actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2011, 10:34
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Japan herstelt zich "verbazingwekkend snel"

Japan herstelt zich "verbazingwekkend snel"

© ap
Japanse firma's en ook de toeristische sector herstellen zich "verrassend snel" van de aardbeving die in maart het land teisterde. De Japanse minister van buitenlandse zaken, Takeaki Matsumoto, benadrukt zaterdag in een artikel in de International Herald Tribune dat zijn land toegankelijk is voor zakenlieden en toeristen.

"Japan is en blijft open voor zaken en toerisme." De minister attendeert erop dat de Wereldgezondheidsorganisatie heeft aangegeven dat overmatige beperkende maatregelen niet nodig zijn.

Na de ramp met de kerncentrale van Fukushima, waarbij radioactiviteit is vrijgekomen, hebben meerdere landen zich afgevraagd of zij reizen naar Japan moesten ontraden of Japans voedsel in de ban moesten doen. Dit laatste is in enkele gevallen ook gebeurd. Matsumoto benadrukt dat de radioactieve straling in Tokio nooit gevaarlijke niveaus heeft bereikt. (anp/mvdb)


30/04/11 09u38
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...kend-snel.dhtml
Eigen mening:
Het is goed dat Japan zo snel kan herstellen na zo'n grote ramp. Ik had niet verwacht dat ook de toeristische sector zich zo snel zou herstellen. Ik was ervan overtuigd dat er meer mensen schrik zouden hebben om naar Japan te reizen aangezien het probleem met de kerncentrale nog niet volledig opgelost is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2011, 17:30
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
Ik had dit wel verwacht... Japan en China zijn landen waar alles veel sneller kan, en veel sneller gebeurt. Een immens gat in de weg, en een dikke week later is de weg vernieuwd, en kan men er terug over rijden.
Ik vind ook niet dat mensen schrik moeten hebben om naar Japan te reizen, maar zolang ze ginder in Japan zeggen dat het veilig is om te komen, geloof ik hier wel in. Ze gaan niet het leven van 1000'en toeristen op het spel zetten om sneller te herstellen na de ramp.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2011, 21:15
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik had dit ook verwacht. Japan is een land dat de kinderen van kinds af aan al duidelijk maakt dat de groep op de eerste plaats komt, en niet de persoon zelf. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, ten voordele van de groep. Dit is een groot verschil met andere landen in de wereld, waaronder ons land. Wij zullen een gelijkaardige ramp als die van Japan niet zo effectief kunnen verwerken. Ik ben er zeker van dat wanneer hier een gelijkaardige ramp moest plaatsvinden, we nu nog nergens stonden. De mensen zouden met de handen in het haar zitten, dan zouden we afhankelijk zijn van buitenlandse hulp. Terwijl de Japanners al volop bezig zijn met de opruimingen en het heropbouwen, en dit zonder weinig/geen buitenlandse hulp. De mensen die niet getroffen zijn helpen hun buurman, ze steunen elkaar en helpen bij de opruimingen. Een ander voorbeeld is de dreiging van een stroomtekort. Toen er werd gevraagd aan de Japanse bevolking om zuinig met stroom om te gaan, gehoorzaamden ze. Dit kan ik mij in België niet voorstellen. Door hun samenhorigheidsgevoel en discipline ben ik ervan overtuigd dat ze sneller dingen kunnen verwezelijken dan andere landen. Petje af voor deze mensen. Ik denk dat wij Westerse landen een voorbeeld moeten nemen aan de ingesteldheid van de Japanners. Maar niet alleen de Japanners, ook de Chinezen zijn een goed voorbeeld van samenhorigheidsgevoel, maar Japan steekt daar toch wel ver bovenuit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th May 2011, 21:10
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Olivier heeft hierin volgens mij gelijk, want in Japan is de groep belangrijker dan het individu. Dit heeft hen bij de heropbouw geholpen. Maar daarnaast wil ik ook aanhalen dat dit mogelijk was omdat Japan een welvarend land is. En daarom niet afhankelijk is van andere Westerse landen om hen te steunen in de opruiming en de opbouw van gebouwen. Als ik de tsunami van 2004 vergelijk met die van Japan, denk ik dat Japan het meeste materiële schade heeft geleden. Op de beelden van Japan was te zien hoe volledige dorpen en havens weggespoeld waren. De industrie had dus ook een zware slag gekregen. De zeebeving van 2004 in de Indische Oceaan heeft veel schade toegebracht aan het toerisme. Beide verloren hun hoofdbroodwinning. Het grote verschil is dat Japan zichzelf kan herstellen, omdat het financieel die mogelijkheid heeft.

En dat ze toerisme promoten is volgens mij om één simpele reden. Toerisme helpt hen om nog sneller van deze ramp te herstellen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2011, 18:33
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Ik geef Julie echt gelijk want toerisme is zeker en vast een belangrijk deel van de Japanse inkomsten. Dankzij oa toerisme zal Japan er stilaan terug bovenop komen maar toegegeven: Japan is echt wel een ongeluksland. Al die rampen, al die miserie, maar toch slagen zij erin (of proberen het toch) om de groep te laten primeren in plaats van het individu en ik denk toch wel dat dit een goede 'attitude' is. 'Samen sterk' is hier dan ook een gepaste uitdrukking. Als je deze ongelukkigheid alleen of met de hele samenleving moet bovenkomen is toch wel een groot verschil. Natuurlijk is de menselijke natuur, toch zeker bij noodsituaties zoals rampen en dergelijke, van nature niet echt samenwerkend. Ik denk dat het nog altijd ieder voor zichzelf is bij een noodsituatie. De mens is toch wel een vreemd wezen op dat moment. Volgens mij heb je dan 2 'grote' categorieën hierin: de 'lafaard' en de 'held'. De lafaard is iemand die aan zichzelf (eventueel + gezin) denkt en er alles aan doet om te overleven en dan langs de andere kant heb je de held. Hij gaat zoveel mogelijk mensen helpen overleven. In realiteit denk ik dat we veel 'lafaards' gaan krijgen als het puntje bij paaltje komt. Dit is gewoon de menselijke natuur, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2011, 22:42
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik had niet anders verwacht van Japan dat dan zij snel alles terug in orde wilden maken. Het land staat hierom bekend.
Des te beter natuurlijk.

Ik zou zelf nu niet meteen naar Japan reizen in verband met de stralingen. Ookal zegt men dat het veilig is. Dat het voedsel dat van die kanten komt veilig is geloof ik eigenlijk dan weer wel, dat wordt goed gecontroleerd en daar vertrouw ik wel op.

Ik denk dat we in deze situatie wel een voorbeeld kunnen zien voor het terug opbouwen na een ramp. Japan heeft de middelen en de spirit om dit snel en efficient te doen. Dit kan misschien wel een beetje een streefdoel zijn voor als er in de toekomst nog zulke triestige feiten voorvallen. Met samenwerken ga je snel vooruit...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.