actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2009, 13:04
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Angry Italiaanse gemeente wil alle illegalen buiten voor 'witte kerst'

Operatie 'White Christmas' moet er voor zorgen dat voor 25 december alle illegale immigranten uit de Noord-Italiaanse gemeente Coccaglio, bij Brescia, verdwenen zijn.

Burgemeester Claretti van de Lega Nord heeft opdracht gegeven de verblijfsvergunning te controleren van ongeveer 400 buitenlanders in het stadje dat zo'n 7.000 inwoners telt. "Er is geen criminaliteit hier", zegt Claretti in een interview met de krant La Repubblica, "maar we willen gewoon schoon schip maken".

Claretti geeft toe dat de verwijzing naar een witte kerst niet gelukkig gekozen is, maar te maken heeft met de einddatum van de controles, namelijk 25 december. Sinds 25 oktober kregen 150 immigranten al bezoek aan huis en de helft van hen bleek niet de juiste papieren te hebben.

De Lega Nord is enthousiast over het initiatief en de gemeenten Castelcovati en Castrezzato, ook bestuurd door deze xenofobische partij van Umberto Bossi, hebben het initiatief al overgenomen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Mening: Wat een discriminerende uitspraken daar in Italië. "We hebben er geen last van, we willen gewoon schoon schip maken." En dit moet dan net gebeuren rond Kerstmis, de tijd dat mensen (en de illegalen vallen ook onder deze noemer!) gewoon samen willen zijn en willen feesten? Ik kan het begrijpen dat de gemeente de papieren van de illegalen in orde wil hebben. Maar moeten ze dit net nu doen, en onder zulk een naam? Wat een foute propaganda, de naam van het initiatief alleen al; een 'witte' kerst. Ik vrees dat er vele rellen zullen ontstaan ten gevolge van dit allemaal, en dan zullen ze wél criminaliteit ervaren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2009, 20:00
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
De houding "we willen schoon schip maken, vertrek maar illegalen" zegt al bijzonder veel over de politieke ingesteldheid van de burgemeester. Dat moet daar nogal iets zijn in dat dorpje nu. Tegelijk snap ik niet goed dat dit van bovenaf niet wordt tegengehouden. Zoiets is toch niet wettelijk? Discriminatie is (in België althans) bij wet verboden, is dat in Italië ook zo?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2009, 12:54
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Tja...

In principe kan je er niet veel van zeggen... Ze zijn wel illegaal... En voor zover ik weet, mag je dan niet verblijven op de plek waar je bent... Enkel degenen die niet over een geldige verblijfsvergunning beschikken moeten gaan, die dat wel hebben mogen blijven. Eigenlijk is dit gewoon... logisch? Begrijp me niet verkeerd, ik ben totaal geen racist of iets dergelijks, maar zo is het wel volgens mij...

Maar de woordkeuze van de burgemeester is zeker niet oprecht. Dat had hij anders moeten aanpakken. Als burgemeester moet je weten dat uitspraken als "schoon schip maken" en "Operation White Christmas" als racistisch geïnterpreteerd kunnen worden en reacties zullen uitlokken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.