestige verwerft (, maar beseffen vaak niet dat een diploma hebben daarvoor een ‘must’ is). De vacatures voor de broodnodige bediendes op de markt of vuilnismannen worden zo niet snel ingevuld... (Hierbij verwijs ik naar volgend artikel: Waar vind ik nog verkopers?) Bedrijven geraken zo in de problemen en de druk op ons sociaal systeem wordt groter.

De instapopleiding van de VDAB vind ik, in dit geval, een prima initiatief om jongeren toch in te zetten in de maatschappij, in een normale job. Het is een kans die ze krijgen, een tweede kans. Een concreet voorbeeld hiervan; een 18- jarige jongen, zonder diploma van het secundair onderwijs, kan zo toch in de chemiesector terechtkomen en een opleiding volgen op de werkvloer. Hij zal zo ingelijfd worden bij collega’s met diploma’s uit het secundair onderwijs (en hoger).

Zoals vermeld is de afstemming tussen het aanbod en de vraag erg slecht in ons land. Werkgevers die hoogopgeleiden zoeken bevinden zich dan vooral in de IT-sector, volgens mij.

Om hier iets aan te doen moet de overheid meer initiatief nemen om nieuwe knelpuntberoepen te voorkomen. Jongeren moeten aangesproken worden. Men moet hen laten zien waarom die beroepen net zo interessant zijn. Als ze niet weten wat een richting inhoudt, zullen ze deze immers ook niet kiezen en zal dit probleem blijven bestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2012, 08:56
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Over deze problematiek heb ik al vaak gehoord:' Er staan zo veel vacatures open en er zijn zo veel werklozen, waarom nemen zij deze job niet gewoon aan?' Natuurlijk moet de job afgestemd zijn op de werknemer, of de werknemer moet afgestemd worden op de job. Ik denk dat dit nog intensievere cursussen vraagt van bijvoorbeeld VDAB. Hiervoor zullen extra inspanningen geleverd moeten worden van de overheid uit.
Daarnaast moet ook het technische en beroepsonderwijs snel aantrekkelijker gemaakt worden voor de schoolgaande jeugd. Deze delen van het onderwijs hebben naar mijn gevoel een minderwaardige klank gekregen, maar mensen die met hun handen kunnen werken hebben we meer dan nodig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.