actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 23:23
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Sp.a en Groen woedend: laagste uitkeringen gaan niet boven Europese armoededrempel

Sp.a en Groen woedend dat laagste uitkeringen niet boven Europese armoededrempel gaan komen: "Regering van gebroken beloftes"

Sp.a en Groen reageren als door een wesp gestoken op de uitspraken van Zuhal Demir (N-VA) in De Zevende Dag. De staatssecretaris voor Armoedebestrijding zei dat de laagste uitkeringen deze legislatuur niet meer boven de Europese armoededrempel zullen worden getild.

Nochtans stond er letterlijk in het federale regeerakkoord dat N-VA, CD&V, Open Vld en MR in 2014 sloten dat de regering geleidelijk de minimum socialezekerheidsuitkeringen en de sociale bijstandsuitkeringen verhoogt tot het niveau van de Europese armoededrempel.".

"Ik heb in februari mijn eed afgelegd. Als je dan ziet hoe groot het traject is om tot die Europese armoedegrens te komen, dan heb ik gezegd dat ik mijn best ga doen. Maar laat ons ook eerlijk zijn en de mensen geen blaasjes wijsmaken. Op die 2,5 jaar gaat dit niet lukken", zei Zuhal Demir. "Tenzij er een cadeau uit de lucht komt vallen."

"15 miljard voor nieuwe gevechtsvliegtuigen, en dan dit?"

"Deze regering is onder impuls van N-VA een contract van 15 miljard aan het voorbereiden voor gevechtsvliegtuigen. En dan dit? ", vraagt sp.a-voorzitter John Crombez. Sp.a-Kamerlid Monica De Coninck wijst erop dat ook de prijzen voor energie stijgen, dat de huurwaarborg is opgetrokken en dat de gezondheidsfacturen omhoog gaan. "Deze regering wil de mensen responsabiliseren, maar dan moet men hen de middelen in handen geven om hun verantwoordelijkheid te nemen", zegt ze.

Ook sp.a is er destijds niet geslaagd de uitkeringen boven de armoededrempel te tillen. "Maar wij hebben wel de algemene dienstverlening in stand gehouden", aldus De Coninck.

"Demir gooit de handdoek in de ring, terwijl bijna één kind op de vijf in armoede opgroeit. Dit is een welvaartsstaat onwaardig", zegt Groen-Kamerlid Evita Willaert. Ze roept de regering op om het roer om te gooien en de belofte toch te houden. "N-VA, Open Vld en CD&V verwijzen te pas en te onpas naar de gunstige economische cijfers, maar slagen er niet in een positief verhaal te schrijven voor alle landgenoten. In een klas van twintig leerlingen groeien er vier op in armoede. Dat is een regelrechte schande. Eens te meer toont deze regering haar ware gelaat: een regering voor zij die het al goed hebben."


Datum: 8/10/2017
Bron: DeMorgen (https://www.demorgen.be/binnenland/...komen-b5ad0694/)

Eigen mening:
Ik ben het eens met sp.a dat de socialezekerheidsuitkeringen en sociale bijstandsuitkeringen verhoogd moeten worden tot het niveau van de Europese armoededrempel. Mensen in armoede hebben het moeilijk en zullen in de toekomst hogere kosten hebben door bijvoorbeeld de prijsstijging van energie. De armoedecijfers moeten naar beneden, en ik vind dat de eerste stap het verhogen van de sociale uitkeringen is.
Langs de andere kant kan ik wel begrijpen dat het voor Zuhal Demir moeilijk kan zijn om het te realiseren. Toch hoop ik dat zij haar uiterste best gaat doen om deze maatregel te realiseren.
Ons land is een industrieland en geen ontwikkelingsland. Toch leven er veel mensen in armoede. Hen steunen is niet enkel belangrijk voor deze arme mensen, maar ook voor onze economie. Onze welvaart zal stijgen want meer mensen zouden dan meer goederen kunnen aankopen.
Algemeen besluit ik dus dat Zuhal Demir zich moet inzetten om de sociale uitkeringen te verhogen tot het niveau van de Europese armoededrempel, ondanks het een uitdaging is.

Laatst aangepast door Lisa.H*ylen : 8th October 2017 om 23:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.