actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 07:49
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Hoe global warming de kaart van België zal hertekenen

Hoe global warming de kaart van België zal hertekenen


Global warming is niet langer een ver-van-mijn-bedshow. Uit een onderzoek van Climate Central dat vandaag gepubliceerd werd, blijkt dat ook België er helemaal anders zal uitzien in de toekomst. Hieronder kan u zien hoe ons land getroffen wordt bij verschillende scenario's. (Kaarten: Climate Central/DM; Illustratie: Tomas Schats)

Grote steden als Shanghai, Mumbai en Hongkong dreigen binnen enkele honderden jaren deels onder water te verdwijnen, zelfs als de internationale gemeenschap de opwarming van de aarde kan beperken tot gemiddeld 2 graden Celsius. Ook voor België ziet de situatie er niet goed uit.

De globale temperatuur stijgt terwijl onze continenten en oceanen opwarmen. Dat leidt tot thermische expansie (uitzetting als gevolg van een verhoogde temperatuur) en smeltende ijskappen, waardoor de zeespiegel stijgt. Volgens Climate Central kan de zeespiegel bij een temperatuurstijging van 2 graden Celsius 3 tot 6,3 meter stijgen. Het is nog niet duidelijk hoe lang dat proces precies zal duren: de schattingen variëren tussen tweehonderd en tweeduizend jaar.


Scenario's bij 1,5, 2 of 4 graden Celsius

Climat Central koppelde aan het onderzoek ook een interactieve kaart waarop u kunt nagaan wat de impact van global warming is op uw persoonlijke omgeving. Voor de kuststreek, Brugge, Gent en grote delen van Oost-Vlaanderen zijn problemen intussen onafwendbaar. Ook als de wereld erin slaagt de temperatuurstijging te beperken tot 2 graden Celsius, zullen die gebieden onder water lopen. Voor Antwerpen, Mechelen en Brussel steekt de dreiging de kop op zodra de grens van 4 graden Celsius bereikt wordt.

België staat er beter voor dan pakweg China, India of Bangladesh, maar dat betekent niet dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Volgens het rapport van Climate Central zouden bij een stijging van 1,5 graden Celsius in ons land 681.000 mensen getroffen worden. Bij een stijging van 2 graden Celsius zouden dat er 1.138.000 zijn, en bij een toename van 4 graden Celsius 1.817.000. In Brussel en omgeving zouden tussen 279.000 en 734.000 mensen in de problemen raken, afhankelijk van een temperatuurstijging tussen 1,5 en 4 graden Celsius.

Opmerkelijk: de globale temperatuur dreigt dit jaar meer dan een graad hoger te liggen dan voor de industriële revolutie. Dat betekent dat we ons al halfweg een opwarming van twee graden Celsius bevinden, het moment waarop de klimaatverandering dramatische gevolgen zal hebben.

Bron: De Morgen, geraadpleegd op 10/11/2015, via http://www.demorgen.be/wetenschap/h...kenen-be01b305/

Eigen mening: Het was bekend dat grote steden zoals New York, HongKong, Shanghai, Bombay ... getroffen zouden worden door overstromingen. Dit als gevolg van de opwarming van de aarde. Dat ons land ook slachtoffer ging zijn, en zo snel al, is nieuw voor mij. Het is toch gek dat er bij vele mensen pas na het lezen van bovenstaand artikel een belletje gaat rinkelen. Als ik zeg 'vele mensen' dan bedoel ik vooral de inwoners van België, onze samenleving in België. Wanneer we horen dat grote steden geteisterd zullen worden door overstromingen, vinden we dat wel erg. Maar dit blijft eigenlijk 'een ver-van-mijn-bed-show'. Zeker ook bij mezelf merk ik dat ik dit nieuws betreur, maar om effectief in gang te schieten was er meer nodig. Mensen moeten wakker geschud worden, de gewoontedieren in ons zijn zo lastig om te veranderen. Hopelijk veranderen ze na dit nieuws wel, want het is toch echt wel nodig. Ik krijg alvast een beetje schrik, bij het lezen van dit artikel.

We moeten allemaal werken aan oplossingen. Niet alleen omdat het ons nu ook teistert. Spijtig genoeg is dit bij velen wel de aanzet. Misschien, eerlijk gezegd, bij mijzelf ook. Ik hield al rekening met het milieu, maar nu ga ik hier nog meer op letten. Zelf ga ik meer met de fiets rijden, altijd een douche nemen ipv een bad ...

Hieronder vind je een link terug met 10 tips om zelf de klimaatopwarming al tegen te gaan.
http://www.eutrio.be/nl/tien-tips-o...e-tegen-te-gaan

Je zal niet alle tips kunnen toepassen. Maar mijn vriend en ik zijn bijvoorbeeld nu aan het bouwen en wij houden rekening met goede isolatie. Dit wordt ook opgelegd. Je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Maar hoe beter je isoleert hoe minder je je huis moet verwarmen. Dit kan een tip zijn naar later toe!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.