actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2013, 08:06
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Minimumloon op komst in Duitsland

Minimumloon op komst in Duitsland

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft donderdag gezegd dat Duitsland een minimumloon zal invoeren. De sociaaldemocratische SPD, de waarschijnlijke coalitiepartner van Merkels CDU/CSU, ijvert al langer voor dat minimumloon, maar tot nu toe ging de bondskanselier daar niet in mee.

“We gaan een beslissing nemen over dingen die ik, gelet op mijn programma, niet als rechtvaardig beschouw, zoals bijvoorbeeld het minimumloon”, zei Merkel tijdens een toespraak in Berlijn.

“Een realistische inschatting van de situatie toont aan dat de sociaaldemocraten de onderhandelingen niet gaan besluiten” zonder een minimumloon, een van hun belangrijkste eisen, aldus Merkel. Ze gaf daarbij geen details prijs over de hoogte van het loon of wanneer het ingevoerd zal worden. “Mijn partij en ik gaan er alles aan doen” om de effecten van zo’n minimumloon op de tewerkstelling te beperken, aldus nog Merkel. Merkel noemde de te verwachten coalitie niet “de gedroomde coalitie”, maar “het resultaat van de stembusgang”.

In Duitsland bestaat op dit moment geen algemeen minimumloon. De lonen worden sector per sector onderhandeld tussen de sociale partners. De SPD pleitte in de campagne voor een minimumloon van 8,5 euro.

Bron:
Belga. (2013, 11 20). Minimumloon op komst in Duistland. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind dat een minimumloon noodzakelijk is. Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen recht heeft op een bepaald vastgelegd minimumloon. Door een minimumloon kunnen er veel zaken voorkomen worden. Zo las ik een tijd geleden in de krant dat er een pizzabezorger in Duitsland amper 3 euro verdiende per uur. Ik vind dit mensonwaardig!
Mensen zijn mensen en geen dieren die je een hongerloon moet geven. In ons land ligt het minimumloon op 9 euro, in Duitsland zou de voorgestelde 8,5 euro aanvaardbaar zijn denk ik. Aangezien de kosten voor arbeid in Duistland lager liggen dan hier in België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2013, 09:28
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Zelf ben ik ook voor het invoeren van een minimumloon. Onlangs nog verscheen er een reportage over Italianen die op hun 34ste nog steeds bij hun ouders inwonen omdat ze gewoonweg het geld niet hebben om alleen te gaan wonen. De meeste van hen hoopte op een maand zo'n 1000 euro te verdienen, maar dit was vaak al te veel verwacht.
Terwijl in de landen waar wel een minimumloon is vastgelegd dit vaak veel hoger is als 1000 euro per maand.
De Europese landen die geen minimumlonen hebben vastgelegd zijn natuurlijk tegen. Wat logisch is want op deze manier kunnen ze de gevolgen van de financiële crisis doorrekenen naar de burgers, door voor hen nog minder loon te voorzien.
Dit kan natuurlijk niet blijven duren, want burgers blijven dit niet pikken. Ze komen op straat, protesteren, maar er wordt nauwelijks naar hen geluisterd.
Ik denk dat als men overal een minimumloon zou invoeren er inderdaad al veel minder problemen zullen zijn. Misschien is dit een streep door de rekening van de overheden, maar uiteindelijk zijn zij het wel die op zoek moeten gaan naar een realistische oplossing voor de crisis en het is niet langer realistisch om dit steeds maar te willen doorschuiven naar de burgers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.