actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2016, 09:25
Lisa.S*pion Lisa.S*pion is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 48
"Burn-out treft vooral jongeren tussen 25 en 35 jaar"

20 procent van de 25 tot 35-jarigen staat 's morgens moe op

Vooral jonge mensen tussen de 25 en 35 jaar vallen ten prooi aan burn-out, dat zei neuropsychiater Theo Compernolle gisteren in Van Gils & Gasten op Eén. De reden daarvoor is dat ze te ondoordacht omgaan met technologie: “Via onze smartphones en computers staan we voortdurend met elkaar in verbinding, dat put ongelofelijk uit.” De oplossing? Een bewustere omgang met media en werken in blokken.

Al tientallen jaren voert neuropsychiater Theo Compernolle onderzoek naar het fenomeen burn-out, de laatste jaren zag hij daarin een opmerkelijke verschuiving optreden. “Terwijl burn-out vroeger iets was dat optrad bij mensen boven de 45 jaar, is het nu vooral de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar die er last van heeft”, zegt hij. “20 procent van de 20 tot 35-jarigen staat ’s morgens zelfs moe op.”

De reden voor die collectieve uitputting bij onze jonge medemens? Een verkeerd gebruik van technologie. “Technologie is een mooi ding om met elkaar verbonden te blijven, maar we gebruiken het vandaag zonder de handleiding van ons eigen brein in acht te nemen”, zegt Compernolle. “Doordat we voortdurend met elkaar in verbinding staan, bevindt ons brein zich ook voortdurend in een soort van alarmfase. Dat creëert bijzonder veel stress.” Bovendien zorgt die continue verbondenheid er ook voor dat we voortdurend uit onze concentratie gehaald worden door berichten die binnenlopen. “Dat zorgt ervoor dat we gaan multitasken, wat pathetisch slecht is voor je efficiëntie en voor de kwaliteit en kwantiteit van je werk. Wie multitaskt heeft vier keer meer tijd nodig om slechter werk te presteren, om meer fouten te maken én meer stress te ervaren.”

Wie zijn productiviteit wil verhogen, en zijn stressniveau opnieuw naar omlaag wil zien gaan, doet er volgens de neuropsychiater dan ook goed aan zijn tijd in blokken onder te verdelen. “Stel blokken in waarin je de technologie even volledig naast je neerlegt, waarin je je even helemaal onderdompelt in je werk en alle vormen van afleiding uitschakelt.”

Bronvermelding: De Morgen, 29/11/2016, http://www.demorgen.be/wetenschap/-...-jaar-b1bc2f17/

Eigen mening: Een burn out bij jongeren kan volgens mij ook veroorzaakt worden doordat hedendaagse jongeren veel minder aan sport doen. In vorige artikels zien we dat Belgische jongeren het zeer slecht bezig zijn in verband met sporten. Daarom staan jongeren ook vaker moe op, want door te sporten krijg je meer energie. Maar technologie is toch de grootste boosdoener. Ik merk het bij mezelf ook bijvoorbeeld dat ik heel de avond achter een laptop zit te werken en met mijn gsm berichten verstuur juist voor het slapen gaan. Hierdoor val ik minder rap in slaap en ben ik 's morgens zeer moe als ik wakker wordt. Het verwondert me daarom ook niet dat jongeren steeds vaker een burn out krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.