actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2013, 08:50
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Vreemdelingenzaken laat 162 opgepakte Afghanen vrij

De 162 Afghaanse sans-papiers die dinsdag opgepakt werden bij een betoging in de Wetstraat voor het kabinet van premier Elio Di Rupo, zijn allemaal vrijgelaten. Dat meldt Dominique Ernould, woordvoerster van de Dienst Vreemdelingenzaken. "Het was opportuun noch menselijk om de 162 Afghanen in gesloten centra op te sluiten", aldus staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block.

De opgepakte mensen zonder verblijfspapieren werden dinsdagavond ter beschikking gesteld van de Dienst Vreemdelingenzaken, die 24 uur de tijd had om te beslissen wat er met de uitgeprocedeerde Afghanen moest gebeuren. Vreemdelingenzaken besliste de Afghanen niet op te sluiten met het oog op hun repatriëring. "We hebben een iets tolerantere houding ten aanzien van uitgeprocedeerde asielzoekers die een eerste bevel hebben gekregen om het land te verlaten", legt Ernould uit.

Centra vol
De woordvoerster laat verder weten dat de gesloten centra vol zitten en dat Vreemdelingenzaken uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om te veel mensen met dezelfde nationaliteit bijeen te zetten. "Een aantal andere Afghaanse sans-papiers, opgepakt bij een eerdere betoging, zit wel in gesloten centra in afwachting van hun repatriëring", voegt ze er nog aan toe.

"Door het grote aantal mensen dat dinsdag werd opgepakt en de aanwezigheid van andere Afghanen in de centra voor wie een verwijdering al voorzien is, was het menselijk noch opportuun ze in gesloten centra te laten. De Dienst Vreemdelingenzaken heeft beslist ze vrij te laten omdat een repatriëring op korte termijn niet mogelijk was in dit stadium", aldus De Block (Open Vld).

"Woonkamer behangen"
Voor Kamerlid Theo Francken (N-VA) vormt de vrijlating van de 162 Afghanen een illustratie van het falend terugkeerbeleid. Eerder deze week raakte bekend dat er momenteel nog slechts 500 plaatsen in de gesloten centra zijn. Hij pleit voor een dringende toename van het aantal plaatsen en maakt de vergelijking met Nederland, waar er zowat 1.700 zijn.

"Vandaag moet staatssecretaris De Block deze 162 illegalen vrijlaten omdat er geen plaats is in de gesloten centra. Ze krijgen in de plaats het - zoveelste - bevel om het grondgebied te verlaten. Sommigen kunnen er ondertussen hun woonkamer mee behangen", aldus Francken.

Bron: De Morgen (24/10)

Commentaar: Ik ken de motieven van deze mensen niet waarom ze naar hier komen, maar ik vind dat we duidelijker moeten laten zien dat er hier 'geen plaats' meer is. Dat komt misschien eerder 'cru' over, maar het is nu eenmaal zo. We kunnen de toestroom van 'vluchtelingen' niet blijven verwerken. Bekijk het als een hotel waar geen kamers meer vrij zijn, gaat er verandering komen als je gaat protesteren? Als het hotel vol zit, dan zit het toch vol?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2013, 09:57
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Ik begrijp je standpunt Cedric. Maar deze mensen zijn hun land ontvlucht door de oorlog of door de taliban. We hebben onlangs een Afghaan het land uitgestuurd en hij werd in Afghanistan prompt neergeschoten. Dus ik snap dat de mensen daar weg willen.
Maar er komen er inderdaad veel naar hier. Onlangs zag ik op televisie een reportage over vluchtelingen die met de boot van Afrika naar Europa kwamen. Ze kwamen aan in Italië. Een aantal vluchtelingen werden prompt Italië uitgegooid. Vervolgens trokken ze naar Duitsland. Ook daar werden ze doorverwezen. In Nederland werden ze ook doorverwezen. In België mochten ze blijven. Ik stel mij hier toch wel vragen bij dan. Misschien wordt het wel eens tijd dat we ook wat harder gaan optreden tegen zulke taferelen.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.