actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 18:53
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Hangende kunst langs de E17

Artikel:
WAREGEM - Wie in Waregem op de E17 rijdt, houdt zijn stuur maar beter stevig vast ter hoogte van het vorkheftruckbedrijf HM International. Aan een grote kraan bengelt een beeld van vier onthoofde mannen. Het opvallende kunstwerk kan voor verkeershinder zorgen, vreest het Agentschap Wegen en Verkeer.

Het beeld De mensentoren toont een man die op zijn schouders drie anderen draagt. 'Daarmee wil ik de last van de maatschappij uitbeelden, met al haar problemen en kosten. De last die wij moeten torsen', zegt de Gentse kunstenaar Jan Desmarets. Hij ontwierp ook het beeld dat de federale regering schonk voor het huwelijk van prins Laurent.

De bronzen sculptuur van 800 kilogram hangt nu twintig meter hoog naast de E17. Hervé Missiaen liet het ophangen aan een kraan op de parking van zijn vorkheftruckbedrijf. Het werk moet de aandacht vestigen op zijn project Artist.meets.Business, waarmee hij de artistieke en economische wereld wil laten samenwerken.

'Bedrijven zijn enerzijds vragende partij om grote beeldende kunst te sponsoren. Anderzijds zoeken kunstenaars manieren om hun werk aan het grote publiek te tonen. Daarom laat ik ze voortaan in mijn ruimtes exposeren en hang ik als teaser dit monumentale beeld op.'

Aandacht afleiden
Met 70.000 voorbijrijdende wagens per dag op de E17 krijgen de kunstenaars in één klap wel heel veel aandacht. De vraag is alleen of die opvallende kunst de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengt. 'Een beeld van vier onthoofde lichamen kan de aandacht van de chauffeurs inderdaad afleiden', zegt Hajo Beekman van het Vlaams Verkeerscentrum. 'Eén seconde concentratieverlies is genoeg om een ongeval te veroorzaken. Om die reden ook verbieden we te opzichtige reclame langs de weg.'

Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat toeziet op de veiligheid op de snelwegen, beweert dat er niets illegaals aan de hand is. 'Het gaat hier niet om reclame maar om kunst', zegt woordvoerster Ilse Luypaerts. 'En het werk hangt niet boven onze eigendom. Toch zullen we samen met de politie ter plaatse nagaan of het beeld geen verkeershinder veroorzaakt.'

E17 kunstroute
Bij de politie kregen ze nog geen klachten van verstrooide automobilisten. Bedrijfsleider Missiaen ziet geen probleem. 'Ik krijg alleen maar positieve reacties. Dat het beeld verrast en de aandacht trekt, is net de bedoeling. Bovendien heb ik het opgehangen met de goedkeuring van de stad Waregem.'

Missiaen zal maandelijks langs de snelweg een nieuwe kunstenaar promoten en wil andere bedrijfsleiders overtuigen zijn voorbeeld te volgen. 'De E17 stond lange tijd bekend als de textielroute in onze contreien, nu wil ik van de E17 één lange kunstroute maken, van de Frans-Belgische grens tot in Antwerpen.'


Bron:
De Standaard 15/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DS&subsection=3


Eigen mening:
Ik kan hierin beide partijen wel begrijpen. Men wil een duidelijke boodschap overbrengen aan de mensen. Daarvoor is dit natuurlijk de ideale plaats. Anderzijds is het standpunt van de politie ook wel te begrijpen. Een fractie van een seconde niet opletten, kan nu eenmaal fataal zijn. Ik vind dit zelf ook een heel belangrijke boodschap, maar ik vind niet dat ze deze langs de autosnelweg mogen etaleren. Deze boodschap mag in geen geval een ongeval veroorzaken. Daarom vind ik dat ze toch een andere manier moeten bedenken om deze boodschap over te brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.