actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2012, 16:20
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
PS-senator verstoorde uitwijzing

PS-senator verstoorde uitwijzing

Premier Di Rupo (PS) moet in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken tekst en uitleg geven over een tussenkomst van zijn partijgenote Fatiha Saïdi bij een gedwongen repatriëring. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. N-VA'er Theo Francken vindt haar optreden niet kunnen.
De tussenkomst van PS-senatrice Fatiha Sïdi gebeurde een maand geleden aan boord van een toestel van Royal Air Maroc in Zaventem en is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Aan boord van het vliegtuig zaten twee agenten die een uitgeprocedeerde asielzoeker tegen zijn zin moesten begeleiden naar Marokko. De man was het niet eens met zijn gedwongen uitwijzing en maakte kabaal, waarop Saïdi tussenbeide kwam, zich kenbaar maakte als senator en de politie om uitleg vroeg. Uiteindelijk werd de hele repatriëring afgeblazen.

De PS-senatrice zelf ontkent in Het Laatste Nieuws dat ze de uitwijzing heeft verhinderd en vindt dat ze haar burgerplicht heeft vervuld. 'Ik kon die man begrijpen', citeert Het Laatste Nieuws haar. 'Moest ik dan laf op mijn stoel blijven zitten?'

Maar N-VA'er Theo Francken vindt haar tussenkomst ongepast. 'Ze is haar boekje compleet te buiten gegaan', klinkt het. 'Als Di Rupo het regeringsbeleid rond verwijdering nog een beetje geloofwaardigheid wil geven, zal hij fors afstand moeten nemen van zijn eigen senatrice.'

Ook de luchthavenpolitie is verbolgen over het optreden van Saïdi. 'Een uitwijzing is altijd delicaat en moeilijk werk', zegt NSPV-vakbondsman Thierry Belin. 'Als een politica het daar niet mee eens is, moet ze de discussie aangaan in het parlement. Niet met de politie op het terrein.'

Bron:
Het Nieuwsblad
Link naar artikel

Mening:
Er wordt in dit artikel net iets te weinig informatie gegeven over de specifieke situatie. Misschien reageerde Fatiha Saïdi enkel op het gedrag van de begeleidende agenten i.p.v. op de wet zelf. Wanneer iemand het land moet worden uitgezet, geeft dit uiteraard geen recht op mishandeling. Misschien gingen de agenten hier wel in de fout. In dat geval kan ik de reactie van de senator wel begrijpen.

Als de agenten toch niets verkeerd gedaan hebben, vind ik wel dat Saïdi haar boekje te buiten ging. Deze asielzoeker werd op een correcte en legale manier het land uitgezet en heeft al de nodige procedures uitgezeten. Mevrouw Saïdi heeft hier niets over te zeggen en ik snap dan ook niet waarom de agenten de repatriëring hebben stopgezet. Agenten moeten toch geen rekening houden met de mening/orders van een senator? Haar bevoegdheid reikt toch niet zo ver?

Ik ben benieuwd wat de reactie van premier Di Rupo zal zijn. Zal hij haar verdedigen of net straffen omwille van haar gedrag?

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 26th March 2012 om 16:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.