actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2009, 10:02
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Op school betere score voor rijexamen

Op school betere score voor rijexamen

MECHELEN - De professionele begeleiding en de vertrouwde omgeving doen de slaagkansen stijgen.

43.784 laatstejaars van het secundair onderwijs kregen vorig schooljaar een voorbereiding op het theoretisch rijexamen en 35.691 van hen legden het examen ook af op school.
Het project Rijbewijs op School werd gelanceerd en betaald door de vorige minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), en uitgewerkt door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Professionele rijinstructeurs gaven acht uur theorieles op school.

De VSV stelt vast dat het algemene slaagpercentage hoog lag: 60,2procent. In de examencentra ligt het op 43,1 procent.

De leerlingen van het algemeen secundair (ASO) scoren met 82,6procent het best, gevolgd door de collega's van het technische (TSO). Die van het beroepsonderwijs stranden op 38,5 procent. ‘Mogelijk een kwestie van motivatie. Nochtans hebben net deze jongeren snel een rijbewijs nodig als ze zich na hun schooljaren op de arbeidsmarkt begeven', zegt Eddy Klynen, coördinator van de VSV.

Vergelijk je met de jongeren uit het bijzonder secundair (BuSO), dan doen die het beter dan de BSO'ers. ‘Zij kregen wellicht dat beetje extra begeleiding', meent Klynen.

De jongens scoorden 3,3 procent beter dan de meisjes.

De VSV hield een enquête bij leerlingen en leraren over het project. Ze bleken uitermate tevreden. 94procent van de leerlingen vindt het een goed tot zeer goed initiatief, net als 97 procent van de leerkrachten.

98 procent apprecieerde dat het examen op school afgelegd werd . ‘Dat is een vertrouwde omgeving. In het vreemde examencentrum is de kans groter dat je onder spanning staat,' aldus Klynen.

Driekwart van de leerlingen vond de lessen van de rijinstructeur ‘interessant' en gaf ook aan dat de middelbare school meer aandacht moet schenken aan verkeer en mobiliteit.

De lessen zijn facultatief. Vaak worden ze buiten de normale schooluren gehouden. Zeker in het ASO kunnen leerlingen die extra inspanning opbrengen.

Rijbewijs op School wekt Nederlandse interesse. Friesland overweegt het ook te doen.

Bron: De Standaard, 27/11/09

Mening: Ik ben zelf ook een grote voorstander van het project “rijbewijs op school”. Ik heb dit vorig jaar ook gedaan en vond dit veel interessanter dan zelf de theorie te studeren. Hier leer je aan de hand van 8 contacttijden zéér nuttige informatie. Alles wordt erg duidelijk uitgelegd, men zegt waarop je moet letten, wat belangrijk geacht wordt e.d. Het leuke eraan is dat je dit samen kan doen met je andere klasgenoten. Ik denk inderdaad dat, doordat dit in je vertrouwde omgeving gebeurd, de slaagkansen hoger liggen. Moest ik dit in een examencentrum gedaan hebben, dan zou ik dubbel zoveel stress gehad hebben en nu was mijn stressbestendigheid vrij goed.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2009, 13:21
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Inderdaad een heel goed initiatief. Ik heb zelf zo'n lessen nooit gehad en heb (zoals de meesten denk ik) zelfstandig uit een handboek voor mijn theoretisch examen gestudeerd. Ik denk dat leerlingen die er echt les over krijgen van professionals veel bewuster nadenken over wat ze leren. Ook kunnen de hoofd-en bijzaken zo veel duidelijker worden aangegeven. En misschien is het inderdaad niet zo slecht dat het examen zelf ook op school, in klasverband, kan georganiseerd worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2009, 14:00
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Nog steeds geen theoretisch rijexamen

Ik vind dit eveneens een zeer goede aanpak. In onze school wilden ze het eerste jaar nog niet meedoen met dit project. Onze school wilde zien of het goed draaide.
Veel studenten waren hierdoor teleur gesteld. Ik heb zelf ook de moed niet om te beginnen leren voor dit examen.
Ik denk dat als je dit in de klas leert, het veel leuker is dan alleen thuis. Als je "gedwongen" wordt om het te leren dan heb je geen excuus om het uit te stellen.
Als onze school had mee gedaan had ik nu waarschijnlijk mijn rijbewijs al gehad.

Het is goed dat je geleid wordt door professionals die er alles van kennen. Ik ben ermee akkoord dat de vertrouwde omgeving goed is voor de student, zoals Sanne ook zegt. De tevredenheidenquête klinkt ook zeer positief dus ik denk dat we dit initiatief moeten aanmoedigen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2009, 13:07
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Dat je op school meer scoort op een rijexamen is toch logisch. Daar ben je namelijk verplicht om alle theorielessen te volgen. Wanneer je dit gewoon in een examencentrum doet heeft naar mijn schatting 30% van de mensen nog niet eens een boek open gehad. Dus ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dit nu in het nieuws vermeld wordt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th November 2009, 13:11
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Ik vind dit zoals de meeste mensen een leuk en goed initiatief.
Doordat de leerlingen samen deze lessen volgen zal de aandacht en de wil om beter te doen dan de andere, veel groter zijn dan wanneer je het theoretisch examen alleen thuis moet studeren.
Ook bestaat de kans er in, wanneer je thuis op je eigen deze theorie leert, dat je sneller afgeleid zal zijn en minder goed gaat leren.

Daarom is het volgens mij logisch dat het percentage in de slaagkansen op school een stukje hoger liggen dan wanneer je dit thuis studeert.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th November 2009, 14:09
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het met jullie allemaal eens!
Een belangrijk voordeel is inderdaad dat je verplicht bent om die lessen op school te gaan volgen, waardoor de leerlingen zich bewust worden van al die verkeersregels, terwijl veel jongeren anders zonder het boekje te openen een poging gaan wagen. Met een beetje gokwerk en een portie geluk, slagen heel wat jongeren in hun opzet, en krijgen ze de toelating om rond te rijden met een voorlopig rijbewijs en een L, zonder dat ze de verkeersregels daadwerkelijk kennen.
Deze mensen vormen dus een hinder in het verkeer, omdat ze geen idee hebben wat ze in sommige situaties moeten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.