actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2011, 11:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Vrees voor 'Eurabië' is 'hysterie'

Vrees voor 'Eurabië' is 'hysterie'


BRUSSEL - In 2030 zullen de moslims 8 procent van de bevolking in Europa (inclusief Rusland) uitmaken, tegenover 6 procent nu. België moet rekening houden met een stijging van 6 naar 10,2 procent.



Het Amerikaanse Pew Research Center maakte in het kader van zijn project inzake religie en openbaar leven (het Pew Forum) projecties van de evolutie van de moslimbevolking tussen 2010 en 2030, en kwam tot een drietal hoofdconclusies:

Het aantal mensen dat zichzelf als moslim omschrijft zal de komende 20 jaar met ongeveer 35 % stijgen, van 1,6 miljard nu naar 2,2 miljard in 2030. Rekening houdend met de voorspelde evolutie van de wereldbevolking, komt dit neer op een aandeel van 26,4 %, tegenover 23,4 % nu. Meer dan zes op tien moslims zouden in 2030 in Zuidoost-Azië wonen.

De moslimbevolking zal twee keer zo snel groeien als niet-moslims: gemiddeld 1,5 % tegenover 0,7 %.

De groei van de moslimbevolking vertraagt de komende twee decennia tot 1,5 %, in vergelijking met 2,2 % tussen 1991 en 2010. Die vertraging is het gevolg van het toenemende aantal vrouwen dat studeert en gaat werken, van de migratie naar de steden en van de verbetering van de levensstandaard. Die factoren wegen zwaarder door dan de religieuze factor. Ook belangrijk is het feit dat de 'jeugdgolf' - het hoge aantal moslims die jonger zijn dan 20 jaar - piekte rond 2000 en nu daalt.

In Europa (waarbij ook Rusland wordt gerekend, dat nu 16,4 miljoen moslims telt) voorziet het Pew Research Center een sprong van 6 naar 8 %. In absolute cijfers betekent dit een groei van 44,1 miljoen in 2010 naar 58,2 miljoen in 2030.

Migratie zal de belangrijkste verklaring voor de toename blijven, en vooral in Noord- en West-Europa gebeuren. De opvallendste stijgingen zijn te verwachten in Oostenrijk (van 5,7 naar 9,3), Zweden (van 4,9 naar 9,9), Frankrijk (van 7,5 naar 10,3) en België (van 6 naar 10,2). In Rusland zou het aantal moslims stijgen van 16,379 miljoen (11,7 %) naar 18,5 miljoen (4,4 %).

Volgens Amaney Jamal, hoofddocent aan Princeton en adviseur van Pew voor islamkwesties, gaan de projecties in dit rapport in tegen voorspellingen van extreem-rechtse politieke partijen die doemscenario's schetsen over een Europa dat gedomineerd wordt door moslims - ook wel 'Eurabië' genoemd. 'Er is een overweldigende veronderstelling dat moslims de aarde bevolken: niet alleen dat ze in de moslimwereld groeien tegen een exponentieel tempo, maar ook dat ze eerst Europa en kort daarna de VS gaan domineren. De cijfers komen niet eens in de buurt. Als ik die gegevens bekijk, vraag ik me af waar al die hysterie vandaan komt.'

In de VS voorziet het onderzoekscentrum een stijging van 2,6 miljoen moslims in 2010 naar 6,2 miljoen in 2030, waarmee ze dan 1,7 % van de bevolking zouden uitmaken.

pewforum.org


DS, 29-01-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th February 2011, 13:48
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Het is toch niet belangrijk welke religie iemand heeft, toch? Er is een verschil tussen moslim zijn en bomlegger. Ik denk dat het beeld van moslims nog al gauw in verband gebracht word met terroristen en geweld. Als we in de geschiedenis gaan kijken, de kruistochten bijvoorbeeld. Christenen die in de buurt van Jeruzalem woonde hadden geen overdreven last van de moslims, pas wanneer de kerk zich is gaan moeien is het in de mist gegaan en dit heeft ervoor gezorgd dat het Westen en de Islam nog steeds in een gespannen sfeer leven.

Dit is heel merkbaar bij de Amerikanen, door dit onderzoek merk je al een soort paniek en dit voor een kleine hoeveelheid moslims in hun samenleving. Europese hebben meer recht op paniek alhoewel ik denk dat we verder moeten kijken dan religieuze verschillen, het zijn in de eerste plaats gewoon medemensen en is daarom dat ik vind dat aandacht voor de draagkracht van het land belangrijker is dan het geloof van de bewoners.

Het is natuurlijk zo dat godsdiensten in botsing komen maar het wordt dringend tijd dat wij inzien dat iedereen kracht put uit andere dingen. Moslims putten dit uit de koran, bidden en leven zoals het hun voorgeschreven wordt. Maar geef eerlijk toe dat een diepgelovig christen of conservatief even beangstigend is als een moslim. Mijn mening is weinig toegespitst op het feit dat sommige landen in verloop van tijd een hoge moslimbevolking zullen hebben maar ik denk dat mijn mening duidelijk maakt dat hier niet tegen geanticipeerd moet worden maar dat het Westen en de Islam samen naar oplossingen moeten zoeken en eindelijk de handen in elkaar moeten slaan om een betere wereld te creëren zonder dat iemand hier aan identiteit verlies moet leiden op eender welke manier. En als we ons laten leiden door de angst die nu nog heerst en de cijfers die ons nu voorgelegd worden zal de kans dat dit gebeurt enkel verkleinen.

!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.