actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2012, 11:53
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
College geeft les in drie talen

Privéschool gooit taalbarrières overboord
Auteur: (dbl)

KRAAINEM/TERVUREN - Het 'Arboretum College Brussels' wordt de eerste drietalige secundaire school in ons land.

Veertig leerlingen kunnen volgend jaar aan het Arboretum College Brussels, op de grens van Kraainem en Tervuren, les volgen in drie talen: Nederlands, Frans en Engels. Dat is uniek in België.

Initiatiefneemster en directrice van de secundaire privéschool is Muriel De Bergeyck.

'Een drietalige school is broodnodig', zegt ze. 'Het is een enorme troef om drie talen te kennen. De eerste twee jaar zullen alle lessen in het Nederlands en Frans worden gegeven, met een aanvulling van Engelse lessen. De wiskundige en wetenschappelijke vakken worden vanaf het derde jaar alleen nog in het Engels gegeven omdat dat ook de voertaal is in de professionele wereld.'

De Bergeyck wil ook de manier van lesgeven aanpakken. 'Kinderen gaan niet graag meer naar school, het boeit hen niet meer. Dat willen we veranderen. De theorie wordt zoveel mogelijk in de praktijk omgezet. Als het over elektriciteit gaat, komt een elektricien zijn ervaring delen. Hetzelfde geldt voor loodgieters, oogheelkundigen en psychologen.'

De Bergeyck heeft nog veel werk. 'Eigenlijk zijn we nog op zoek naar een volwaardig schoolgebouw. Het eerste jaar vindt onderdak in mijn huis. Hier zijn verschillende koten en die zullen we deze zomervakantie omvormen tot klaslokalen. Mijn tuin zal dienst doen als speelplaats.'

13.000 euro

'Het eerste jaar nemen we maximaal veertig kinderen aan voor het eerste middelbaar. Wanneer zij naar het tweede jaar doorschuiven, kunnen we weer veertig nieuwe eerstejaars opnemen. Zo gaan we door tot het zesde jaar en een maximum van 240 leerlingen. Het is ook de bedoeling over drie jaar te starten met een drietalig basisschooltje.'

Het Arboretumcollege is een privéschool. Het krijgt geen subsidies en is dus niet goedkoop: 13.000 euro per schooljaar.

'In Amerika betaal je voor een gelijkaardig model al snel 30.000 euro. Wij vragen geen extra bedrag voor zorgkinderen. Iedereen betaalt evenveel. We voorzien wel in een handvol beurzen voor gezinnen die het erg moeilijk hebben. Die komen er, net zoals de realisatie van dit hele schoolproject, dankzij sympathisanten en goedhartige ondernemers.'

datum: donderdag 05 april 2012
bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=1J3OD2MU

Mening: Ik vind dit persoonlijk een goed initiatief. Het is inderdaad waar dat een goede kennis van het Engels je in deze tijd al ver kan brengen. Engels is namelijk de ‘lingua franca’ van deze eeuw en dat zal nog even zo blijven. Kennis van het Frans kan ook vele voordelen met zich meebrengen in het latere leven aangezien het nog steeds een van de drie officiële landstalen van België is.

Het is een mooi idee dat De Bergeyck leerlingen ook meer wil stimuleren om naar school te gaan door de manier van lesgeven te veranderen en theorie meer om te zetten in praktijk. Ik ben er echter niet van overtuigd dat dit de beste manier is. Op het einde van het jaar moeten leerlingen nog steeds alle theorie kennen om hun examens tot een goed einde te brengen en de vooropgestelde eindtermen te halen. Vele leerlingen zullen snel hun aandacht verliezen bij het studeren omdat ze het niet gewoon zijn.

Spijtig genoeg kan ook niet elk kind genieten van deze unieke schoolervaring aangezien je er 13.000 euro voor over moet hebben en dit jaar maar maximum 40 leerlingen worden toegelaten… Vanuit de overheid moet meer geïnvesteerd worden in initiatieven die ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van ons onderwijs kan verbeteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2012, 13:21
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dit lijkt me een heel goede vorm van onderwijs. In deze globale wereld is taal heel belangrijk, en daaraan wordt maximaal gewerkt in een school als deze. Spijtig natuurlijk dat het alleen is weggelegd voor leerlingen die uit rijkere families komen en zowiezo al meer kansen hebben, maar we moeten ergens beginnen. Ik vraag me wel af wie hier gaat lesgeven, want het lijkt me zeker niet gemakkelijk om je vak altijd in een andere taal te onderwijzen. Deze school wil heel sterk aansluiten bij de leef en belevingswereld van de leerlingen, en dat is natuurlijk alleen maar aan te moedigen.
Een goede aanzet vind ik dit, hopelijk volgen meer scholen in de loop der jaren en wordt het dan ook een stuk goedkoper zodat het ook haalbaar (betaalbaar) wordt voor de gemiddelde Belg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2012, 14:01
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Een drietalige school, het is een mooi en knap initiatief van directrice Muriel De Bergeyck. Taal wordt op school door de meeste leerlingen nog altijd als een vak gezien. In de eerste plaats is het nog altijd een communicatiemiddel. Door andere vakken in een vreemde taal te geven, wordt taal vakoverschrijdend en zien de leerlingen beter het nut in van het aanleren van een vreemde taal. Natuurlijk zijn er dan leraren nodig die een goede kennis hebben van een wetenschappelijk of wiskundig vak en daarbovenop nog een vreemde taal goed kunnen beheersen.
Ik vind het ook prachtig hoe de directrice heeft nagedacht over de lage betrokkenheid van de leerlingen tijdens de lessen en hiervoor een oplossing probeert te zoeken. Het lijkt me ook veel interessanter om een vakman over zijn vak te horen praten in plaats van enkel de theorie rond een beroep voorgeschoteld te krijgen.
Maar het kostenplaatje is inderdaad erg groot en zoals Elise en Malou al vermeld hebben, is het jammer dat niet alle leerlingen van dit onderwijs kunnen genieten. Misschien zullen in de toekomst nog meer scholen, en dus ook publieke scholen, dit initiatief overnemen en zal het goedkoper worden om op deze manier les te geven. Maar dat kan alleen de tijd uitwijzen…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.