actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2012, 11:14
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Europa akkoord over nieuwe regels voor ratingbureaus

Europa akkoord over nieuwe regels voor ratingbureaus

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad, die de 27 EU-landen vertegenwoordigt, hebben een akkoord bereikt over nieuwe regels voor de ratingagentschappen. De belangrijkste spelers in de sector zijn Moody's, Standard & Poor's en Fitch. .

Bevoegd commissaris voor Financiële Diensten, Michel Barnier, bestempelde het akkoord als belangrijk. Volgens hem vergroot hierdoor de transparantie, vermindert de overmatige blootstelling aan kredietbeoordeling, worden belangenconflicten uitgesloten en komt er een regime van burgerrechtelijke verantwoordelijkheid voor ratingagentschappen.

Spanningen
Zo zullen de agentschappen in de toekomst een agenda moeten publiceren, zodat duidelijk is wanneer welk EU-land beoordeeld wordt. Nog slechts drie dagen per jaar zullen ze een ongevraagd kredietoordeel mogen uitbrengen. Dit zou de spanningen op de financiële markten moeten verminderen. De publicatie van een kredietrating mag pas minstens één uur na het sluiten van de beurzen, of ten laatste één uur voor opening van de markten in de Europese Unie.

Burgerrechtelijke verantwoordelijkheid
De ratingagentschappen zullen ook meer uitleg moeten geven en meer transparantie verlenen over de manier van beoordelen. Ze kunnen tot slot burgerrechtelijk verantwoordelijk gehouden worden indien ze nadeel berokkenen aan een investeerder. Om belangenconflicten in de toekomst te vermijden, mag een investeerder die een aandeel heeft in verschillende ratingbureaus, zijn belang tot maximaal 5 procent uitbouwen. Een agentschap mag op zijn beurt geen kredietscore geven aan een entiteit of product waarvan de eigenaar meer dan 10 procent van zijn kapitaal controleert.

Europees ratingagentschap
Alle ratings zullen in de toekomst op een Europees platform moeten gepubliceerd worden, om vergelijking mogelijk te maken. De tekst van het akkoord moet nu wel nog door het Europees Parlement en door de lidstaten goedgekeurd worden. Dat zou tegen eind dit jaar moeten gebeuren. Tegen 2016 zal de Commissie dan onderzoeken of het nodig is om een Europees ratingagentschap op te richten.

Bron: De Morgen, 28/11/12

Ik vind het een goed ding dat de ratingagentschappen aan 'banden' worden gelegd. Ik heb mij altijd al afgevraagd wat hier nu precies het nut van is. Wie zijn die bedrijven om Europa te zeggen of ze goed bezig zijn of niet? Waar zijn ze vandaan gekomen en van wie kwam nu eigenlijk het idee? De ratingsagentschappen zijn uit het niets gekomen zonder dat er iemand echt naar had gevraagd. Is dat wel zo 'democratisch'? Ik vind die ratings vrij onnodig en er kruipt alleen maar extra geld in. Het is wel vrij duidelijk dat Europa het niet goed doet en dat sommige landen er erger toe zijn dan anderen.

Ik ben dus volledig voor een afschaffing van deze bureaus in plaats van ze alleen maar strengere regels op te leggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.