actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2009, 10:05
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Paniekknop op Facebook

Paniekknop om seksuele intimidatie op Facebook te rapporteren

De Europese Unie heeft plannen om sociale netwerksites (denk aan: Facebook, MySpace...) te voorzien van een uniforme paniekknop. Die moet jongeren in staat stellen melding te maken van oneerbare voorstellen.


De verschillende sociale netwerksites richtten vorig jaar een werkgroep op. Die moest bekijken hoe kinderen en jongeren op een veilige manier gebruik konden maken van de sites.

Een van de conclusies is dat er een uniforme paniekknop moet komen, zodat slachtoffers kunnen melden wanneer ze door iemand worden lastiggevallen.

Bron: GVA

Mening:

Alweer een nieuwe uitvinding, waar ik mijn twijfels bij heb.

Dat ze zo een knop uitvinden, wil zeggen dat facebook niet veilig is. Dat wisten de meesten onder ons natuurlijk al wel, maar persoonlijk ben ik van mening dat je zelf moet kijken wat je wel of niet aanklikt. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je internetgedrag.
Dit knop zal natuurlijk voor sommigen wel als serieus beschouwd worden, maar ik ben er ook vrij zeker van dat er mensen gaan zijn die hier misbruik van gaan maken.

Ik het artikel wordt ook niets gezegd over bij welke mensen deze rapporten terecht gaan komen. De Europese Unie gaat hiervoor zorgen, maar zo weet je nog niets. Gaan deze mensen dan ook effectief geholpen worden?! Dat is dan ook mijn tweede bedenking bij deze 'Paniekknop'.

Maar ja, zo blijft de 'wetenschap' wel bezig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2009, 14:14
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Hieronder een meer verduidelijkend artikel:

Europese paniekknop voor sociale netwerksites

Sociale netwerksites als Netlog, MySpace en Facebook krijgen binnenkort een uniforme paniekknop voor kinderen en jongeren. Daarmee kunnen ze hulp zoeken als ze worden lastiggevallen door mensen met oneerbare bedoelingen. Het initiatief komt van de EU, in samenwerking met de eigenaars van de verschillende sites.

Eind vorig jaar hebben eigenaars van sociale netwerksites een Europese werkgroep opgericht waarin verschillende mogelijkheden worden besproken om het gebruik van hun sites veiliger te maken, zeker voor zwakkere gebruikers als kinderen en jongeren. Een van de maatregelen waaraan wordt gewerkt, is een hulpknop waarmee kinderen en jongeren alarm kunnen slaan als ze online worden belaagd.

Grotere impact met hele sector
"Onze verwachting is dat die knop er over enkele maanden zal zijn", zegt Lorenz Bogaert, algemeen directeur van de Belgische sociale netwerksite Netlog. "We zijn dat druk aan het bespreken met alle spelers uit de sector. Het is belangrijk dat we zoiets niet overhaast doen: als we ermee komen, moet het goed zijn. Plaatselijke initiatieven, die op één enkel sociaal netwerk terechtkomen, gaan nauwelijks een stap verder dan de rapporteringsknop die de meeste netwerken al hebben. Het heeft een veel grotere impact als we het probleem met de hele sector aanpakken."

Alle sociale netwerksites die in Europa actief zijn, zoals Netlog, MySpace, Facebook en Hyves, krijgen dezelfde knop, waarachter een systeem zit waarmee zowel het bedrijf achter de site als de lokale overheid hulp kunnen verlenen. (Ronald Meeus)

demorgen.be 19/11

Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij deze 'paniekknop': eerst en vooral kies je op deze netwerksites toch zelf wie je als vriend toelaat en wie niet. Je kan er voor kiezen om jouw profiel enkel zichtbaar te maken voor wie jij wil. Ook dat er voor elke netwerksite dezelfde knop wordt voorzien gaat volgens mij direct al voor een overbelasting zorgen: Dit gaat over enkele miljoenen gebruikers. Ook vrees ik ervoor dat er misbruik van gemaakt gaat worden, aangezien zo een knop snel is ingedrukt!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2009, 14:50
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik vind zo'n knop wel een goed idee.
Internet, en zeker zulke sociale netwerksites waarover het hier vooral gaat, is alomtegenwoordig in onze huidige maatschappij. De gevaren voor jongeren die hiermee gepaard gaan zijn enorm! Door hun persoonlijke gegevens tentoon te stellen op het internet stellen deze jongeren (kinderen!) zich erg kwetsbaar op. Want ook al bieden deze sites de mogelijkheid om jezelf zoveel mogelijk af te schermen van onbekenden wordt dit door kinderen slechts zelden gebruikt. Deze kleine meisjes posten dan foto's van zichzelf in bikini op hun profiel, onschuldig toch? Tot je op een reactie botst van een man van 45 die het een 'erg sexy foto' vindt, en je tot de conclusie komt dat deze man enkel meisjes tussen 13 en 14 jaar in zijn vriendenlijst heeft staan. Het is verontrustend hoe vaak dit voorkomt.
Het is cruciaal dat er voor zulke gevallen een paniekknop komt, zodat de drempel om deze zaken te melden een stuk lager wordt en je niet hoeft te wachten tot er echt iets gebeurt om je stem te laten horen.
Het risico op misbruik van zo'n knop is inderdaad groot, maar dat weegt niet op tegen de voordelen ervan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2009, 20:27
Jarrik.Fransen Jarrik.Fransen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 69
Ik sluit mij volledig aan bij de reactie / mening van Ann. Natuurlijk weten we zelf wel dat facebook niet de meest veilige site is, maar toch bepaal je inderdaad zelf op wat je klikt en op wat je niet klikt. Wij zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor wat we 'uitspoken' op het internet. Dus ook ik heb serieuze twijfles over deze 'paniekknop'. Maar ik kan wel begrijpen dat het in sommige situaties ook wel gemakkelijk kan zijn.

Ik heb mijn twijfels bij deze 'knop', maar ik ben er toch niet helemaal tegen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.