actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 22:15
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Dessel
Posts: 48
"IJzertekort kan gevaarlijk zijn"

"IJzertekort kan gevaarlijk zijn"

"Bloedarmoede is een onderschat probleem", stelt dokter Thomas Suttaford in de Britse krant The Times. De oorzaak is meestal een tekort aan ijzer, vaak veroorzaakt door voedingsgewoontes of (ongemerkte) bloedingen. En een tekort aan ijzer, dat kan gevaarlijk zijn, stelt Suttaford.

Moe met hartkloppingen
De eerste tekenen die patiënten met bloedarmoede opmerken zijn kortademigheid, hartkloppingen en hardnekkige vermoeidheid. Ook bleekheid is een gekend signaal van bloedarmoede. Maar de meeste signalen zijn veel subtieler en worden daarom vaak over het hoofd gezien. Vooral omdat een standaardbloedtest bloedarmoede meestal niet aantoont.

Huid
Nog kenmerkende signalen: de huid. Hoe minder ijzer, hoe slechter de huid er aan toe is. Ook verdunnend, futloos haar, slappe nagels en langere periodes tussen de maandstonden én een langer premenstrueel syndroom. Een tekort aan ijzer vermindert ook de weerstand en kan uiteindelijk leiden tot onvruchtbaarheid, moeilijkheid tot slikken, irritatie en verwarring.

Een lichaam dat voor een lange periode te kampen heeft met een tekort aan ijzer, kan ook te maken krijgen met 'lepelnagels'. Deze nagelaandoening raakt opgelost als men ijzerrijk eet, al kan het jaren duren.

Vlees versus groenten
Vlees is een belangrijke bron van ijzer, net als vele groenten. Het verschil is wel dat ijzer uit vlees veel gemakkelijker door het lichaam opgenomen wordt dan plantaardig ijzer. Vegetariërs hebben dan ook meer kans om aan een ijzertekort te lijden.

Bloedarmoede versus kanker
"Mensen zijn omnivoren met vele karakteristieken van carnivoren. Ook het darmstelsel is afgestemd op vlees", argumenteert Suttaford, al geeft hij onmiddellijk toe dat rood vlees de kans op darmkanker vergroot. "Het is een afweging: riskeer je een infectie of ziekte door te weinig ijzer of kanker door het eten van extra ijzer?"' Over ijzersupplementen sprak de dokter zich niet uit.

Maar misschien is er nog een andere manier. De ijzeropname kan bevorderd worden door voldoende vitamine A, C en E en foliumzuur in te nemen. Ook alcohol helpt bij de absorptie van ijzer. Waarop vooral mannen va n middelbare mannen moeten uitkijken: zij hebben eerder te veel ijzer dan te weinig, omdat ze te veel alcohol tot zich nemen. (edp)
25/04/08 16u59
__________________
elien
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2008, 17:28
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door s5050033
"Het is een afweging: riskeer je een infectie of ziekte door te weinig ijzer of kanker door het eten van extra ijzer?"'



Ik zou dan toch voor een ziekte of infectie gaan. Ik denk dat we ondertussen al wel weten dat kanker nog steeds de meeste doodsbedreigende ziekte van tegenwoordig is. Dan heb ik liever wat meer last van wat kleine ziektes, dan te moeten vaststellen dat ik kanker heb gekregen omdat ik TEveel ijzer heb binnengekregen (via vlees bv.).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.