actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2013, 16:55
S*fie.Verstrepen S*fie.Verstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Wiekevorst
Posts: 28
Liesbeth Homans wil leefloners verplicht aan het werk zetten

Mensen die een leefloon trekken, moeten als tegenprestatie verplicht aan het werk worden gezet. Wie weigert, dreigt zijn uitkering te verliezen. Dat vindt Antwerps OCMW-voorzitter Liesbeth Homans (N-VA)

De Antwerpse OCMW-voorzitter Liesbeth Homans (N-VA) wil mensen die een leefloon trekken, verplicht aan het werk zetten als tegenprestatie voor het geld dat ze van de staat ontvangen. Wie weigert, moet volgens Homans zijn uitkering verliezen. Volgens haar komt 95 procent van de leefloners in aanmerking voor een job. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Homans reageert zo op een nieuwe wet in Nederland. Nederlanders die een bijstandsuitkering krijgen, moeten vanaf medio 2014 gedurende een of meerdere dagen per week een tegenprestatie leveren, bijvoorbeeld het proper maken van de straten.

Klusjes opknappen

In Antwerpen worden leefloners al ingezet om klusjes op te knappen. "Maar we kunnen ze daar momenteel niet toe verplichten. Anders fluit de rechtbank ons terug", zegt Homans. "Met een intensieve begeleiding kunnen we mensen met een leefloon nochtans opleiden om knelpuntvacatures in te vullen."

De Antwerpse OCMW-voorzitter vraagt daarom dat de federale overheid de wet aanpast zodat dit mogelijk wordt. "De federale regering moet die verplichting om te werken ook bij ons aan leefloners opleggen. Het werkt in Nederland, dus moet het ook bij ons kunnen."

De Coninck (SP.A): 'Motivering is verkeerd'

Minister van Werk en voormalig Antwerps OCMW-voorzitter Monica De Coninck (SP.A) vindt het geen goed idee om een leefloon af te nemen van mensen die een tegenprestatie weigeren. Ze denkt bijvoorbeeld aan universitairen die een leefloon krijgen omdat ze nog niet lang genoeg hebben gewerkt om een werkloosheidsuitkering te krijgen.

"Moeten die mensen dan de straten gaan schoonvegen? Ik vind van niet. De tegenprestatie die je aanbiedt, moet in verhouding staan tot de persoon aan wie je dat vraagt. Je moet mensen geen tegenprestatie laten doen, enkel en alleen omdat ze geld krijgen van de staat. Die motivering is verkeerd."

De Coninck kaatste bal terug naar Homans' partijgenoot Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk. Vlaanderen zet te weinig in op activering, klinkt het. (Belga/AVE)

Bron: Knack.be
http://www.knack.be/nieuws/belgie/l...mal-116104.html
Mening: Ik kan Liesbeth Homans (N-VA) in haar mening volgen dat mensen die een leefloon krijgen, verplicht een tegenprestatie moeten leveren voor het geld dat ze van de staat ontvangen. Maar dit met uitzondering in bepaalde gevallen.
Als je leest dat 95 procent van de leefloners in aanmerking komt voor de job. Dan vraag ik mij af waarom die mensen niet ingaan op een job. Zijn die mensen dan effectief te lui om te werken? of voelen ze zich te goed voor een bepaalde job uit te voeren? In deze gevallen vind ik inderdaad dat deze mensen verplicht moeten worden om een tegenprestatie te leveren. Als ze dit niet willen doen, ben ik het er mee akkoord dat hun leefloon moet afgenomen worden. Ik denk dat er nog heel veel geprofiteerd wordt. En daar kan ik persoonlijk ook niet goed mee overweg.
Maar ik denk wel dat er rekening mee gehouden moet worden dat dit niet de nieuwe manier wordt om goedkoop aan gemeentewerklieden te geraken. Ik ben het er mee akkoord als dit als springplank gaat dienen om uit het OCMW statuut te komen en in een echte job terecht te komen.
Maar ik denk dat er ook uitzonderingen op de regel gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld wanneer jongeren door de ouders op straat gezet worden en nog naar school gaan. Deze jongeren moeten ook aankloppen bij het OCMW en hebben geen inkomen. Maar ze gaan nog wel voltijds naar school. Dan vind ik niet dat ze deze jongeren nog verplicht mogen worden om tegenprestaties te leveren. Het is niet hun bedoeling om te profiteren, maar ze hebben waarschijnlijk geen andere mogelijkheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.