actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2009, 12:32
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
"Elektrische hersenstimulatie kan anorexia behandelen"

"Elektrische hersenstimulatie kan anorexia behandelen"

Elektische stimulatie van de hersenen zou patiënten met de eetstoornis anorexia nervosa kunnen behandelen. Dat ontdekte de Leuvense onderzoeker Kris van Kuyck. Het Fonds Dokter Gustave Delport kent dit veelbelovende onderzoek zijn tweejaarlijkse prijs toe van 20.000 euro.

Meten en stimuleren
Door een nieuw soort elektrodes kunnen zowel de hersenactiviteit gemeten worden als de hersencellen gestimuleerd worden. Hersencellen die abnormaal actief zijn kunnen dus op die manier aangepakt worden.

Letsel in de hersenen
Met deze onderzoeksmethode ontdekte van Kuyck dat ratten met anorexia nervosa terug meer gingen eten en het lichaamsgewicht behielden nadat een miniscuul letsel was aangebracht in de septale nucleus, een zeer klein gebied in de hersenen.

Testen met stimulatie
Met de middelen van het Fonds zal worden nagegaan of met elektrische stimulatie in dat deel van de hersenen hetzelfde resultaat kan bereikt worden. Volgens van Kuyck is de kans hiertoe groot. (belga/edp)

Bron: www.hln.be

Eigen mening: Ik stel me hier toch enkele vragen bij. Anorexia heeft denk ik niet alleen te maken met 'problemen' in de hersenen maar ook met de gevoelens van deze persoon. En aangezien dit onderzoek alleen gebaseerd is op de hersenactiviteit betwijfel ik of dit gaat helpen bij mensen die anorexia hebben. Ikzelf heb ook eens eetproblemen gehad en ik herinner me nog dat deze problemen bij mij puur was door problemen op vlak van relaties en gevoelens. Je slecht voelen door dingen die gebeurt zijn, niet bepaald doordat je je te dik voelt. Ik denk dat anorexia verschillende oorzaken heeft maar deze zijn zeker niet alleen door 'problemen' in de hersenen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2009, 12:49
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het volledig met je eens...
De hersenen van zo'n patiënt stimuleren, zodat de ziekte behandeld wordt en de patiënt "geneest", heeft niet echt zin, denk ik... De patiënt kampt met psychische problemen en dit zal er niet op verbeteren wanneer hij/zij opeens weer een normaal lichaamsgewicht en een normale lichaamsbouw heeft...
De normale behandeling vraagt heel wat inspanning en toegevingen van de patiënt, het is een groeiproces waarin hij/zij zich weer geleidelijk aan goed gaat voelen.
Psychische ziekten kunnen volgens mij alleen maar door de patiënt zelf worden opgelost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.