actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th August 2015, 02:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry 'Hel op aarde'

'Hel op aarde'


Op het Griekse eiland Kos stromen duizenden migranten toe. De burgemeester van het eiland, Giorgos Kyritsis, vreest dat de situatie uit de hand kan lopen als er geen maatregelen worden getroffen. Dat schreef hij aan de Griekse regering.



Op Kos zijn meer dan 7.000 migranten toegestroomd. Het eiland kan het probleem niet meer aan. ‘Het gevaar op bloedvergieten is reëel’, waarschuwde de burgemeester in een brief die dinsdag in de Griekse pers verscheen.

Reporters ter plaatse meldden dat migranten dinsdagmorgen de kustpromenade van de hoofdplaats van Kos blokkeerden. Ze eisten luidkeels papieren om het eiland te kunnen verlaten en door te reizen naar Midden-Europa.

In het kleine stadion van het eiland kwam het volgens ooggetuigen dan weer tot schermutselingen tussen migranten en de politie. Ook zouden politieagenten aangevallen zijn, die zich met hun wapenstok verweerden. Gisteren werd nog een agent geschorst omdat hij een migrant een oorvijg zou gegeven hebben.

Op Kos heersen chaotische toestanden. Honderden migranten komen er dagelijks aan van de dichtbij gelegen Turkse kusten. Hulporganisaties, de overheid en de bevolking worden overrompeld. Op veel andere eilanden in het oosten van de Egeïsche Zee is de toestand vergelijkbaar.


'Hel op aarde'

De vicevoorzitster van de Duitse Bundestag, Claudia Roth, beschreef de situatie op Kos dinsdag als 'de hel op aarde'. 'Hier heerst chaos en de spanningen lopen op', zei ze op de tweede dag van haar bezoek aan het eiland.

Volgens Roth, die lid is van de groene partij, is er een compleet gebrek aan bijstand voor de migranten op Kos en hebben ze dringend voedsel, kledij, onderdak en medische verzorging nodig. Roth bekritiseerde ook de plaatselijke autoriteiten, die de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven.


Twee Griekse crisissen

Vluchtelingen die op straat en in parken kampeerden, zijn samengedreven in het kleine stadion, waar ze in de hitte zitten en slechts twee toiletten voor honderden mensen hebben. De omstandigheden zijn 'onmenselijk', aldus nog Roth. 'Zoiets heb ik nog nooit gezien. Zo kan het niet verder.'

Ze wees erop dat Griekenland met twee crisissen kampt en riep Europa op meer steun te geven.

Het VN-vluchtelingenagentschap noemde de situatie op de Griekse eilanden 'schandelijk'. Premier Tsipras riep de hulp van de EU in om de ‘humanitaire crisis’ op te lossen.


DS, 11-08-2015
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th August 2015, 08:05
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De hel op aarde

Dit is een veel besproken item. Ik zag dit artikel eerder ook in de krant staan en ik zag het op het nieuws. De meesten hebben rond dit onderwerp een sterke visie en nemen hierbij slechts één standpunt in. Je hebt de groep van mensen die vooral meeleven met de vluchtelingen en de groep van mensen die vooral meeleven met de autoriteiten. Persoonlijk kan ik mij in beide kampen wel vinden, want soms gaat het er wel een beetje over. Europa weet dat het belangrijk is om mensen in nood te helpen. Iedereen heeft familie en vrienden en is van essentieel belang in het leven van iemand anders. Daarom red Europa zo veel mogelijk mensen die per boot proberen over te steken voor een beter leven. Hoe zou je zelf zijn? Als ik honger zou hebben en er geen zekerheid zou zijn dat ik het komende jaar nog zal leven, en ik weet dat het elders beter is, zou ik ook alles proberen te doen om naar de 'betere' plaats te gaan. Toch vind ik het niet kunnen dat asielzoekers op deze manier reageren, namelijk met geweld. Het is voor hen zeker niet gemakkelijk, maar Europa doet zijn best om alles zo aangenaam mogelijk voor hen te maken. Wij willen hen begrijpen, maar ik vind dat zij dan ook de moeite moeten doen om te begrijpen dat het helemaal niet evident is om hen legaal te laten verblijven in Europa. Niet iedereen komt met een eerlijke asielaanvraag aankloppen bij Europa, dus elk geval moet afzonderlijk bekeken worden. Het kan enkel werken als iedereen een beetje moeite doet en samenwerkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.