actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 19:02
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Politie pakt 170 Afghaanse betogers op in Brussel

De politie heeft dinsdagmiddag 170 Afghaanse sans-papiers opgepakt tijdens een betoging aan het kabinet van de eerste minister Elio Di Rupo in Brussel, zegt Alexis Deswaef van de Liga voor Mensenrechten. Volgens meerdere getuigen had de politie traangas en wapenstok nodig om de betogers in bedwang te houden.

Ongeveer 200 Afghaanse sans-papiers betoogden dinsdagmorgen voor het federaal parlement, waar het jaarlijks rapport van het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatslozen werd voorgesteld.

Vervolgens trokken ze naar het kabinet van de premier toen bekend geraakte dat het gebouw in de Troonstraat in Elsene, waar ze sinds begin oktober verblijven, werd ontruimd door de politie. Ze eisten een oplossing voor hun verblijfplaatsprobleem.

De politie vroeg aan de demonstranten om de Wetstraat te verlaten. Volgens enkele getuigen gaven de demonstranten gehoor aan de vraag van de politie, maar werden ze plotseling toch omsingeld. De agenten gebruikten traangas en wapenstokken om de betogers in bedwang te houden.

Alexis Deswaef laat weten dat de politie 170 betogers arresteerde onder wie ook heel wat niet-Afghaanse sympathisanten. Deswaef betreurde ook het “buitenproportionele” optreden van de politie.

Bron: De Standaard (22/10)

Commentaar: Ik vind het goed dat de politie kortdaad optreedt. Mensen die betogen moeten eens gaan inzien dat ze last veroorzaken zonder er enig voordeel uit te halen. Omdat deze mensen geen papieren krijgen gaan ze maar betogen en de openbare orde verstoren? Moesten wij daar eens proberen ...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 19:10
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Dergelijke betogingen met geweld bieden uiteraard geen oplossingen voor de betogers. De essentie van de hele zaak gaat op deze manier volledig verloren.
Jammer dat de betogers zelf dit blijkbaar niet goed beseffen want als ze echt iets willen bereiken met hun betogingen zouden ze beter hun doel nastreven op een geweldloze manier i.p.v. de openbare orde te verstoren.
Nu hebben ze natuurlijk wel meer aandacht gekregen in de actualiteit maar alleen de manier waarop vind ik betreurenswaardig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2013, 19:13
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Mooi gezegd Jana, ik ben het volledig met jou eens. Ik ken natuurlijk de achterliggende motieven niet van de betogers, wel weet ik dat één ervan de vraag om papieren is. Maar om daarom de boel op stelten te moeten zetten... ? Dat vind ik persoonlijk een brug te ver.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2013, 17:43
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Volgens mij is het recht op demonstratie/betoging een basisrecht voor elke mens. Cedric, als jij het ergens niet mee eens bent: kom op straat. Je kan mensen veel ontnemen, maar rechten gelden voor iedere mens. In welk land dan ook, van welke afkomst dan ook. Misschien is dat ook eens goed om in te zien ...
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.