actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2014, 10:30
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
'Neen, niet iedereen weet dat IS niet in naam van alle moslims handelt'

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb hamert er in een emotioneel betoog op dat moslims zich moeten blijven uitspreken tegen de gruweldaden van IS. 'Niet iedereen weet dat. De buren van vertrokken Syriëstrijders hebben het recht om bang te zijn.'

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) hield in het Nederlandse praatprogramma Pauw een bijwijlen emotioneel betoog tegen Islamitische Staat (IS) en voor een herhaaldelijk uitspreken van afschuw over IS door andere moslims. Daarover heerst in Nederland een hevig en emotioneel debat, zo valt te zien in de uitzending van Pauw.

Aboutaleb, zelf moslim, verdedigt die stelling door IS te vergelijken met een brand. 'Ik zeg zeker niet dat de moslims verantwoordelijk zijn. Integendeel, ik maak me zorgen over Mohammed en Fatima die hierdoor geen stage en baan kunnen krijgen. Dit zorgt voor islamofobie en bevestigt extreemrechts. Hiertegen opstaan is in het belang van de mensen zelf en hun kinderen. Ze zijn nergens verantwoordelijk voor, maar ik vraag alleen om een emmertje te nemen en mee te helpen aan het blussen van de brand.' De islamitische gemeenschap in Nederland heeft 'het medicijn in handen', aldus Aboutaleb. Hij verwijst naar de Niet in mijn naam-campagne, zoals te zien op onderstaand filmpje.

'Neen, dat weet niet iedereen'

Het boeiendste moment van het fragment zit aan het einde. Een van de gasten van het praatprogramma, een man in wiens voetbalclub veel allochtone jongens zitten 'die op zondag gewoon gezellig meevoetballen', werpt op dat die jongens het moe zijn steeds weer te zeggen dat ze tegen IS zijn. 'Telkens weer moeten ze verklaren dat ze het er niet mee eens zijn, dat ze er tegen zijn. Ook als het hen niet gevraagd wordt. Maar dat weet iedereen toch wel?'

Een opmerking die hout snijdt, maar waar Aboutaleb een interessant antwoord op formuleert. 'Neen, dat weet niet iedereen.'

Dit is niet in mijn naam

'Wat zeg je dan tegen de mensen in Nijmegen, die ontdekken dat hun buren vertrokken zijn? Mensen van wie de kinderen dagelijks over de vloer kwamen, die met hun eigen kinderen hebben gespeeld. Zij hebben het recht te zeggen dat ze jaren naast mensen woonden met hele slechte bedoelingen. Zij hebben het recht om bang te zijn, te denken dat ze naast slechte mensen hebben gewoond. Verplaats je in die positie.'

'Ik kan als burgemeester niet enkel weg met filosofische redeneringen. Ik moet handelen. Als ik alles afweeg, dan is het in het belang van Nederland en de Nederlandse moslims om te zeggen: "Dit is niet in mijn naam." Zorg ervoor dat je actief afstand neemt. Als het op die manier helpt, dan werk je mee aan de stabiliteit van de Nederlandse samenleving. Doen!'

'Het ergste wat kan overkomen is dat terreurbeweging in jouw naam spreekt'

Ook in België werd dat debat op het scherp van de snee gevoerd. Knack.be liet daarover Fouad Gandoul, Chams Eddine Zaougui, Nadia Fadil en Imade Annouri aan het woord. 'Het ergste wat een gemeenschap kan overkomen, is dat een terreurbeweging in naam van die gemeenschap handelt, klonk het.

Maar ook dat de oproep van onder meer Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) misplaatst was en vanuit de verkeerde hoek kwam.

Bron: www.knack.be 04/10/14 om 17u10 door Simon Demeulemeester
http://www.knack.be/nieuws/wereld/n...mal-434295.html


Eigen mening: Ik vind dit een goed artikel, omdat het laat zien dat je de daden van één moslimbeweging niet mag veralgemenen naar alle moslims, wat vandaag de dag nogal vaak wordt gedaan. Want zoals het artikel zegt staan niet alle moslims achter de ISS. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand mij een nazi noemt omdat ik blond haar en blauwe ogen heb. dit is hetzelfde alleen gaat het hier om een hoofddoek en/of een iets donkere huidskleur. Daarom vind ik het goed dat het artikel zegt dat we niet mogen veralgemenen, zeker als het zo erg wordt dat moslims niet meer aan een jog kunnen geraken omdat ze er bang van zijn. En deze angst is soms gerechtvaardigd, want natuurlijk zoals sommigen tegen de ISS zijn, staan sommigen er achter, maar dit zijn nog altijd niet alle moslims.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2014, 15:05
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik ben het er mee eens dat we niet mogen veralgemenen maar dan moet er initiatief vanuit de moslimgemeenschap zelf komen om zich duidelijk te distantiëren van IS. Het feit dat veel mensen in België bang zijn is compleet begrijpelijk. Dit is echter een kans voor de andere moslims om zich duidelijk af te zetten tegen terreurbewegingen waardoor er eventueel een nauwere band kan ontstaan tussen onze twee samenlevingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2014, 18:59
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik ben het zeker eens met het feit dat je niet mag veralgemenen, maar dit zit nu eenmaal in onze natuur. We generaliseren omdat we zo sneller tot oplossingen kunnen komen. Door specifieke ervaringen in ons leven, gaan we zaken groeperen en hierdoor dus ook veralgemenen of stereotyperen.

Ik vind zeker en vast dat de moslimgemeenschap afstand moet nemen van de IS. Op die manier geven ze een duidelijk signaal aan onze samenleving. Ik vrees er echter voor dat dit niet voldoende zal zijn en dat er nog steeds mensen in onze maatschappij alle moslims over eenzelfde kam zullen scheren…

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 6th October 2014 om 19:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.