actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd January 2007, 21:46
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Thumbs up Actie: Doe dat licht uit!

Wat een tof initiatief! Ik doe zeker mee!
Ik vind het trouwens ook altijd zo jammer om 's nachts zo weinig sterren te zien vanwege de enorme lichtvervuiling!


bron: www.standaard.be ; maandag 22 januari 2007
--------------------------------------------------
Milieuverenigingen willen alle lichten uit op 1 februari
BRUSSEL - L'Alliance pour la Planète, een groepering van een dertigtal ngo's en milieuverenigingen die werd opgericht op initiatief van WWF France, doet een oproep om op 1 februari collectief 5 minuten alle lichten te doven. De bedoeling is de aandacht van de burgers, de media en politici te vestigen op de energievoorspilling die overmatig lichtgebruik met zich meebrengt.

De actie ,,Gun de planeet 5 minuten rust'' moet de grootste mobilisatie van burgers tegen de klimaatverandering worden. Van 19.55 uur tot 20 uur wordt iedereen gevraagd alle lichten in zijn huis of op kantoor te doven. ,,Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te besparen, maar wel om duidelijk te maken dat dringend iets ondernomen moet worden tegen de energieverspilling'', zegt Bavo Strobbe, politiek secretaris van Groen! in Zottegem, die de actie ondersteunt.

De actie vindt op donderdag 1 februari plaats omdat die dag in Parijs het nieuwe VN-rapport over het klimaat wordt bekendgemaakt. ,,Als we allen deelnemen zal deze actie een mediatieke en politieke invloed hebben. Het zal de politici en kandidaten voor de federale verkiezingen in juni duidelijk maken dat de klimaatverandering een onderwerp is dat weegt in het politieke debat'', besluit Strobbe.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd January 2007, 22:56
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik doe ook mee! Als mijn ouders niet beginnen te zagen tenminste
In hetzelfde rijtje past ook de dikke truiendag die de studentenraad in onze school gaat organiseren. Milieuzorg op school doet een oproep aan alle scholen om op 16 februari (de dag dat het Kyoto-protocol in werking trad) de verwarming gemiddeld 3 graden lager te zetten. In 2006 werd er zo 166 ton minder broeikasgas in de atmosfeer gejaagd. Dat komt overeen met een wagen die 830.000 km aflegt. Dat is ongeveer 20 maal rond de evenaar rijden.

Dus vrijdag 16 februari zal de school de verwarming minstens 3 graden lager zetten, en als het aan mij lag helemaal af (als het doorgaat tenminste, want er is nog geen vergadering voor geweest...)
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th January 2007, 17:37
Hanne Van Ginneken Hanne Van Ginneken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Brecht
Posts: 76
Voor mij mag die dag er zeker komen!! Ik vind dat in de lokalen in onze school de verwarming vaak veel te hoog staat!! Wat er voor zorgt dat het erg muf wordt in de klas! Een raam open zetten voor extra zuurstof en de verwarming op de hoogste stand is zeker geen oplossing!! Dus ik denk dat als de verwarming wat lager kan in de klassen we het uiteindelijk minder erg gaan vinden als er eens een raam open wordt gezet omdat het contrast dan niet meer zo groot is.
Ik denk dan ook aan opluchtscholen. Dit vind ik een erg goed initiatief omdat buitenlucht erg belangrijk is. En een warme trui bij aan is minder schadelijk voor de natuur dan telkens de verwarming op te zetten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th January 2007, 19:02
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Zet dan die verwarming toch gewoon af
Dan krijg je wel eens wat gezaag, maar dat went wel
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th January 2007, 21:34
Dennis Broos's Avatar
Dennis Broos Dennis Broos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 140
Het wordt inderdaad wel eens tijd dat men de planeet een hart onder de riem gaat steken, onze voorouders (en wij natuurlijk ook) zijn al zo lang de planeet aan het vervuilen. we zijn het gewoon geworden we kunnen niet meer breken met onze gewoonten zo ver is het al gekomen. Ik ben eens benieuwt met welke oplossingen ze op de proppen gaan komen over een paar jaar. Dit kan al een goed begin zijn!!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st February 2007, 19:41
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Ik vind deze symbolische actie een heel mooi initiatief, het gaat misschien niet zo heel veel uithalen (op het nieuws zeiden ze 4% minder energie).
Het is een begin om de mensen meer bewust te makan van allerlei soorten milieuvervuiling.

En inderdaad de dikke-truiendag is ook zo'n leuk initiatief waar wij met onze middelbare school aan deelgenomen hebben!

Deze inititieven krijgen van mij alle steun!!!!!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st February 2007, 21:55
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
Lichten uit!!!!

Beste,

Ik had een tijdje geleden een mailtje omtrend dit onderwerp in mijn mailbox. Eigenlijk dacht ik dat het weer om zo'n flauwe grap zou gaan zoals in al die andere mailtjes die iederen geregeld krijgt. Maar toen ik daarjuist het nieuws van 19 uur was aan het bekijken hoorde ik dat dit geen grap was.

Ik heb aan deze actie meegedaan, ik heb nog wel mijn klein bureau-lampje laten branden omdat ik in een boekje was aan het lezen. Maar ik ben eerst even buiten gaan kijken, ik heb eigenlijk geen verschil met anders opgemerkt wat ik wel zeer jammer vind. Want dit vond ik een zeer mooi initiatief.

Cupyers Carolien
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st February 2007, 23:05
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik heb meegedaan
Zojuist op Terzake ook de resultaten gehoord, maar ik ben het exacte cijfer al vergeten
Er was iig een electriciteitsbesparing van 2.7%, wat ruw geschat neerkomt op 300.000 gezinnen die hebben meegedaan. Toch niet niks hé.
Nu maar hopen dat de overheid het signaal doorheeft.
Dat je niets gemerkt hebt is logisch aangezien volgens mij de lichtvervuiling vnl van de grote steden en de autosnelwegverlichting komt en die hebben ze niet uitgedaan natuurlijk...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.