actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2015, 11:14
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Nederland volledig op groene energie laten draaien: het kan!

Nederland volledig op groene energie laten draaien: het kan!

Wetenschappers zetten uiteen waar de energie vandaan moet komen als Nederland in 2050 volledig op groene energie wil draaien.


Het is een vraagstuk waar politici zich de komende weken tijdens de klimaattop in Parijs het hoofd over breken: hoe kunnen we voorkomen dat de opwarming van de aarde uit de hand loopt? Eén antwoord ligt voor de hand: minder broeikasgassen produceren. Dat betekent dat we over moeten op groene energie.

2050
We verbruiken een hoop energie: om onszelf en goederen te verplaatsen, om producten te maken, om gebouwen te verwarmen of te verkoelen, en ga maar door. Een deel van die energie wordt reeds op een groene manier opgewekt, bijvoorbeeld door zonnepanelen op het dak of windturbines langs de kust. Maar wanneer we het klimaatprobleem het hoofd willen bieden zal op korte termijn een veel groter deel van onze energie op groene wijze verkregen moeten worden. Sterker nog: het zou mooi zijn als we op korte termijn – zeg 2050 – alleen nog maar groene energie gebruiken.

Mogelijk
Dat klinkt allemaal heel heftig. Maar voor veel landen is het prima mogelijk, zo tonen onderzoekers van Stanford University aan. Ze ontwikkelden voor 139 landen wereldwijd een stappenplan dat erin moet resulteren dat elk land volledig draait op groene energie. Daarbij zetten ze niet enkel uiteen uit welke groene energiebronnen een land putten kan, maar ook hoeveel banen door de overstap op groene energie verloren gaan en hoeveel banen er door de overstap op groene energie bijkomen. Ook rekenden ze voor elk land uit hoeveel mensenlevens gered worden doordat de hoeveelheid luchtvervuiling terugloopt.

Bronnen
Hoe ziet het plaatje voor Nederland eruit? Volgens de onderzoekers zouden we van de 100 procent groene energie in 2050 1,6 procent op de daken van huizen kunnen opwekken. 31,4 procent komt van zonneboerderijen vandaan, 5 procent van windturbines op het land, 60 procent van windturbines op het water, 1,6 procent van zonnepanelen op daken van bedrijven en overheidsinstanties en 0,3 procent van golven. Zodra Nederland draait op groene energie zouden per jaar 6487 minder mensen sterven door toedoen van luchtvervuiling. Ook nemen de gezondheidskosten flink af en worden er flink wat banen gecreëerd (wereldwijd gezien komen er meer banen bij dan er door de overstap op groene energie verloren gaan).

De onderzoekers willen met hun onderzoek laten zien dat de overstap op energie uit zon, wind en water haalbaar is. De belangrijkste hindernissen zijn niet economisch of technologisch, maar sociaal en politiek van aard. De onderzoekers zullen de politici daar tijdens de klimaattop ook van proberen te overtuigen.

Bron: http://www.scientias.nl/118601-2/
Eigen mening: Ik vind dit zeker iets om verder te onderzoeken. De laatste tijd horen we steeds vaker dat het niet de goede kant aan het uitgaan is met de aarde. Dat we dringend iets moeten doen om de om de aarde te 'redden'. Dan lijkt mij dit al een goede zekerheid. Er is bewezen dat we verder kunnen door gebruik te maken van groene energie. En er komen ook nog eens meer banen bij dan dat er zullen verdwijnen. Als dit kan gebruikt worden in verschillende landen, ookal wordt er niet meteen voor alles overgeschakeld op groene energie, kan dat misschien al van grote betekenis zijn voor de aarde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2015, 15:03
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik volg de mening van J*ll volledig. Het is belangrijk dat we enerzijds onze aarde beter gaan onderhouden en anderzijds ook onszelf. Er zijn enorm veel mogelijkheden om te werken rond groene energie. Jammer genoeg zijn deze alternatieven vaak nog heel erg duur. Toch lijkt het mij realistisch om op lange termijn over te schakelen naar groene energie. Kan dit binnen 50 jaar? Daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd. momenteel hebben in België de kerncentrales het grootste aandeel wat betreft het produceren van elektriciteit. Daarnaast vraag ik mij af of iedereen het wel ziet zitten om in 'zijn tuin' een windmolen te hebben staan. Tot slot mogen we ook niet vergeten om naar de toekomst te kijken. Wat doen we met het afval van zonnepanelen indien deze 'versleten' zijn? Is het afval dat hierdoor vrijkomt wel milieuvriendelijk? Soms heb ik het gevoel dat men te vlug beslissingen wil nemen, en blijkt nadien dat deze niet al te doordacht waren (zoals bijvoorbeeld de subsidies op zonnepanelen). We moeten goed nadenken hoe we op korte termijn (maar ook zeker op lange termijn) duurzaam kunnen omgaan met onze aarde en onze gezondheid.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 22nd November 2015 om 15:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.