actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2011, 14:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy 'Het is zo moeilijk uit te leggen dat u blind zal blijven'

'Het is zo moeilijk uit te leggen dat u blind zal blijven'


In een pakkende open brief vragen de brandwondencentra u op oudejaarsnacht op te letten voor de gevaren van vuurwerk. Gebruik nooit lucifers of een aansteker, wacht met drinken en steek geen vuurwerk af met nylonkleding aan, raden ze onder meer aan.



'Elk jaar zien wij ze komen. Elk jaar opnieuw, omdat het weer een jaar geleden is dat "ze hun lesje geleerd kregen"', begint de brief van dokter Michel Van Brussel, brandwondenchirurg aan het UZ Leuven, die in naam van alle brandwondencentra spreekt.

'Onze verpleegkundigen staan die dag en vooral die nacht klaar voor iedereen die het achteraf anders zou gedaan hebben. Vorig jaar was het een papa die vuurwerk eigenlijk te gevaarlijk vond, "het is geen speelgoed", maar voor zijn dochtertje deed hij het toch. Een goede papa, een echte papa, zoals we ze kennen. Papa is nu blind.'

Elk jaar worden feestvierders gewaarschuwd voor de gevaren van vuurwerk, maar elk jaar opnieuw worden bij de brandwondencentra in de nacht van oud op nieuw mensen binnengebracht met zware brandwonden.


'Vuurwerkongevallen vallen ons zwaar'

'Elk jaar moeten wij de ontroostbaren bijstaan. We doen dat goed, we hebben daar in de brandwondencentra veel ervaring in. Maar het valt ons zwaar', klinkt het in de brief.

'Wonden verzorgen is ons ding. Huid transplanteren, psychologisch en sociaal begeleiden, littekennazorg, administratie, er komt heel wat bij kijken en het is allemaal ons ding. Alleen die vuurwerkongevallen, die zijn anders.'

'Misschien ligt dat aan het contrast tussen het feest en de koude witte muren van de spoedgevallen, de warme lichtjes in de boom en het harde blauw van de ambulance, misschien is het omdat het altijd weer de ogen en de handen treft. Misschien is het zo moeilijk voor ons omdat het altijd had vermeden kunnen worden.'

'Vuurwerk kan veilig', besluit Van Brussel. 'Denkt u alstublieft op 31 december aan uzelf, aan uw familie en vooral voor één keertje aan ons. Het is zo moeilijk U uit te leggen dat u blind zal blijven.'


Veiligheidsvoorschriften

In de brief lijsten de brandwondencentra nog eens alle veiligheidsvoorschriften en gebruiksaanwijzingen voor vuurwerk op.

+Tref de nodige voorbereidingen voor het donker is.
+Houd vuurwerk nooit in de hand en steek het niet in je zakken.
+Steek vuurwerk niet binnenshuis af, zorg buiten voor voldoende ruimte.
+Gebruik nooit lucifers of een aansteker, maar gebruik een sigaret, sigaar of liever nog een aansteeklont (stokje).
+Laat het publiek tenminste 6 meter afstand houden, indien mogelijk nog meer.
+Steek een 'weigeraar', een afgebroken lont of nat vuurwerk niet opnieuw aan maar laat het gewoon staan, en giet het nadien over met water.
+Gooi nooit met vuurwerk naar dieren of mensen.
+Gebundeld vuurwerk is levensgevaarlijk, steek elk stuk apart af.
+Trek absoluut geen nylon kleding aan tijdens het afsteken.
+Wacht met drinken tot na het vuurwerk, de meeste ongevallen gebeuren door dronkenschap of verkeerd gebruik van het vuurwerk.
+Voor kinderen is het daags erna vaak een sport om te zoeken naar 'blindgangers'die niet zijn afgegaan, zorg er voor dat deze reeds vernietigd zijn en dat de restanten zijn opgeruimd.


Blog DS, 29-12-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2011, 17:46
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Dan stel ik mij de vraag: al die gezondheidscentra en dergelijke willen het beste voor de mens. We verbieden dit, we verbieden dat, heeft dat ook kans om ooit, eventueel binnen zo veel jaren slecht te zijn voor uw gezondheid, dan verbieden we het ook nog wel, maar zoiets gevaarlijks als vuurwerk verbied men dan niet??
Waar stellen mensen de grens tegenwoordig nog? Een sigaretje opsteken in huis bij kinderen zou niet meer mogen omdat het schadelijk is voor de gezondheid maar vuurwerk afsteken, een pleziertje van slechts enkele seconden en veeeeeeele euro's dat bovendien een heel leven, of in het slechtste geval meerdere levens kan verwoesten, dat mag wel.
Vuurwerk komt volgens mij ook vaak in de verkeerde handen terecht. Mensen die niet weten hoe je er mee moet werken ( ik geef graag toe: geef mij zo'n pijl en ik zou ook niet weten hoe ik hem moet afschieten ) en het vuurwerk wordt pas afgeschoten om 12 uur, wanneer veel mensen al te dronken zijn en niet meer weten de pijl naar boven of naar onder te richten.

Voor mij is het duidelijk: afvuren, euh, voeren die handel!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.