actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2016, 08:34
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Trump vergroot voorsprong, Sanders wint verrassend in Michigan

Bernie Sanders heeft dinsdag verrassend de Democratische voorverkiezing in Michigan gewonnen. Dat melden verschillende Amerikaanse media. Hillary Clinton won zoals verwacht in Mississippi. Donald Trump haalde het in Michigan en Mississippi bij de Republikeinen, die ook nog voorverkiezingen houden in Idaho en Hawaï. Die resultaten worden pas later verwacht.



Donald Trump heeft dinsdag ook de Republikeinse voorverkiezing in Michigan en Mississippi gewonnen. John Kasich staat in Michigan, met nog niet alle stemmen geteld, op de tweede plaats, gevolgd door Ted Cruz en Marco Rubio.

In Mississippi strandt de ultraconservatieve Ted Cruz, die al in zes staten won, op de tweede plaats. Cruz haalt wel de staat Idaho binnen, met ruime voorsprong op Donald Trump. Met 37 procent van de stemmen geteld, behaalde Cruz meer dan 41 procent. Op nummer 2 staat Trump, met 29 procent. Idaho is met 32 afgevaardigden een kleinere staat.

Trump was niet onder de indruk. 'Iedereen die me aanvalt gaat onderuit', speechte hij. 'We zijn met 17 begonnen, en ze zijn bijna allemaal verdwenen. De overblijvers deden het vanavond niet zo goed. Er is maar één iemand die het goed deed, Donald Trump.'

Michigan is met 59 afgevaardigden de belangrijkste staat van de vier waar dinsdag voorverkiezingen werden gehouden voor de Republikeinen. Mississippi is goed voor 40 afgevaardigden. Later volgt nog Hawaï.

Sanders verrast in Michigan

In Michigan, dat goed is voor 130 Democratische afgevaardigden, was het lang een nek-aan-nekrace tussen Bernie Sanders en Hillary Clinton. Amerikaanse media riepen Sanders uit tot overwinnaar. Met 96 procent van de stemmen geteld, heeft Sanders 50,1 procent van de stemmen achter zijn naam, tegenover 48 procent voor Clinton.

Volgens de website Realclearpolitics.com haalt Sanders minstens 63 afgevaardigden binnen in Michigan, en Clinton minstens 53. Sanders bedankte Michigan eerder op de dag al voor de 'zeer succesvolle avond', en verklaarde dat zijn 'revolutie van het volk gesteund wordt in alle delen van het land'.

De overwinning in Mississippi, een kleinere staat bij de Democraten, brengt het totale aantal staten dat Clinton al binnenhaalde op 13. Haar rivaal Bernie Sanders won in negen staten.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20160309_02172850

Eigen Mening: Het is een understatement om te zeggen dat de Amerikaanse verkiezingen dit jaar atypische zijn.
In beide partijen zijn er kandidaten die zich afzetten van het establishment en ze halen indrukwekkende cijfers.
Ik vind het spijtig dat Trump het beter doet dan dat er oorspronkelijk verwacht werd, maar Sanders' invloed op de race kan ik enkel als positief beschouden.
Het verrassendste aan de resultaten in Michigan is het enorme verschil in de pollcijfers van Bernie Sanders voor en na het stemmen: ongeveer 21%!
Voor zover ik weet is dit het grootste verschil ooit in de verwachtte percentages en de realiteit.
Dit maakt twee belangrijke dingen duidelijk: De Amerikaanse media heeft het duidelijk moeilijk om een goed beeld te krijgen van deze verkiezingen en dat je je niet al te veel kan baseren op de pollcijfers om te zien hoe deze verkiezing zal lopen.

Laatst aangepast door Stefan.V*ndeputte : 9th March 2016 om 08:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th March 2016, 09:30
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Sanders nog niet afschrijven.

Ik vind dat je Bernie nog totaal niet mag afschrijven. Het is waar dat je zegt dat Hillary, op de moment, een grote voorsprong heeft. Op de moment heeft Hillary 1221 kiesmannen achter zich (waaronder 461 super-kiesmannen zitten) en Bernie heeft op de moment 571 kiesmannen (waaronder 25 super-kiesmannen zitten). Er zijn in totaal nog maar 21 verkiezingen geweest, maar er zijn er nog 31 te gaan, dus je moet Sanders nog helemaal niet afschrijven. Staten zoals Pennsylvania (210 kiesmannen) en California (546 kiesmannen) komen er nog aan. In de polls is de populariteit van Sanders in California aan het stijgen, terwijl die van Hillary aan het dalen is. Het is terecht van Sanders om te blijven doorvechten voor zijn plaats in de presidentsverkiezingen. New York komt er ook nog aan, maar ik denk dat deze verkiezing naar Hillary gaat, omdat het haar staat is. Persoonlijk heb ik geen voorkeur tussen Hillary of Clinton, maar ik denk dat het nog wel spannend kan worden.
Zoals je al zei is Trump, op de moment, aan het winnen bij de republikeinen. Ik vind dit een goede zaak en niet omdat ik hem in het Witte Huis wil zien, maar eerder omdat ik denk dat hij zou verliezen tegen Hillary en Sanders als het erop aankomt. Cruz zou een betere kans maken tegen de democraten dan Trump.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.