actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2008, 20:19
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
Gentse jongen (5) sterft door CO-vergiftiging

Tweede slachtoffer buiten levensgevaar

GENT - Een 5-jarige jongen is dinsdagnamiddag om het leven gekomen toen hij bevangen raakte door CO-dampen in de woning van zijn ouders in Gent. Het tweede slachtoffer, de 3-jarige zus van de jongen die om het leven kwam, is buiten levensgevaar.

De CO-intoxicatie gebeurde in een woning in de Vorkstraat. Het gaat om een oude arbeiderswoning in de Gentse Muidewijk, waar een gezin met drie kinderen woont. Op de bovenste verdieping lag de 5-jarige jongen in een kamer met zijn 12-jarige zus. In een andere kamer lag de 3-jarige zus samen met een oppas. De ouders werden ongerust omdat de kinderen zo lang boven bleven en troffen de jongen bewusteloos aan.

De hulpdiensten probeerden de jongen nog te reanimeren, maar tevergeefs. De toestand van het meisje van drie is stabiel. Ze is buiten levensgevaar. Het 12-jarig meisje had behalve hoofdpijn geen ernstige symptomen. Ook de oppas bleef ongedeerd.

Het parket en de branddeskundige voeren verder onderzoek. De resultaten van het bloedonderzoek bij het slachtoffer zijn woensdag pas bekend. Even werd er gedacht dat de CO-dampen kwamen van een aanpalend huis, maar dat vermoeden bleek ongegrond. Mogelijk ligt de oorzaak bij een verwarmingstoestel op gas in de woning van het gezin. De gasteller in het huis is verzegeld.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF30122008_093
Datum: 30-12-08

Kritische bespreking:
Dit artikel wijst erop dat mensen met een verouderd verwarmingstoestel op gas moeten oppassen voor deze gevaren.
Hier treft geen enkel familie lid schuld. Het is al erg genoeg dat hun kind gestorven is.
Er zijn nog steeds veel doden ten gevolge van CO-vergiftiging.
Maar dit kan een boodschap zijn aan andere mensen, voor hun verwarmingstoestellen regelmatig te laten controleren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2008, 14:17
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Je weet niet of ze hun toestel laten controleren of niet. Er kan altijd iets kapot gaan en dit zal inderdaad niet met opzet gedaan zijn. Ik vind het heel spijtig voor de familie en ik kan me ook wel voorstellen dat de oppas zich er ook niet goed bij voelt nu.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 14:44
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
De dood van de jongen kon vermeden worden maar daar is het te laat voor. Je kunnen alleen maar hopen dat de ouders hun verwarming vervangen of hun verwarming beter controleren. Om er voor te zorgen dat zoiets niet meer gebeurd. Het is goed dat het meisje nog gered kon worden van de CO-intoxicatie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st December 2008, 15:01
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Het is inderdaad spijtig dat zoiets nog gebeurt. Het kan zo eenvoudig vermeden worden. Het ging waarschijnlijk om een ietd ouder toestel. Het is zo gevaarlijk als het buiten iets kouder wordt en er minder luchtcirculatie is. Ik vind het langs de ene kant spijtig dat mensen dit niet vaker laten controleren. Het zijn tenslotte mensenlevens die je in gevaar brengt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st December 2008, 15:48
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Zoals al vermeld is het nodig dat mensen met een verouderd verwarmingstoestel extra opletten. Ik denk dat de ouders wel voorzichtig gaan zijn met hun verwarmingstoestel na dit verschrikkelijke voorval.
Dit is echt een zeer erg voor de familie. Al een geluk dat de toestand van het meisje van 3 jaar nu stabiel is. Het moet echt erg zijn om zo je kind te verliezen denk ik.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2008, 16:37
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Hier zitten we ergens met een mes dat aan twee kanten snijdt. Mensen onderschatten vaak het gevaar van CO-vergiftiging. Voor het milieu en ook voor de geldbeugel is het beter zo weinig mogelijk warmte te laten ontsnappen. Dat betekend goed isoleren. Zeker op koude dagen als vandaag. Maar ergens is ventileren zeer tegenstrijdig hiermee... Je gaat de frisse gezonde maar koude lucht binnenlaten en al je warmte ontsnapt in de atmosfeer. Ik denk dat dat ook een reden is waarom er zoveel slachtoffers vallen. Mensen ventileren onvoldoende omdat het gewoon te duur is en omdat het onlogisch klinkt. Daar komt dan nog eens bij dat je CO niet kan waarnemen... Dan ga je zulke gevaren wel sneller onderschatten. Ik hoop dat er snel CO-metertjes in iedere woning geďnstalleerd kunnen worden die bij een te hoge concentratie alarm slaan...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 16:55
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Zulke dingen zouden vermeden moeten worden, maar mensen onderschatten inderdaad het gevaar van een CO-vergiftiging. Vooral op koude dagen gaan mensen ook niet veel verluchten, zo blijft de binnenlucht hangen. CO is niet waarneembaar, dus is er nu een verhoogd risico. Ik vind dat zeker in oudere huizen de verwarmingsinstallaties regelmatig moeten worden nagekeken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st December 2008, 17:01
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Dit is heel erg voor die jongen en voor de familie. En jammer genoeg hoor je dit nieuws wel meerdere malen per jaar. Daarom zou toch iedereen er moeten voor zorgen dat ze een goede verwarmingsbron hebben voor het huis. Voor de oppas vind ik het ook erg. Ik zou me in haar plaats schuldig voelen omdat zij toch ook boven was, natuurlijk kon zij er ook niets aan doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.